Skrujernet Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Dette er pcen jeg hitill har sotte sammen ( Link i morgen) Jeg har aldri bygget en pc før, men ahr lest et par Guide allerede. Er det lurt å ta ifra og sette sammen et par gamle pcer vi fortsatt har som fortsatt funker som øvelse? Endret 10. mars 2009 av atriC Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Ta en kikk på noen av oppsettene som presenteres i denne delen av forumet eller f.eks en av oppsettene hos komplett. Ja, du vil trenge et trådløskort. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 hehe, trenger jeg mer enn cpu, hovedkort osv...? Hvordan kan vi vite hva du legger i "osv". Hvis du er usikker på hvilke komponenter du trenger, bør du definitivt vurdere å ordlegge deg nøyaktig. Ram trenger du, men det legger du kanskje i "osv"... Og ja, du trenger trådløst nettverkskort hvis du skal benytte det. Men der ville jeg definitivt vurdert kabelnett, siden det er mye raskere og mer stabilt Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 hehe, trenger jeg mer enn cpu, hovedkort osv...?Hvordan kan vi vite hva du legger i "osv". Hvis du er usikker på hvilke komponenter du trenger, bør du definitivt vurdere å ordlegge deg nøyaktig. Ram trenger du, men det legger du kanskje i "osv"... Og ja, du trenger trådløst nettverkskort hvis du skal benytte det. Men der ville jeg definitivt vurdert kabelnett, siden det er mye raskere og mer stabilt Trur jeg skal ha begeg deler, vist det er mulig. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Nettverkskort for kablet nettverk er unødvendig, det kommer integrert på hovedkortet. Men du trenger et hovedkort og en prosessor. Også må du bestemme deg for om du skal ha den nye (og relativt dyre) Intel Core i7, eller gå for den billigere Core2Duo/Quad. i7 starter på rundt 2300kr pluss hovedkort til 2500kr og krav om DDR3-ram. Satser du på C2D/Q koster de fra 1400 og oppover, og meget gode hovedkort til 900kr og oppover. På det systemet kan du kjøpe DDR2, som idag nesten er gratis... Heftig skjermkort du hadde valgt ut.. Sikker på at det ikke finnes noen som er billigere? Du sparer en tusenlapp hvis du velger samme skjermkort fra PowerColor. Koster bare 3690kr. Og Bluray-spiller? Trenger du virkelig det? Kjøp billigere ram og det skjermkortet jeg skrev rett oppi her, dump bluray-spiller, og du har frigjort nok penger til å kjøpe en Playstation3 istedet. Den har en meget god bluray-spiller... Godt tips syns jeg ihvertfall. Og seriøst, har du planer om trådløst nett til stasjonær pc? En mindre god løsning syns jeg... Da er det bedre å strekke 40meter bredbåndskabel. Må huske trådløs ruter da, hvis du ikke har det i huset allerede... OG husk at ruter må støtte 802.11-N, ellers får du ikke særlig hastighet på det... Tastatur/mus har du? Men må innrømme at den handlevogna di var ganske dyr, uten at det var no særlig til pc... Må jo legge til minst 3000kr for manglende hovedkort og cpu. Hva skal du bruke maskinen til? Og en liten ting til: Er du gla i støy? Altså viftesus fra vifter? Hvis ikke, kan det være en idè å vurdere en cpu-kjøler... Noctua lager noen solide beist som definitivt gjør nytten så og si lydløst. Koster bortimot en 500-lapp ekstra, men for noen (meg) var det definitivt verdt det Endret 10. mars 2009 av newman221 Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Nettverkskort for kablet nettverk er unødvendig, det kommer integrert på hovedkortet.Men du trenger et hovedkort og en prosessor. Også må du bestemme deg for om du skal ha den nye (og relativt dyre) Intel Core i7, eller gå for den billigere Core2Duo/Quad. i7 starter på rundt 2300kr pluss hovedkort til 2500kr og krav om DDR3-ram. Satser du på C2D/Q koster de fra 1400 og oppover, og meget gode hovedkort til 900kr og oppover. På det systemet kan du kjøpe DDR2, som idag nesten er gratis... Heftig skjermkort du hadde valgt ut.. Sikker på at det ikke finnes noen som er billigere? Du sparer en tusenlapp hvis du velger samme skjermkort fra PowerColor. Koster bare 3690kr. Og Bluray-spiller? Trenger du virkelig det? Kjøp billigere ram og det skjermkortet jeg skrev rett oppi her, dump bluray-spiller, og du har frigjort nok penger til å kjøpe en Playstation3 istedet. Den har en meget god bluray-spiller... Godt tips syns jeg ihvertfall. Og seriøst, har du planer om trådløst nett til stasjonær pc? En mindre god løsning syns jeg... Da er det bedre å strekke 40meter bredbåndskabel. Må huske trådløs ruter da, hvis du ikke har det i huset allerede... OG husk at ruter må støtte 802.11-N, ellers får du ikke særlig hastighet på det... Tastatur/mus har du? Men må innrømme at den handlevogna di var ganske dyr, uten at det var no særlig til pc... Må jo legge til minst 3000kr for manglende hovedkort og cpu. Hva skal du bruke maskinen til? Vi har noe som heter AltIboks eller noe sånt, men får sikkert strakt 20 meter lang ledning opp til rommet. Er jo baer å borer litt hull her og der.. Skal bruk den til foro/video redigering og gaming. Har bestemt meg for hovedkort etc no. Trur jeg går for et Asus P6T deluxe Men vist du hadde orket hadde det vært litt greit om du kunne laget ei liste om hva DU syns er en bra pc til mitt behov. Trur jeg dumper Blurayen jeg, kom gjerne med forslag til ram. Den handlevogna, jeg måtte ha lagt ut feil link.. SKulle ha en i7 prosessor, 920'n altså Bare dikter meg du, for du hadde MANGE gode tips! EDIT: Er det skjerm kortet noe anderedels bortsett fras prisen og navnet? ;D Endret 11. mars 2009 av atriC Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Blir det bedre ( og billigere ) om jeg kjøper 2 pakker med Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, istedet for den 12 GB? DEn andre kostet 2250 els, dette ble rett under 2k Takk for alle svar hitil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå