kaolla89 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 hei skal ha matteprøve imårra, så har gått igjennom noen oppgaver. Det går greit nok, men det er noen oppgaver jeg ikke skjønner.. som fks: Forklar at drosjeutgiftene U i kroner etter x km kan skrives: U=15x+40 og Forklar at hvis han ringer i x minutter, betaler han y kroner, der : y=1,39x+50 Forklare hva? Hvordan? xD jeg skjønner det ikke! Hvis dere trenger hele oppgavene så spør... men skal tro det skal gå bra med de opplysningene der. skjønner bare ikke hvordan jeg liksom skal 'forklare'... eller hva jeg skal forklare.. øøh ja :S Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Det er vel gitt i oppgåva at når ein tek drosje, so må ein betale ein startpris på 40kr og i tillegg 15kr for kvar kilometer som vert køyrd. Om du betaler 15kr per kilometer, og køyrer x kilometer, so betaler du 15*x kroner. Det er du vel med på? Her kjem det fyrste leddet frå. Men so må du i tillegg betale startprisen på 40kr, altso vert prisen for heile turen 15x+40. Prinsippet er akkurat det same på den andre. Du betaler ein startpris, og so ein pris per minutt. Den totale kostnaden for ein samtale vert då startprisen + (minuttprisen*antal minutt). Lenke til kommentar
kaolla89 Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 så man skal svare på oppgaven sånn, ved å beskrive hva x og sånn står for? skjønner ligninga og sånn... så d er ikke no problem... men bare skjønte ikke helt spørsmålet i oppgavene :S Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Ja, du skal beskrive kvifor prisen etter x kilometer/minutt er gitt ved den formelen, altso kva dei ulike ledda er og kva dei seier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå