Gå til innhold

Dosering av proteinpulver

Anbefalte innlegg

Vil si jeg stiller meg ganske nøytral, jeg sitter her med Tech Nutrition shake og vil bare vise andre forskjellene i råvarer og etikett-hvite løgner som følge av manglende regelverk.

Så folk vet hvordan markedet og produktene er og ikke hvordan det ser ut som det er.

Så kan folk gjøre egene konklusjoner og om man ikke er istand til det kan man spørre støttekontakten eller foresatte.

det er klart...røyk og proteinpulver er jo direkte sammenlignbart. hvorfor så jeg ikke den...

Synnes bare den passet like godt inn som " se på de store bolerene, de drikker også konsentratpulver"

For å ikke snakke om falske produkter, det er som i legemiddelindistrien mange aktører på dette maredet som selger proteintilskudd det ikke er protein i en gang.

Blir litt naivt å tru at det skal gjelde alle legemiddler og kosttilskudd utenom protein.

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Whey-80 (Myse-80)

Det er et rent myseprotein, med kun den mister man alle egenskapene til kasein.

Som du ser er Myse også billigere (derfor billige tilskudd har mest myse)

W-80 er egentlig ment som et tilskudd sammen med annet protein om ikke fordelingen er optimal.

TN ville ikke selge det, men lanserte det etter stor forespørsel da folk viste til billige myseprotein fra andre aktører. At det kun er myse bryr dem seg ikke om, kun at det er protein og er billig.

M-Factor er et vegetabilsk proteintilskudd

Råvaren er erteprotein isolat, med 85% protein.

Den er derfor billigere en isolater fra melk.

Det er et rent produkt som man kan bruke ved melkeallergi og laktoseintoleranse.

Det er også glutenfritt.Men siden råvaren ikke smaker så godt må det en del smak til, for eks kakao opp til 5%.

Det er et billig alternativ som også er rent VS bare lage billig

Opp eller ned i vekt spiller liten rolle.

Er man ikke kresen på smak, vil ha noe billig men rent så er M-factor et bra valg.

Man kan få det billigere fra andre aktører, men med en litt annerledes og billigere råvare.

MyoR satser på kvalitet designet med krav fra profesjonjelle brukere og ikke for de som er på jakt etter noe billig. Derfor økte også prisene med 5% nå som råvaren ble dyrere VS velge en billigere råvare for å holde prisen nede.

Endret av War
Lenke til kommentar

M-Factor XL: Erteprotein isolat, fortykningsmiddel (E412, E415), aroma (mango, appelsin, naturidentisk (NI) 1,7%), surhetsregulerende middel (melkesyre E270), søtningsmiddel (E950, E951), fargestoff (E120), salt (0,4%)

81,8 gram protein pr 100 gram. Koster 203 kroner pr kilo rent protein.

Fett: 4,7 gram

Karbs: 3,5 gram

Norkost Activate Gemma Isolat: Erteprotein isolat, kakao, emulgator (E322), aroma, søtstoff (aspartam)

81,5 gram protein pr 100 gram. Koster 155 kroner pr kilo rent protein.

Fett: 1 gram

Karbs: 1 gram

Finnes også i nøytral smak, men du skal være rimelig aspartamhysteriker for å velge den nøytrale versjonen kontra sjokolade da nøytralt pulver smaker utflod.

(kunne sammenlignet begge med sjokoladesmak, men da hadde mye kommet enda dårligere ut)

war?

Lenke til kommentar

Nå kan ikke jeg forsvare Fagerlis priser, men hans etikett er analysert verdi i selve produktet. La oss anta at det andre merket også er det, da vil det kun være produsenten og merket på råvaren som skiller.

(litt bedre kvalitet, ga også bedre smak)

Siden andre har spurt om dette kan jeg klippe inn hand svar.

Jeg har ingen forpliktelse til å rettferdiggjøre noe som helst, da vår filosofi slett ikke er å drive noen priskrig. Jeg vet bare hva råvare og produksjonskostnad er på erteprotein isolat (og andre råvarer for den saks skyld), så hvis noen går inn for å underby de andre og heller tape penger er dette å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Pressede marginer gjør at alle tjener mindre, noen vil gå konkurs, andre vil slå tilbake med å senke prisene enda mer og så har man det gående. Det ender med at kun gigantene som kjøper inn og selger i så store volum at de kan slippe unna med noen få prosent fortjeneste blir igjen. Noe som i sin tur slår tilbake på den som startet det hele.

Kunden som hele tiden er på tilbudsjakt er også den minst lojale kunden. Så snart produsenten blir tvunget til å øke prisen igjen, forsvinner den samme kunden som handlet stort når prisen var lav over til konkurrenten som har en kampanje eller aktuelt tilbud.

Noen produkter vil være dyrere og andre vil være billigere enn konkurrentene, sånn vil det alltid være både i denne og andre bransjer.

Vi har hatt samme spørsmål rundt MyoProtein, der folk sammenligner med alt fra blandingsprodukter til konsentrater og heller aksepterer at kvaliteten ikke er like høy eller at produktet ikke har en såpass ok smak at man kan drikke det hver dag uten å måtte holde seg for nesa og få brekninger etterpå.

M-Factor smaker godt og det fantes billigere råvarer når jeg startet utviklingsprosessen, men jeg valgte - som med MyoProtein - å velge en litt bedre kvalitet og å bruke mer tid på å få til en bra smak på produktet. Kundegruppen som setter disse faktorene høyt på prioriteringslisten er også kundegruppen som er mest verdifulle for oss og som vi kommer til å fokusere på.

Når det er sagt vil det komme kampanjer både på M-Factor og andre produkter, så den som er kunde, mottar nyhetsbrev og/eller er fast besøker på våre sider vil dra nytte av dette.

Lenke til kommentar
Norkost Activate Gemma Isolat: Erteprotein isolat, kakao, emulgator (E322), aroma, søtstoff (aspartam)

81,5 gram protein pr 100 gram. Koster 155 kroner pr kilo rent protein.

Fett: 1 gram

Karbs: 1 gram

Er dette seriøst? Mindre fett, mindre karbo, samme proteininnhold. Men mindre pris enn M-factor? Er dette råvare eller bøtten?

War, du må bekrefte. Isåfall tar jeg jo dette istedenfor M-factor.

Forresten, hvordan er proteinforholdet i dette pulveret og i M-factor?

Lenke til kommentar

I mine øyne er MyRevolution som det nå heter der man kan forvente at alle produktene har den beste kvaliteten men det er ikke alle som synnes kvalitet retferdiggjør prisen og da er deg godt man har andre aktører som har en annen filosofi.

De som handler der er spesielt interesserte eller har spesielle krav og det er neppe en butikk alle vil få utbytte av å handle hos.

Jepp, jeg trur jeg skrev lengre opp at andre selger dette billigere , pga andre råvarer+priskrig

Fagerli:

Nei, jeg vet utmerket godt hvem konkurrenten er, og at de tilfeldigvis satte ned prisen for ikke så alt for lenge siden...  så igjen: vi kommer ikke til å drive noen priskrig og de får drive butikken på sin måte, vi på vår måte. Jeg skal heller ikke uttale meg så mye om kvalitet unntatt å påpeke at på samme måte som det er kvalitetsforskjeller mellom WPI (myse-isolat) er det også det på erteprotein isolat.

Litt OT fra hele tråden, Fagerlis syn:

Jeg har sett analysesertifikater av enkelte produkter fra en del leverandører som ikke skal navngis her, der det var et oppgitt proteininnhold på 85% og et analysert innhold på 67%...dvs 22% lavere enn oppgitt verdi.

Tror og håper at ærlighet varer lengst, men mange stirrer seg blind på prisen - og av de få som sammenligner råvare kan det ikke forventes at de skal kjenne til disse kvalitetsforskjellene. For noen er for eksempel whey-protein akkurat det samme, uansett om det er konsentrat, isolate, hydrolisert etc etc...

Endret av War
Lenke til kommentar

det er jo en selvfølge at fagerli forsvarer sitt eget produkt for det det er verdt, han lever jo av å selge det. fra hans ståsted er det ren markedsføring å si at andre bruker råvarer av dårligere kvalitet, og at han ikke vil være med på noen priskrig (som om det er dårlig for bransjen).

skjønner hvorfor du har linken til myo i siggen din war...om ikke du får betalt så burde du ;)

Lenke til kommentar
Litt OT fra hele tråden, Fagerlis syn:

Jeg har sett analysesertifikater av enkelte produkter fra en del leverandører som ikke skal navngis her, der det var et oppgitt proteininnhold på 85% og et analysert innhold på 67%...dvs 22% lavere enn oppgitt verdi.

Akkurat det blir latterlig, hvem som helst kan si at jeg har sett..uten å nevne navn....påstår noe uten å ha bevise for det.

Lenke til kommentar

På treningsforum ble ingen ting sensurert og det ble full krig mellom aktørene.

det er jo en selvfølge at fagerli forsvarer sitt eget produkt for det det er verdt, han lever jo av å selge det.

Nei, han lever av PT , skal selge en del pulver før utgiftene er inntjent og det skal betale lønn.

Hadde penger stått i fokus her så hadde han tatt inn all slags humbuggpulver og solgt dette med fortjeneste som alle andre aktører.

Han ville også ha justert ned råvarekvaliteten og fått tilsvarende i fortjeneste.

Han var med da TN utviklet produkter og lager nå fler og fler av sine egene, det er noe helt annet en å importere andres merker.

fra hans ståsted er det ren markedsføring å si at andre bruker råvarer av dårligere kvalitet,

Nei, det forteller "de andre selv" og grunnen til at han laget eget er at det ikke finnes tilsvarende andre steder.

De som har fulgt med på Børge hver dag siden 2000 tallet vet nå hvor han står når det kommer til kvalitet og råvarer, fortjeneste osv.

Her selges det ingen ting som han ikke mener er det beste selv, om 2mill ville ha hatt no-explode med 200kr fortjeneste hadde det blitt 2400000000kr fortjeneste i året, det ville han ikke ha gjort da han samtidig går god for produktet. Og da senker man seg til samme nivå som andre aktører som selger det som selger og tenker kun profitt.

Endret av War
Lenke til kommentar
I mine øyne er MyRevolution som det nå heter der man kan forvente at alle produktene har den beste kvaliteten men det er ikke alle som synnes kvalitet retferdiggjør prisen og da er deg godt man har andre aktører som har en annen filosofi.

De som handler der er spesielt interesserte eller har spesielle krav og det er neppe en butikk alle vil få utbytte av å handle hos.

Jepp, jeg trur jeg skrev lengre opp at andre selger dette billigere , pga andre råvarer+priskrig

Så.. er det like bra? Kan jeg stole på, eventuelt hvor kan jeg finne ut om, at de snakker sant og om BØTTEN på etiketten?

Hva er forskjellen på råvarene? Kort og godt, kunne du brukt pulveret istedenfor M-factor? Om det BARE er prisen som er forskjellig er det jo en selvfølge hva jeg velger.

Lenke til kommentar

Finne ut om etiketten stemmer er krevende.

Du kan godt kjøpe det billige produktet her, de senket prisen for å starte en priskrig med myo men den ble ikke fulgt opp så kjøp før de setter den opp igjen.

Det er en litt annen råvare, det betyr ikke at etiketten er feil.

Bare at råvaren er litt billigere som gjør tilskuddet billigere.

Evt juks på et slik produkt vil være å analysere råvaren, printe dette på etiketten og tilsette mer smak og mindre råvare i bøtten. Men erteproteinet kjenner jeg ikke til noe juks på.

Endret av War
Lenke til kommentar

Norkost Activate Gemma Isolat

Innhold 100gram (1 måleskje 30gram)

346kalorier

Protein 81,5gram (24,45g)

Karbohydrater 1gram (0,3g)

Fett 1gram (0,3g)

Javel? Hva betyr (24,45g) ? Er dette det egentlige innholdet? -.-

Aminosyreprofil:

Aminosyreprofil pr 100gram

Alanine 4.4

Arginine 9.1

Aspartic Acid 12.5

Cystine1.1

Glutamic Acid 24.3

Glycine4.1

Histidine2.7

Isoleucine4.7

Leucine8.7

Lysine7.7

Methionine1.2

Phenylalanine5.6

Proline4.4

Serine5.6

Threonine3.9

Tryptophan1.0

Tyrosine3.9

Valine 5,2

Ifølge aminosyreprofilen er det 110g aminosyrer per 100g...

Lenke til kommentar

Parantes er verdien i 1 målskje (30g)

De fleste legger ut profilen til råvaren og plusser på det de har tilsatt i produksjonen.

Derfor blir det litt feil å si pr 100g. Men det er bare ca tall uansett.

Se heller på det som forholdstall.

En annen ting mannen i gata ikke tenker over er kostnad ved produksjon og variasjonene her.

For eks MyoR valgte en produsent som lager barnemat, da får man på kjøpet en fabrikk som mattilsynet "bor" på, en feil her og det ville vært skandale.

Da er produktene 184% rene for spor av fyfy midler.

Man kan sette hele produksjonen på anbud, da vil noen mekke den billigere men mellom batchene dine lager dem også for andre produsenter og der kan man finne spor i produktene som kan slå tilbaket på bruker i en evt dopingkontroll osv.

Det må mna iallefall tenke på i konkurranser når man blir sponset.

Endret av War
Lenke til kommentar

Men igjen, er dette et bra produkt? Eller er det for godt til å være sant?

Om jeg har forstått deg rett så langt, så er M-Factor tilnærmet likt Myoprotein, bare med smak som forskjell. Og Norkost sitt er tilnærmet likt M-Factor, bare billigere.

Ergo er Norkost en erstatning for myoprotein, bare 3 ganger billigere?

Du har enda ikke svart meg på spørsmålet om proteinforholdet i M-Factor btw. Kan du finne ut på Norkost sitt også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...