mbergersen Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hei. Driver å tester en artig liten LumiQuest Mini Softbox jeg skaffa her om dagen, men jeg er litt usikker på hva jeg skal forvente, og på om det er noe jeg ikke gjør riktig. Har en Speedlight 430EX blits og har festet på boksen som vist i instruksjonen. Men foreløpig gir den ikke store resultater. Faktisk kan jeg ikke se noe som helst form for forskjell. Jeg har kameraet (400D) i "P" modus, og ingen form for kompensering på hverken kameraet eller blitsen. Jeg vet ikke hvordan kameraets automatikk fungerer i kombinasjon med blits, om det er noe jeg må ta kontroll over her selv for å få en merkbar forskjell? Nå er dette ellers ganske så kjipe lysforhold da, og det er antagelig begrenset hva mann kan forvente av en så liten sak, men håper på litt forbedring hvertfall. Takker for alle svar og refleksjoner Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg kan temmelig lite om softboxer, men jeg har da laget min egen til å feste på blitsen. Bruker jeg i tillegg blitskompensasjonen litt (mer enn vanlig) for å få rett styrke, ser jeg en kjempeforskjell. Det blir allikevel et bedre resultat om jeg bruker et bounce card og retter blitsen mot taket, men så er jo softboxen min hjemmelaget, da. Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Ah, takk. Jeg har litt vanskelig for å få dreisen på all automatikken her, side jeg nå har en ekstra faktor. Prøvde å skru blits kompensasjonen litt nedover jeg, uten mye hell. For vel teste litt andre veien Har bounce (i taket) blits i kombinasjon med mini softbox noe for seg? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hvis blitzen har zoom sett den på brennvidde med mest spredning (vidvinkel) Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 God ide. Er jo egen sånn liten vidvinkel klaff å dra ned foran blitsen til og med. Lenke til kommentar
Grado225 Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg har en tilsvarende softbox og jeg synes den virker bra. Jeg har en 580 EX II blits og jeg pleier å eksponere litt ned (dvs vri på hjulet bak på blitsen) stort sett alltid når jeg bruker blits inne. Dette for å ikke få det kalde lyset i så stor grad. Ellers har jeg kjøpt en slik firkantet diffuser jeg skal prøve. Denne har de på ddmr.no. Lenke til kommentar
Bjørn Christiansen Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Hei. Driver å tester en artig liten LumiQuest Mini Softbox jeg skaffa her om dagen, men jeg er litt usikker på hva jeg skal forvente, og på om det er noe jeg ikke gjør riktig. Det kommer jo helt an på hva du skal fotografere igrunn. Den softboksen du har kjøpt virker relativt liten, men dog har den sin lille effekt. På meg virker det som den retningsstyrer lyset mer en en vanlig diffusor på en vanlig stavblits gør. Dessuten myker den opp lyset og gir mindre kontrast i skygger. Du kan prøve deg litt frem ved å la en venn, et familiemedlem eller en gjenstand sitte modell for deg og så tar du noen bilder med og uten softboksen med manuell styring av blitsen (om det går) og kameraet. Personlig pleier jeg å kjøre alt på manuell styring, både kamera og blitser. Synes det er litt vanskelig å tippe hvordan automatikken kanskje fungerer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå