Gå til innhold

Dosering av proteinpulver

Anbefalte innlegg

Haha :!: Større muskler? Jeg tror du har misforstått hvordan proteinpulver fungerer.

Den eneste forskjellen du vil merke er forskjellig smak og at isolat skummer mindre og er mer lettløselig enn konsentrat. Det eneste du blir å merke av proteintilskudd generelt er smaken, og det er fordi at proteiner er den type tilskudd man ikke merker noen verdens ting av, som sådan.

Endret av awkward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha :!: Større muskler? Jeg tror du har misforstått hvordan proteinpulver fungerer.

Den eneste forskjellen du vil merke er forskjellig smak og at isolat skummer mindre og er mer lettløselig enn konsentrat. Det eneste du blir å merke av proteintilskudd generelt er smaken, og det er fordi at proteiner er den type tilskudd man ikke merker noen verdens ting av, som sådan.

note to self: sarkasme på internett funker ikke

Lenke til kommentar

HERREJESUS.

Nå har jeg lest gjennom de jævla to sidene med billigprotein/kvalitetsprotein-debatten deres. Halvparten er uforståelig for det utrente øyet (de som ikke har doktorgrad i proteinforskning) som meg selv, og sikkert mange andre.

Fy faen så mye der har greid å skrive ned. Jeg blir nesten lei meg av tanken.

Er dere ikke enige om nå at man får det man betaler for, hvor mye man er villig til å betale er opp til en selv, og betaler man mer for man også mer tilbake.

Nok en gang er konklusjonen at de med mest penger går seirende ut, og penger kan hjelpe på veien mot lykke.

Myoprotein er dyrt, men det beste. 90+ er crap i forhold, men "greit" om man ikke har råd/lyst til å betale den dobbelte prisen, og/eller ikke har noe imot "litt" ekstra laktose og mettet fett i kosten.

PS: Sarkasme fungerer fint på nett.

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

Så, hvor er testene som viser at 90+ er juks og fanteri, at det er 3kg protein pr 5kg osv? Forsvar ikke 90+, men vil gjerne se noe som støtter opp påstanden annet enn det en forumbruker skriver her. Har googlet litt uten å finne noe som helst negativt om 90+.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Når laktosen er fjernet, blir det et isolat

Det er forskjellen på konsentrat og isolat.

I melkefettet er det også transfettsyrer som det ikke er noen grunn til å få i seg.

Konsentrater har 35-85% protein i råvaren, og etter å ha valgt denne råvaren og tilsatt smak og tykkelse + ingredienser for holdbarhet så kan man ende opp med 25-70g protein pr 100g i produktene.

siden konsentrater er protein ment for sauser og pølser er det heller ikke strenge regler i produksjonen og ofte er proteinstrukturen skadet.

Tn uttaler seg slik om forskjellene

Som man ser så er det mange forskjellige proteinråvarer ute på markedet, som differensierer sterkt både i pris og egenskaper. Som forbruker blir det derfor vanskelig å skille mellom de forskjellige produktene. Et gitt proteinpulvers virkning på kroppen, er vanskelig å måle fra dag til dag for en vanlig forbruker, i motsetning til et godt kreatinpulver som man kjenner god effekt av allerede etter en uke og kan måle fysisk ved å se på vektfremgang. Proteiner er byggesteiner som virker over lang tid, og som gjør stor forskjell når man ser tilbake på et år med trening. Dette gjør at man som produsent lett kan bli fristet til å velge en billig råvare fremfor kvalitet, da kunden ikke har noen god målestokk for effekten på kort sikt, med mindre han/hun har laktoseintoleranse. Selv om man ikke kan skjære alle konsentrater over en kam, da enkelte er bedre enn andre, så er det et faktum at de fleste ikke er produsert kun for sine ernæringsmessige kvaliteter, samt har et høyt innhold av mettet fett og laktose som kan utgjøre så mye som 10-20% av det ferdige produktet. For å komme utom dette faktum blir det ofte hevdet bl.a at det høye innholdet av mettet fett i konsentrat er ufarlig, noe som er korrekt hvis man så på proteinpulveret isolert sett, men man må selvfølgelig sette dette i sammenheng med det totale innholdet av mettet fett i kostholdet, som anbefales redusert. Man trenger ikke enda en kilde til mettet fett som man i tillegg betaler proteinpris for. I praksis viser det seg at bruk av konsentrat eller isolat ikke er utslagsgivende på prisen på ferdig produkt, men heller at den blir styrt av profilering og markedsføring av produktet. Man må tross alt betale per gram pulver i boksen, mens det faktisk er proteininnhold og næringsverdien til proteinet som er relevant i forhold til proteinets evne til å støtte effektiv muskelvekst og restitusjon.

"Mitt inntrykk er at mange markedsfører sine produkter med de egenskaper som isolater har, men når du går i butikken eller handler på nett så er det konsentrater som er brukt i produktet og prisen du må betale er ofte den samme."

Det eneste jeg har skrevet i hele tråden er at jeg vil anbefale et renere produkt og andre kan anbefale noe annet med sine egene begrunnelser så har leserene to referanser.

Så vil jeg også påpeke kvalitetsforskjellene på råvaren og at 90% av aktørene opplyser råvarens verdi på etikett som ikke holder samsvar mellom det som faktisk er i bøtten.

Det finnes ingen tester på 90+ men på etikettene så vil man iallefall oppgi de beste verdiene man kan trykke på så det iallefall ser bra ut og etter 8 år i bransjen, innsideinformasjon fra andre produsenter/konkurrenter , mye diskusjon, halvsannheter og løgner så har man gjort sin egen oppfattning av 90+.

Itillegg til faktiske fakta som at ingen råvareprodusent selger disse råvarene til en pris, uansett kvantuim så man kunne solgt dette produktet med en slik etikett.

Det blir som om jeg skal selge rent gull for 100kg KG, alle ville ha vært 100% sikker på at det var juggel, men ingen kunne bevise det rent teoretisk.

En annen ting som feller produktet er de forskjellige etikettene, samme protein, flere firma, forskjellige etiketter.

Labanalysene er tatt flere år før produkter kom i salg, de som selger proteinet har ikke bestilt analysen, den har de bare fått kopi av da de ble forhandler av pulveret.

De med laktoseproblemer som har prøvd pulveret har blitt så dårlig at de måtte kaste pulveret, så det er iallefall ikke 2,6g laktose som noen av etikettene viser.

De kunne ha gjort det enkelt for seg selv, gi oss en analyse fra produktet i bøtten + dokumentert informasjon fra råvarene og produksjonen. Da hadde jo alle sett hvor fantastisk dette produktet er, og med tanke på prisen ville jo 99% ha kjøpt dette.

Men det kommer jo ikke, pga?

Jeg har skrevet flere ganger at tåler man laktosen så kjøp gjerne et billigere pulver, men i beregningen på hva som er billig husk å legge til ren protein pr gram, se på sammensetningen (mest av det billige) og se på kvaliteten av råvaren, hvorfor det er billig) + husk at veldig ofte stemmer ikke etiketten + at labanalyser kan vise opp til 10% formye protein + at veldig ofte er det råvaren som er testet og ofte tørr selv om man sender inn produktnavnet på det reelle produktet i en bøtte med råvare i.

Legg sammen alt dette og ta det i betraktning når man sammenligner prisen og ikke bare se på den blindt.

Labanalysene blir litt bedre i isolater da råvareprodusenten har litt mer å dokumentere ovenfor kunder VS en enkelt bedrift som bestiller en analyse fra egen lomme til flere hundre tusen kr.

Hvordan vil jeg merke forskjell på om myseproteinet kommer fra isolat kontra konsentrat? Får man større muskler av isolat?

Ja faktisk om du får protein ment for pølser med skadet struktur og 35% protein pr 100g i råvaren.

Så kommer smak.

Det er fult mulig og det skjer idag at man kan kjøpe en bøtte som det står 91% protein isolat på etiketten mens i bøtta er det 25g protein og 60g karbohydrat.

De er ikke påbudt å informere om at de valgte å tilsette 1/4 av den fine råvaren i produktet.

Endret av War
Lenke til kommentar

Men det er altså ikke bare laktoseinnhold som skiller de dyre pulverne fra de billige. Det er:

- Laktose

- Mettet fett

- Antall gram protein per 100g (hvor mye annet dritt har de brukt for å fylle opp bøtten)

- Proteinforhold

Sett bortifra at man ikke har laktoseintoleranse (noe jeg har funnet ut at jeg IKKE har, av blodprøver) så vil man jo likevel ikke kunne velge et billigere pulver, pga man får dårligere nivåer på de andre punktene. Så de som ser etter kvalitet (i mitt tilfelle hvertfall) er jo fucked uansett!

Lenke til kommentar

Er det vanskelig\dyrt å teste hva et proteinpulver inneholder? Må jo ha blitt solgt noen tonn med 90+ her i verden, finner det jo på alt mulig av utenlandske nettbutikker. Om påstanden om at det inneholder 60% Protein og dårlig kvalitet på proteinet så må vel noen ha merket dette og testet det?

Det du skriver er forsåvidt nok til at jeg vurderer å kutte ut 90+, men samtidig så vil jeg gjerne ha noen harde fakta på det, nesten alle kan jo jukse utfra det du skriver.

