Ohny Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Var ikke lett å definere da jeg ikke er noe expert innen kamera. Har nå skaffet meg Nikon D60 18-55mm VR. Det jeg skulle frem til var hvordan jeg tar bilder hvor bakgrunn er uklar mens motiv blir klart og tydelig Eller har jeg ikke bare riktig utstyr? noe sånt noe som dette bildet http://rescindedred.files.wordpress.com/20...0/16578kaka.jpg Endret 10. mars 2009 av Ohny Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 55 mm med så stor blender som mulig, med fokus på motivet. Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Gratulerer med kamera! Dette er det så mange spørsmål om og jeg pleier å henvise til denne glimrende tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 I tilegg kan du lese i forumet :Digital speilrefleks,der står det mye om forskjellige teknikker. Mens du venter på svar. Endret 10. mars 2009 av Rodswinger Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 55 mm med så stor blender som mulig, med fokus på motivet. Blender er det A på den dreie-hjulet? og "stor blender" = høyest tall? Gratulerer med kamera! Dette er det så mange spørsmål om og jeg pleier å henvise til denne glimrende tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 I tilegg kan du lese i forumet :Digital speilrefleks,der står det mye om forskjellige teknikker. Mens du venter på svar. Takk for tipset... Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Nå husker jeg ikke på såtende fot hvor man stilte blender på Nikon, men det er ivertfall på det scroll hjulet forran eller bak. om du skyter i A så velger kameraet automatisk for deg hvilken blender du bør bruke. Skyter du i manuelt, så kan du velge alt selv. 2.8 er en stor blender mens f-eks 5.6 er en liten blender. Endret 10. mars 2009 av stonhans Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Nå husker jeg ikke på såtende fot hvor man stilte blender på Nikon, men det er ivertfall på det scroll hjulet forran eller bak. om du skyter i A så velger kameraet automatisk for deg hvilken blender du bør bruke. Skyter du i manuelt, så kan du velge alt selv. 2.8 er en stor blender mens f-eks 5.6 er en liten blender. Skulle kanskje ha lest linken før jeg svarte deg, tror jeg fikk svaret mitt der... Ellers takk for tipset. Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Nå husker jeg ikke på såtende fot hvor man stilte blender på Nikon, men det er ivertfall på det scroll hjulet forran eller bak. om du skyter i A så velger kameraet automatisk for deg hvilken blender du bør bruke. Skyter du i manuelt, så kan du velge alt selv. *kremt* Om det er ca som på Canon så er det vel heller at om du setter den på "A" så kan du velge blender (apature), også blir det andre automatisk. På manuell er alt manuelt. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Du kan vurdere å kjøpe et lyssterkt fastobjektiv for å leke med liten dybdeskarphet. Du har et par alternativer som gir autofokus til D60 og ikke koster grisen. - Nikon AF-S 35mm f/1.8. Dette er ganske nytt, og har fått en del skryt. Prisen er overkommelig. - Nikon AF-S 50mm f/1.4. Dette er også et nytt objektiv, og svært lyssterkt. Dette vil gi deg svært liten dybdeskarphet for f.eks. portretter. Ulempen med dette objektivet er at det er litt dyrere. - Sigma 30mm f/1.4 HSM. Dette er en mellomvei av de overnevnte, prismessig. Ikke superskarpt på f/1.4, men mange elsker dette objektivet. Ellers er det også muligheten til å handle inn objektiver som ikke gir autofokus på D60, og da har du et ganske godt og ganske billig alternativ. - Nikon AF 50mm f/1.8. Dette er lyssterkt, skarpt og gir fin og tynn dybdeskarphet. Men siden det ikke har noen autofokusmotor betyr det at du må bruke manuellfokus på Nikon D60. Håper dette hjelper. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Nå husker jeg ikke på såtende fot hvor man stilte blender på Nikon, men det er ivertfall på det scroll hjulet forran eller bak. om du skyter i A så velger kameraet automatisk for deg hvilken blender du bør bruke. Skyter du i manuelt, så kan du velge alt selv. *kremt* Om det er ca som på Canon så er det vel heller at om du setter den på "A" så kan du velge blender (apature), også blir det andre automatisk. På manuell er alt manuelt. Nå blandet jeg litt ja ..... Jeg mente A som i automatisk, men takk for at du rettet meg. Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 wow... vakke billig nei. jeg må roe ned litt, må først bli kjent med kamera. hjelper ikke å kjøpe utstyr når man ikke klarer å bruke det. Men så dealen er at jeg ikke får tatt Kaka-bildet med 18-55mm linsa? Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 wow... vakke billig nei. jeg må roe ned litt, må først bli kjent med kamera. hjelper ikke å kjøpe utstyr når man ikke klarer å bruke det. Men så dealen er at jeg ikke får tatt Kaka-bildet med 18-55mm linsa? Det tror jeg er bare å glemme å få så uklar bakgrunn på den avstanden. Litt kan du selvsagt få... http://www.flickr.com/photos/27526538@N07/2939732721 Denne er tatt med den linsa med så uklart som du kan få det, max brennvidde og størst mulig blender. Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Det duger når jeg ikke har det utstyret som trengs. Kan du hjelpe meg å stille inn? Er forsatt grønn på dette...Har som sagt Nikon D60. dreie til A, S, M eller P? hva mer skal jeg vri/dreie? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Du dreier til A, zoomer til 55mm, og passer på å snurre hjulet bak til du har f/5.6. Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) På kit objektivet til Canon 1000D får man mykere bakgrunn av å ha det på 18mm å blender 3.5 er det vel. Men da må man jo ganske opp i trynet på vedkommende da Etter en kjapp test fant jeg ut det var jug.. Prøv og å ha så lang avstand som mulig mellom motivet å bakgrunnen. Endret 10. mars 2009 av kule-ku Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Det duger når jeg ikke har det utstyret som trengs. Kan du hjelpe meg å stille inn? Er forsatt grønn på dette...Har som sagt Nikon D60. dreie til A, S, M eller P? hva mer skal jeg vri/dreie? Ha på A og still den til så lavt tall som mulig. Hehe, var ikke så lurt å vente til "Da damene dro" med å trykke på submit Endret 10. mars 2009 av shakudu Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Denne tråden forklarer på en grei måte hvordan blender,lukker og iso fungerer i samspill. Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Så jeg skulle ikke dreie til A likevel? Jeg skjønner ikke forsatt ikke noe av det linken der ass. det er russisk for meg Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 1. Velg A 2. Scroll på hjulet til det står f/5.6 på displayet 3. "Zoom inn" til 55 mm 4. Stå så nærmt personen du skal ta bilde av som mulig. 5. Ha så stor avstand til bakgrunnen som mulig. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det jeg gjorde da jeg var ny med kameraet mitt var å lage meg min egen lille bruksanvisning på en liten lapp. Der skrev jeg med egne ord det som innstillingene endret på kameraet og hvorfor man valgte akkurat den eller den modusen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå