Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

En som står deg veldig nær har drept noen, tyster du?

306 stemmer

1. 1. Ville du tystet om noen som står deg nær begikk et drap?

• Ja, uansett hvem det var
      71
    • Ja, men ikke familie
      41
    • Nei
      96
    • Vet ikke
      98

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ellers kan det være du ikke ser verdien i livet(ditt) i det hele tatt, men en del andre synes et liv er noe av det som er mest verdt her i verden.

det finnes ingen verdi. menneskeverdi og lignende konsepter er kun abstrakte begreper uten fotfeste i virkeligheten. mitt liv er verdiløst, og dersom noen ønsker å skyte meg sier jeg vær så god, så lenge de sørger for å treffe ordentlig.

Selvfølgelig finnes det verdi i mennesker, men det kan hende du har et litt annerledes verdisyn. Du kan mene at ditt liv er verdiløst for deg, men jeg kan mer eller mindre garantere at du i løpet av livet har hatt verdi for noen.

Nå startet diskusjonen rundt det å angi en morder om h*n var nær venn eller familie. Hvis du mener at menneskeverd er noe som ikke finnes, så hadde det vel ikke vært noe problem å angitt noen, forde de ikke var verdt noe for deg.

Om du blir sveket så gjør det vondt lenge. Om du blir drept så gjør det ikke vondt så lenge :) Du kan vel ikke svike noen om de ikke er venner av deg, og drap vil nok kunne regnes som et slags svik i den sammenheng.

Om jeg ville blitt drept istedenfor sveket? nei, overhodet ikke, men det gjør ikke svik til en bedre handling, moralsk sett. Vi prater ikke om hva offeret foretrekker, men om hva som er "ondest" for å si det sånn. Og forøvrig kommer det mye ann på. Ville jeg heller dødd en å bli sveket til å bli grønnsak for resten av livet? Mulig det du...

Edit: Å bli drept av en venn er svik. Å bli drept av en fiende\ukjent er drap. I så måte vil jeg igjen heller bli drept en sveket, heller en ukjent eller fiende enn en venn.

Fra Caplex;

svik, jur., uredelig fortielse av opplysninger el. bevisst feilinformasjon for å oppnå fordeler, enten fra det off. (eks. trygdemisbruk), i forsikringsforhold el. i forb. med avtaleinngåelse. Avtaler fremkalt ved s. vil ikke forplikte den som rammes.

Så det å holde på den informasjonen som kunne ledet til en oppklaring i et drap, det er svik i ordets rette forstand. Selv om du ikke kjenner/er venner med offerets familie, så er det et svik. Du kan også kalle det å angi morderen som er venn/familie av deg, et svik. Jeg synes det å drepe er mye verre enn å angi en person for drapet. Synes nesten ikke det kan kalles et svik å angi en morder. Det er et verre svik mot offerets familie å holde tilbake informasjonen. Selv om det for deg har mindre betydning, siden offerets familie ikke har så stor verdi for deg, som dine nære venn/familie.

Jeg kan forstå at svik kan være noe av det verste psykisk. Men da mer når det gjelder utroskap og annet svik. Det er svik uten grunn. Å "svike" noen, ved å angi noen, fordi de har drept en person, det synes ikke jeg er svik i det hele(derav anførselstegn).

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig med deg der IsaachElric

Jeg er veldig gla i flere mennesker, dvs. de har verdi for meg, på samme måte som pc'en min og anlegget mitt har.

nettopp. de har verdi for deg. de har ikke like mye verdi for andre. for noen er de verdiløse. hele tingen med 'verdi' i menneskesammenheng er kun subjektiv og eksisterer kun i menneskets abstrakte fantasi. det er et oppfunnet konsept, dette med å sette verdi på mennesker. når jeg sier at det ikke finnes noen verdi så mener jeg at hele denne oppfatningen om at det er en form for objektiv verdi eller sannhet, altså at vi mennesker har en viss mengde verdi, er feil... for det første hvordan kan man måle menneskeverd? menneskeverd eksisterer ikke. det er et fantasibegrep vi har funnet opp for at vi skal ha en grunn til ikke å være egoistiske drittsekker.

Selvfølgelig finnes det verdi i mennesker, men det kan hende du har et litt annerledes verdisyn. Du kan mene at ditt liv er verdiløst for deg, men jeg kan mer eller mindre garantere at du i løpet av livet har hatt verdi for noen.

er det slik man måler menneskeverd - utifra hvor mye en person betyr og har betydd for et visst antall personer? folk som har flere mennesker som er glad i dem har mer verdi da eller?

frank, en ensom fyr som lever et isolert liv i leiligheten sin uten mye kontakt med omverden dør. han har ingen familie eller venner som bryr seg om han, og det er derfor svært få som sørger hans bortgang. ergo frank har mindre verdi enn en familiefar med barn og kone.

jeg stiller spørsmålet: hvordan måler man menneskeverd?

Lenke til kommentar

er det slik man måler menneskeverd - utifra hvor mye en person betyr og har betydd for et visst antall personer? folk som har flere mennesker som er glad i dem har mer verdi da eller?

frank, en ensom fyr som lever et isolert liv i leiligheten sin uten mye kontakt med omverden dør. han har ingen familie eller venner som bryr seg om han, og det er derfor svært få som sørger hans bortgang. ergo frank har mindre verdi enn en familiefar med barn og kone.

jeg stiller spørsmålet: hvordan måler man menneskeverd?

Godt poeng.

For å vøre politisk korrekt så har jo hvert menneske like stor verdi. Men for enkeltmennesket så har jo noen større verdi enn andre. Som det kommer frem i denne saken. Siden familie/venner har større verdi enn offerets familie, så vil en ikke tyste.

For meg har jo også familie og venner større verdi enn andre. Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om andre mennesker. Verdien av en person avhenger jo veldig av hvem du spør, men om du skal måle verdien på mennesker fra et generelt perspektiv, så blir jo det vanskelig.

Det er jo flere måter å måle verdi utifra. Både hvor mye du betyr for noen, og fysisk hvor mye verdi du generer i penger. Dette er vel derimot en helt annen diskusjon. Du kan sikkert starte et nytt emne og diskutere det videre der, for det er jo et veldig interessant spørsmål.

Lenke til kommentar

man må jo også skille mellom et planlagt drap og et uhell. dersom min bestekompis ved en feiltagelse drepte en kriminell på vei hjem fra byen som prøvde å rane han eller banke han, så ville jeg ikke tystet dersom han fortalte meg om det.

alt avhenger av sammenhengen og de ulike faktorene som spiller inn

Lenke til kommentar
man må jo også skille mellom et planlagt drap og et uhell. dersom min bestekompis ved en feiltagelse drepte en kriminell på vei hjem fra byen som prøvde å rane han eller banke han, så ville jeg ikke tystet dersom han fortalte meg om det.

Derimot forstår ikke jeg problemet med å angi seg selv. Om det var meg som hadde drept noen ved et uhell når jeg forsvarte meg. Da hadde ikke jeg gjort det mot kompisen min at jeg ba ham holde tett for meg. Jeg hadde meldt meg selv, og gjort en så god sak som mulig med det at dette var forsvar og et uhell.

Om du dreper noen, uansett om det er et uhell, eller ikke, så er det like alvorlig.

Lenke til kommentar

Et drap er aldri et uhell.

Lenke til kommentar

Men det er noe som heter 'uaktsomt drap', er det ikke?

Lenke til kommentar
Om du blir sveket så gjør det vondt lenge. Om du blir drept så gjør det ikke vondt så lenge :) Du kan vel ikke svike noen om de ikke er venner av deg, og drap vil nok kunne regnes som et slags svik i den sammenheng.