Lenke til kommentar

Du kan godt kjøre på med 90+ , du tåler laktosen som det uansett er mye av i melk og annen mat. Selv om forholdet ikke er optimalt så er det bedre en ingenting , man kan jo for eks ta 10-20g mer pr dag for å veie opp for prosentandelen osv.

Det finnes bare bedre ting, men det koster også deretter.

Konsentratråvarer som er ment for mat dekker 90% av all produksjon i verden. Isolatene er spesiallaget for barnemat, laktosefrie produkter og enkelte kosttilskudd.

Drikker man litt protein etter trening, sper på litt til enkelte måltider med 90+ så blir det noe annet en om man har planer om å bruke 150-200g hver dag i 10 år som proffesjonell.

Det er ikke så ille produkt i seg selv, VS mye annet og prisen er grei

til casual bruk.

Grunnen til at ingen andre tester det er at ingen vil betale et 6 siffret beløp for å teste konkurrentenes produkter.

Lenke til kommentar

Det er da brukbare mellomting mellom myo og 90+? Jeg vil ha et så bra pulver som mulig, men så vil jeg også betale så lite som mulig. Men kvalitet er viktig, jeg bruker jo myo nå.

Hva har du da å anbefale? Jeg har altså ikke laktoseintoleranse, men vil ha lite mettet fett, og vil ha et rent produkt.

Lenke til kommentar

Ganske rent men god pris vil være Myo M-Factor XL 3kg 498,-

196kr pr rene kilo.

Evt TN basic 90+

Disse to har isolater.

Men jeg ser ingen grunn til å ikke kjøpe 90+ aka Ej-shop/proteinfabrikken om man kommer til å spise mindre av et dyrere protein.

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener.

M-Factor koster like mye som 90+ ca. (veldig likt faktisk, om man tenker på at ca. bare 3kg elns av de 5kg 90+ er protein).

Det virker som en slags gainer, den har mye fett og karbo. Dette gjelder også Pro-80 WHEY fra TN. Pro-90 fra TN er det som ligner mest på myo, hvor man får en ekstra kilo pulver til samme pris og et annet myse/kasein forhold.

Hvordan er M-Factor i forhold til myo? Hvorfor er den billigere? Hva er forskjellene i effekt etc.?

Lenke til kommentar

med mindre du har allergier osv, kjøp hva pokker du vil. det er mange konkurrerende utdøvere der ute som bruker hva som i denne tråden vil bli definert som dårlig pulver, og de ser bedre ut og løfter mer enn de fleste her kan drømme om. et bra kosthold er mye viktigere enn om proteinet ditt kommer fra isolat eller konsentrat, og at korrekt trening er viktig sier seg selv.

shake, pump og vær glad. det er snart sommer for faen.

Lenke til kommentar

Haha:P

Sommer ftw. Skal gå på deff da. Får i meg så lite om dagen uansett, pga jeg sover lenge og daffer som en gris. Dessuten blir det mye grillmat, aKa kjøtt. Ergo er det WIN WIN WIN. Mye mosjon også, med bading og løping. WIN WIN WIN WIN WIN WIN WIN.

Altså, er greit at det sikkert ikke har SÅ mye å si hvilket pulver jeg tar. Men det får være grenser, forer jo ikke kroppen unødvendig dritt frivillig.

Lenke til kommentar
med mindre du har allergier osv, kjøp hva pokker du vil. det er mange konkurrerende utdøvere der ute som bruker hva som i denne tråden vil bli definert som dårlig pulver, og de ser bedre ut og løfter mer enn de fleste her kan drømme om. et bra kosthold er mye viktigere enn om proteinet ditt kommer fra isolat eller konsentrat, og at korrekt trening er viktig sier seg selv.

shake, pump og vær glad. det er snart sommer for faen.

amen!

Lenke til kommentar

Oldefar er 91 år og har røyket hele livet, kom igjen og røyk!

99% av utøverene bruker det tilskuddet som de får sponset, her er det bolet og genene som teller.

Og hvem vet om de ville ha kommet dit før, eller lengre ?

Endret av War
Lenke til kommentar

det er klart...røyk og proteinpulver er jo direkte sammenlignbart. hvorfor så jeg ikke den...

hva om man røyker proteinpulveret? får man større muskler av å røyke myo kontra 90+??? ;)

like saklig spørsmål som mange av agrumentene du har kommet med her. du får gjerne sitte i boblen din og kose deg med myoproteinet ditt og kjenne på musklene dine, men den skremselspropagandaen din mot andre proteinpulvere er bare pinlig og desperat...spar deg.

Endret av veggiss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...