Gå til innhold

Dosering av proteinpulver


Anbefalte innlegg

60g = gjennomsnittlig i Norge.

Du kan spise mer ja, men du hadde tjent mye penger på et tilskudd.

Regner med at du bruker 2-3 ganger så mye på mat for å få i deg proteinen.

Det er lov det men ikke alle som kan det og da kan man iallefall ikke si at noe proteinpulver i verden er "dyrt"

 

 

^^ åpenbart ikke råvare når de labtester produkt med smak..

Det er jo umulig å tilsette kun smak på produktet som sendes til test, eller bare sette på etiketten med råvare oppi.

Trur du de smaker på det?

Labarket er 2 år eldre en produktet, mye muffins her.

Det åpenbare her er at det ikke er mulig med dagens teknologi å produsere et tilskudd med den % av protein + alt det andre man finner i bøtta.

 

Det stemmer heller ikke med labanalysen og verdiene i bøtta , eieren av ejshop har blit hengt ut flere ganger på treningsforum av eierene av de andre bedriftene for å jukse og bedra for kundene sine ved å manipulere informasjon for å fremme salg.

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gidder ikke starte ny tråd for dette, og orker ikke lese så mye. Når jeg bruker en helt vanlig proteinshake, og følger et relativt vanlig kosthold (iallefall ikke mer fett og mindre proteiner enn normalt), da trenger jeg egentlig ikke begynne å regne på det, men kan begynne å følge det som står på pakken noenlunde og få helt ok effekt av det? Eller er dette så ømfintlig at dere ville regnet på det uasett?

Lenke til kommentar
60g = gjennomsnittlig i Norge.

Du kan spise mer ja, men du hadde tjent mye penger på et tilskudd.

Regner med at du bruker 2-3 ganger så mye på mat for å få i deg proteinen.

Det er lov det men ikke alle som kan det og da kan man iallefall ikke si at noe proteinpulver i verden er "dyrt"

 

en gjennomsnittlig normann driter i kostholdet, så det å bruke det som grunnlag når vi diskuterer tilskudd ved trening på et treningsforum blir for dumt.

 

når man uansett skal spise mat, hvorfor ikke spise noe som er proteinrikt? spiser man frøloff og cola til lunsj så skjønner jeg at man faktisk trenger proteintilskudd. å bytte ut faste måltider med shake derimot ser jeg ikke poenget med med mindre du er på deff før konkurranse e.l.

 

Målet mitt er å ligge på rundt nødvendig proteinmengde for relativt tungt styrketrening, men kostholdet mitt er ikke veldig jevnt, så derfor trengte jeg en mal :) Kan du foreslå noe, eller bør jeg begynne å regne på det?

 

mal: proteinbehov = 2x kroppsvekt. resten kan du regne ut selv, vi aner jo ikke hva du spiser.

Lenke til kommentar
å bytte ut faste måltider med shake

Det er det vel ingen som sier heller, eneste det har blitt skrevet er at man kan tilsette protein som et tilskudd i tillegg til maten man allerede spiser.

I noen tilfeller vil det være billigere en å dobble proteininntaket ved mat.

Siden det er et tilskudd så sier det jo seg selv hvordan det brukes.

Endret av War
Lenke til kommentar

men når man først alikevel skal spise, hvorfor ikke bare spise noe med mer proteiner? det er jo ikke særlig dyrere? når du beregner at man skal trykke i seg over 50KG proteinpulver i løpet av et år så ser jeg ikke på det som et tilskudd til maten, da er det en del av det faste kostholdet ditt.

Lenke til kommentar

Ofte pga prisen, 30kr i pulver ofte 100kr i annen mat.

 

Proteintilskudd har også flere egenskaper som en bedre sammensettning av mye og den konstante tilførselen av aminosyrer fra kasein, langkjedete aminosyrer (BCAA), glutamin og flere vekstfaktorer og immunforsvarsfaktorer.

Jeg ville iallefall ha brukt et tilskudd i forbindelse med trening , og om penger ikke var noen hindring ville jeg ha fått i meg resten av proteinen via kosten.

En shake slår aldri en god middag.

 

 

Men sikkert 90% av de som går til innkjøp av et proteinpulver her på forumet har sansynligvis ikke et optimalt kosthold og med tanke på hvor mye protein de da kommer til å måtte blande fra bøtta så ville jeg ha valgt et protein som var rent og laktosefritt.

 

Laktoseintoleranse/ redusert egenskap til å fordøye laktose er et ganske stor problem, iallefall når man begynner med tilskuff som er full av det og her er det mange som får problemer med fordøyelsen.

Slike ting eksisterer ikke i et rent produkt.

 

I Skandinavia ligger andelen med laktoseintoleranse på ca 5%, i sentral-Europa øker den til ca 15% og er på over 50% i sør-Europa. Den er på 70–90% i Afrika (med unntak for mange nomadegrupper), 80% i sentral-Asia, 90% i øst-Asia, 30% i nord-India, 70% i sør-India og 65% i sør-Amerika.

 

Om man kun regner protein , kvalitet mot kvalitet og ser hva man faktisk får for det man betaler så er prisforskjellen ganske lav. De som selger de reneste produktene sitter på minimal fortjeneste mens de som selger med billig råvare har en gigantisk fortjeneste.

 

Whey protein concentrate, det man kaller WPCprotein er den billigste sorten råvare og det er dette som brukes i de billigste produktene, matvareindustrien bruker denne råvaren i kaker og alt annet som krever protein tilsatt.

Disse produktene er de billigste man finner i nettbutikkene og det vanlige her er å sende råvaren inn til analyse med produktes etikett på bøtten. Det vil se veldig bra ut på nettsiden. Ingen av oss dødlige får sjekket det uansett.

Det ble gjort en stor undersøkelse av kvalitet i norge og Tech Nutrition ble spurt om å være med med sine tilskudd.

De fikk et tilbud om å bli med med et løfte om å fremstille produktet i godt lys, dette viser hvor serriøse disse selskapene er.

100.000 under bordet, en god analyse og selskapet selger for millioner.

Endret av War
Lenke til kommentar

du driver og maser om laktose hele tiden...hvorfor bruker du ikke energien på å fraråde folk å drikke melk da? det er over 3 ganger så mye laktose i en dl melk som det er i en dl gymgrossisten proteinpulver (som er billig). med tanke på at de fleste blander shaken med melk så faller laktosepoenget ditt bort. 2,2 gram mettet fett som det vil være i en dose av samme pulver er heller ikke noe som dreper deg i det lange løp. det er så mye folk kan gjøre som gir tusen ganger mer effekt enn å pirke prosenter kasein/myse og regne antall gram mettet fett og laktose i shaken at dette blir for dumt.

 

noen eksempel: legg til knebøy 2 ganger i uken på programmet hvis du ikke har det i dag. bytt ut sit-ups med curl-ups hvis du vil ha sixpack. spis linser i stedet for ris. kutt ut cola...osv osv osv osv

 

hva med å gi folk råd som faktisk vil ha en effekt?

Endret av veggiss
Lenke til kommentar

Hvor lenge har du holdt på med kosthold og trening?

Jeg har holdt på med teorien i 8 år , drukket over 500kg proteinpulver og hjelper mennesker hver dag. Jeg kan desverre ikke anbefale andre et billig proteinpulver fult av laktose jeg ikke ville ha brukt som mitt eget fastprotein bare pga det er laktose i melk.

Hva folk blander med får være dems sak, og blander dem med melk hadde det blitt dobblet så mye laktose med et billig pulver.

Lenke til kommentar

1dl melk inneholder 5 gram laktose. 0,75dl (1 porsjon) pulver fra gymgrossisten inneholder 1,2 gram laktose. blander du dette med melk får du 15 gram laktose fra melk (3 dl) og 1,2 gram laktose fra pulveret, det er med andre ord ikke en dobling av laktosenivået, men en økning på 8%.

 

å si at andre pulvere er "fulle av laktose" er i beste fall en overdrivelse, og faller på sin egen urimelighet. ja, det er laktose i dem, og de som er intolerante bør ikke ta de, men for de som ikke har noen problemer med laktose vil det ikke utgjøre noen forskjell.

 

ang fettet så vil 0,75dl (igjen...1 porsjon) gi deg 1,65 gram mettet fett. til sammenligning så inneholder brunost 18,3% mettet fett. dvs at du får i deg mer mettet fett av én skive brunost, enn av en proteinshake...og det er ingen som dør av å spise én skive brunost om dagen.

 

eneste grunnen til å ikke anbefale et slikt pulver pga fettinnholdet må være hvis vedkommende har veldig høyt kolesterol, utover det vil det ikke ha noe å si.

Endret av veggiss
Lenke til kommentar

Melk er relativt, blander man i melk blir det en del melk og da vil alle med noe mellom ørene iallefall kjøpe skummet melk med laktose 0,2 g pr 100g.

Skal man bruke mye penger på å legge om kosten og trene optimalt for best mulig fremgang så spiser man ikke brunost og hmelk.

Og med tanke på hva man putter i seg så velger man heller ikke her et billig produkt av proteintilskudd heller.

Da hadde jo alle brukt proteinkonsentrat i sine produkter.

 

I min bøtte 90+ står det 4,8g karbohydrat der mesteparten er fra laktose, her bruker man ikke mye penger på å filtrere ut laktosen for å så tilsette sukker.

Det blir nesten 4kg laktose i året det, når man kommer opp i vekt og må innta 200g pr dag fra tilskudd.

 

Husk at den etiketten er fra råvaren, hvem vet hvor mye laktose/karbohydrat det er i selve produktet.