Om jeg ville blitt drept istedenfor sveket? nei, overhodet ikke, men det gjør ikke svik til en bedre handling, moralsk sett. Vi prater ikke om hva offeret foretrekker, men om hva som er "ondest" for å si det sånn. Og forøvrig kommer det mye ann på. Ville jeg heller dødd en å bli sveket til å bli grønnsak for resten av livet? Mulig det du...

Edit: Å bli drept av en venn er svik. Å bli drept av en fiende\ukjent er drap. I så måte vil jeg igjen heller bli drept en sveket, heller en ukjent eller fiende enn en venn.

Fra Caplex;

svik, jur., uredelig fortielse av opplysninger el. bevisst feilinformasjon for å oppnå fordeler, enten fra det off. (eks. trygdemisbruk), i forsikringsforhold el. i forb. med avtaleinngåelse. Avtaler fremkalt ved s. vil ikke forplikte den som rammes.

Så det å holde på den informasjonen som kunne ledet til en oppklaring i et drap, det er svik i ordets rette forstand. Selv om du ikke kjenner/er venner med offerets familie, så er det et svik. Du kan også kalle det å angi morderen som er venn/familie av deg, et svik. Jeg synes det å drepe er mye verre enn å angi en person for drapet. Synes nesten ikke det kan kalles et svik å angi en morder. Det er et verre svik mot offerets familie å holde tilbake informasjonen. Selv om det for deg har mindre betydning, siden offerets familie ikke har så stor verdi for deg, som dine nære venn/familie.

Jeg kan forstå at svik kan være noe av det verste psykisk. Men da mer når det gjelder utroskap og annet svik. Det er svik uten grunn. Å "svike" noen, ved å angi noen, fordi de har drept en person, det synes ikke jeg er svik i det hele(derav anførselstegn).

Ser du de tre tykke bokstavene?

Du beskrev nettop svik i juridisk forstand. Nå er ikke jeg jurist, og dette er ikke en rettsak, så det holder ikke akkurat vann. Forøvrig er det rimelig pirkete å peke ut ordboka på noe sånt. Du skjønner hva jeg mener uansett, ikke sant?

Lenke til kommentar

Dette kommer ann på hvilken situasjon man er i. Hvis vi hadde levd i et nazi regime, og en av vennene mine hadde drept en nazist hadde jeg ikke tystet.

Men, hvis en av vennene mine hadde drept en person(overlakt) bare for sin egen fordel, hadde han ikke vært min vemm(og jeg hadde tystet)

Lenke til kommentar

Du tenker på f.eks å kjøre ned en mor med to små barn? Jeg hadde aldri klart å holde kjeft i alle fall.

Lenke til kommentar

Du tenker på f.eks å kjøre ned en mor med to små barn? Jeg hadde aldri klart å holde kjeft i alle fall.

Si ikke det, endag så er det du det skjer med. Får vi se hva du sier då.

Lenke til kommentar
For å si det slik, jeg hadde aldri klart å stole på en morder. Aldri i verden om jeg hadde turt å omgås en morder. Jeg hadde alltid gått rundt og tenkt: "Hvem blir den neste?"

Er da ikke alle mordere som er psykopater som bare venter på sin daglige fiks! De er mennesker de og! Jeg sier som i stad jeg, du kjenner ikke mange soldater du da? Hadde du aldri klart å stolt på en som har gjort utenlandstjeneste? Eller en som mista kontrollen over bilen og kjørte noen i hjel? Eller en flyttekar som mista grepet på vaskemaskinen på tur ned trappa mens kompisen bar på undersida?

Uhell skjer, uhell er òg drap. Jeg kan skjønne at du ikke ville stolt på en morder (drap uten motiv, ala deg når du spiller GTA), men å ikke stole på en drapsmann er bare teit. Vedkommende hadde et motiv, det er ingen grunn til å tro at han dreper for noen andre grunner enn han har gjort til nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...