Gå til innhold

Ta gode "uskarp bakgrunn og klar motiv"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
55 mm med så stor blender som mulig, med fokus på motivet.

Blender er det A på den dreie-hjulet?

og "stor blender" = høyest tall? :hmm:

Gratulerer med kamera! :thumbup:

Dette er det så mange spørsmål om og jeg pleier å henvise til denne glimrende tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

I tilegg kan du lese i forumet :Digital speilrefleks,der står det mye om forskjellige teknikker.

Mens du venter på svar. :grin:

Takk for tipset...

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke på såtende fot hvor man stilte blender på Nikon, men det er ivertfall på det scroll hjulet forran eller bak. om du skyter i A så velger kameraet automatisk for deg hvilken blender du bør bruke. Skyter du i manuelt, så kan du velge alt selv.

2.8 er en stor blender mens f-eks 5.6 er en liten blender.

Endret av stonhans
Lenke til kommentar
Nå husker jeg ikke på såtende fot hvor man stilte blender på Nikon, men det er ivertfall på det scroll hjulet forran eller bak. om du skyter i A så velger kameraet automatisk for deg hvilken blender du bør bruke. Skyter du i manuelt, så kan du velge alt selv.

2.8 er en stor blender mens f-eks 5.6 er en liten blender.

Skulle kanskje ha lest linken før jeg svarte deg, tror jeg fikk svaret mitt der... Ellers takk for tipset.

Lenke til kommentar

*kremt* Om det er ca som på Canon så er det vel heller at om du setter den på "A" så kan du velge blender (apature), også blir det andre automatisk. På manuell er alt manuelt.

Lenke til kommentar

Du kan vurdere å kjøpe et lyssterkt fastobjektiv for å leke med liten dybdeskarphet. :)

Du har et par alternativer som gir autofokus til D60 og ikke koster grisen.

- Nikon AF-S 35mm f/1.8. Dette er ganske nytt, og har fått en del skryt. Prisen er overkommelig.

- Nikon AF-S 50mm f/1.4. Dette er også et nytt objektiv, og svært lyssterkt. Dette vil gi deg svært liten dybdeskarphet for f.eks. portretter. Ulempen med dette objektivet er at det er litt dyrere.

- Sigma 30mm f/1.4 HSM. Dette er en mellomvei av de overnevnte, prismessig. Ikke superskarpt på f/1.4, men mange elsker dette objektivet.

Ellers er det også muligheten til å handle inn objektiver som ikke gir autofokus på D60, og da har du et ganske godt og ganske billig alternativ.

- Nikon AF 50mm f/1.8. Dette er lyssterkt, skarpt og gir fin og tynn dybdeskarphet. Men siden det ikke har noen autofokusmotor betyr det at du må bruke manuellfokus på Nikon D60.

Håper dette hjelper. :)

Lenke til kommentar

*kremt* Om det er ca som på Canon så er det vel heller at om du setter den på "A" så kan du velge blender (apature), også blir det andre automatisk. På manuell er alt manuelt.

Nå blandet jeg litt ja ..... :) Jeg mente A som i automatisk, men takk for at du rettet meg.

Lenke til kommentar

wow... vakke billig nei. jeg må roe ned litt, må først bli kjent med kamera. hjelper ikke å kjøpe utstyr når man ikke klarer å bruke det.

Men så dealen er at jeg ikke får tatt Kaka-bildet med 18-55mm linsa?

Lenke til kommentar
wow... vakke billig nei. jeg må roe ned litt, må først bli kjent med kamera. hjelper ikke å kjøpe utstyr når man ikke klarer å bruke det.

Men så dealen er at jeg ikke får tatt Kaka-bildet med 18-55mm linsa?

Det tror jeg er bare å glemme å få så uklar bakgrunn på den avstanden.

Litt kan du selvsagt få...

http://www.flickr.com/photos/27526538@N07/2939732721

Denne er tatt med den linsa med så uklart som du kan få det, max brennvidde og størst mulig blender.

Lenke til kommentar

På kit objektivet til Canon 1000D får man mykere bakgrunn av å ha det på 18mm å blender 3.5 er det vel. Men da må man jo ganske opp i trynet på vedkommende da :)

Etter en kjapp test fant jeg ut det var jug..

Prøv og å ha så lang avstand som mulig mellom motivet å bakgrunnen.

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar
Det duger når jeg ikke har det utstyret som trengs.

Kan du hjelpe meg å stille inn? Er forsatt grønn på dette...Har som sagt Nikon D60. dreie til A, S, M eller P? hva mer skal jeg vri/dreie? :blush:

Ha på A og still den til så lavt tall som mulig.

Hehe, var ikke så lurt å vente til "Da damene dro" med å trykke på submit :)

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...