Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vanskelig å starte, stanser ved lav fart.


Anbefalte innlegg

Har en ganske ny bil (2002 mod) som har begynt å tulle i det siste. Den har alltid startet som ei klokke uten noe som helst problemer, helt til forrige uke da jeg plutselig ikke fikk start på den. Tenkte med engang at batteriet var flatt så ladet den opp over natta (over 24 timer). Dagen etterpå fikk jeg start på den igjen, men etter litt kjøring ble den vrien å starte igjen. Forsøkte å vri nøkkelen om og om igjen kanskje 8 ganger med litt pause mellom hver gang og fikk til slutt start på den. Kjørte til diverse steder, og hadde ikke problemer med å starte den etter å ha vært inne i butikker osv. Dagen etterpå var den kjempe vrien å starte igjen. Bytta derfor bensinfilter på den. Da jeg gjorde dette hadde jeg ikke lengre problemer med å starte den på morgenen lengre i noen dager, men motoren kunne plutselig bare stoppe når jeg holdt veldig lav fart (kø kjøring etc)( Bilen har forøvrig automatgir). Nå derimot har den BEGGE feileine: Den er vanskelig å starte OG den stopper en sjelden gang ved lav fart... HVA skal jeg gjøre? Er det batteriet som er gåent? Trodde disse holdt i mange mange år :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tide, hvilken bil har du? Har du gjort noe med bilen rett før dette startet?

Siden du mistenkte batteriet, går starteren rundt når den trøbler eller er det helt stille/klikk?

 

I tilfelle det siste kan du sjekke at det er god kontakt på batteriet: løsne klemmene og fjern evt irr, skrap gjerne både batteripol og klemme.

 

Hvis du ellers har nok strøm til alt kan det være starteren som trøbler (dvs hvis du bare får et klikk når du forsøker å starte).

Lenke til kommentar

Det er en KIA Rio. Har ikke gjort noe med bilen før problemenet dukket opp. De bare PLUTSELIG var der, og de kom ikke smygende heller. Det gikk fra 100% funksjonalitet, til det her. Startern går rundt når jeg prøver, men blir på en måte svakere og svakere om jeg prøver en 3-4 ganger på rad. Venter jeg 5 min da og går ut og prøver igjen så starter den som oftest. DEt med irr på batteriet skal jeg prøve nå faktisk, er nemlig mye sånn hvit batteri-søl rundt omkring rundt polene. Noen flere forslag?

Lenke til kommentar

Hm. Om starteren går saktere og saktere (selv etter lading) etter noen forsøk tyder det på at batteriet enten ikke tar lading, eller at børstene i dynamo er nedslitte. Det er relativt greit å få sjekka tilstanden på batteriet, kjør innom en bensinstasjon med serviceverksted feks.

 

Ladingen (tilstanden på børstene altså) er greit å sjekke med et voltmeter:

lån eller kjøp deg et voltmeter (rundt 100,- på Biltema). Om bilen lader normalt skal du kunne lese av over 14 volt over batteripolene med bilen i gang. Er det ingen betydelig forskjell på volt med motor av/på kan du temmelig sikkert regne med ladetrøbbel.

 

Batteri er lett å bytte, koster fra 500,- og opp. Børster er muligens rimeligere, og kan som regel byttes temmlig kjapt. Børstene sitter montert på selve dynamoen. Er du vant til å skru skjønte du alt jeg har skrevet. Hvis ikke viser du denne posten til en med peiling, og får sjekka ovenstående.

 

Tar alle mulige forbehold, diagnose over nett har begrenset verdi. Lykke til!

Lenke til kommentar

Jepp. Du starter (forhåpentligvis) bilen, og måler egenladinga over batteripolene (+ og -) med bilen på tomgang. Du skal da ved normal lading lese 14, 4 - 14, 8 volt (sånn cirka)

 

Får du mye under 14 volt, eller ingen forskjell på måling med motor av/på (dvs 12 volt pluss) er det sannsynligvis et ladeproblem. Det er litt vanskelig å være konkret når det gjelder tall, men normalen er at god lading ligger rundt 14,5 og gjerne litt høyere.

 

Det kan selvsagt være masse annet, men dette er en rimelig måte å starte feilsøkinga på.

 

Det er forøvrig fort gjort og smart å være sikker på god kontakt mellom batteri og klemmer før du måler.

 

Edit: leste litt grundigere: Du skal IKKE lade batteriet med ekstern lader mens du måler.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Hvis bilen stopper under kjøring pga batteriet er batteriet flatt. Du vil ikke ha nok strøm til og se på startmotoren engang etterpå. Den vil tappe batteriet til siste gnist og motoren vil begynne og fuske når du gir gass før den stopper helt. Den vil være helt død. Har du nok strøm til og kjinne på starteren er ikke batteriet eller dynamoen feilen.

 

Dra på et verksted og få dem til og ta ut feilkoder. Høres ut som en periodisk møkkafeil så får håpe det er noen fornuftige feil koder. Anb.f deg og dra til Kia siden de bilene der kan være litt ukurante og lese ut feilkoder på. Sikkert en dings som har ryki.

 

Ladespenningen din er helt perfekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...