 

 

Det jeg anbefaler er det beste man kan få tak i, og forutsettningene er at man også vil trene optimalt og spise optimalt for å få de beste resultatene over flere år.

 

De mest serriøse bedriftene i Norge betaler mye penger for råvarer som er helt rene og tilnermet laktosefritt for å gi oss forbrukere det beste man kan få tak i.

Man skal tross alt tilsette tilskudd i kosten resten av livet og ikke bare en "kur" på 4 mnd mens man er tenåring.

Produktene utvikles med tanke på de faste og kvalitetsbevisste kundene og ikke for salgjegerene som hopper fra bedrift til bedrift for det beste tilbudet og naivt skummleser etiketten og trøster seg med at det også er laktose i melk og brunost.

Endret av War
Lenke til kommentar
Det her blir jo en selvmotsigelse.

Selv med 200g protein i ett måltid vil 97% bli tatt opp, men utnyttet blir det ikke det vil oksygere.

 

Oksygeringen har en termisk effekt, TEF på 25% ved protein så mange av kaloriene vil gå bort i forbrenningsprosesser. Så det lønner seg ikke å spise formye protein på et kcal overskudd

 

Er helt enig med deg i at så og si alt vil bli tatt opp, det spaltes ned til såkalte di- og tripeptider og fraktes til leveren. Det er også verd å få med seg begrepet "protein-turnover" som er en slags resirkulasjon av proteinet (ca 300g dag). Det vil si at denne står for mesteparten av tilgjengeligheten i proteinsyntesen, og mye høyere enn det man inntar av protein normalt. Å spise for mye protein vil jo som du sier ikke lønne seg i det hele tatt, men ved et kcal overskudd vil det bli lagret som glukose eller fett.

Et menneske i proteinbalanse vil tape like mye mengde som vedkommende tar inn gjennom kosten. Det er en urokkelig fakta. Spørsmålet blir jo hvor stort dette skal være. Jeg mener 1.8g er tilstrekkelig, men kan strekke meg så langt som å si 2g på en god dag.

 

Forresten..."oksygering" er ikke et begrep brukt i humanfysiologien så vidt jeg er kjent med. Er det oksidering du mener?

Hvis du har det fra sikre kilder at så mye som 25% av proteinet går bort ved TEF, så sier jeg takk; da lærte jeg noe nytt. Synes bare det høres voldsomt mye ut. Vet hvertfall at TEF står for ca 10% av den totale energiomsetningen.

Lenke til kommentar

Typo fra meg ja, overskuddet av protein vil ha en TEF på opptill 25% VS karbohydrat på 3-4% og ikke all protein fra første gram.

I teorien blir det 3kcal pr gram protein noe som gjør det veldig ugunstig på et kcal overskudd men gunstig på et underskudd.

 

På et kcalunderskudd regner man vanligvis med 3g pr kg kroppsvekt , man er da ute etter disse egenskapene for å forhindre mest mulig nedbryting av egen muskelatur.

Forskningen strekker seg ikke lengre en 1,8g men vi ser en positiv effekt helt opp til 2,5g.

 

Tallet blir også realtivt da 100g pulver er ca 85g protein så det blir ikke 2,5 man får i seg men anbefaler man 1,8-2,0 så får man i seg lavere en det igjen. Dermed 2,5g

Så er det egentlig fettfri masse tallet er beregnet på og da blir det enda mindre pr reell kg.

Endret av War
Lenke til kommentar
Ville trodd at man kunne spise så mye proteiner man ville. Skal godt gjøres å dekke behovet med et vanlig kosthold tror jeg. Det som kommer til overs blir til glukose. Så om man tar proteinpulver blir det overflødige pulveret til et dyrt karbohydratpulver.

 

Noe vil også skilles ut i urinen ja. Men jeg(War) har altså regnet ut hvor mye protein jeg trenger hver dag, og jeg ligger 70g i underskudd. Ettersom jeg tar 30g hver dag fra myo blir det faktisk 40g å gå på, som jeg prøver å fylle opp med andre ting.

 

Er uenig i deg at man ikke kan dekke alt gjennom kosten, forutsatt at man har en god "kjemis score" på proteinene da.

At det som kommer til overs blir til glukose/fett/urea er jeg helt enig i.

Får jeg spørre deg om hvordan du har funnet frem til retningslinjene om hvordan du skal regne ut protein behovet? Iform.no?

Lenke til kommentar

Iform.no må ingen noensinne bruke, makan til tøv skal man lete lenge etter.

Retningslinjene er bekreftet år etter år i all ny forskning, i

The protein book har Lyle McDonald sett over 500 av de nyeste forskningsraportene og kommet frem til det de beste i verden vet idag på flere av områdene som for eks

- Fordøyelse, opptak og metabolisme av protein

- Proteinkvalitet og -kilder

- Omfattende analyse av proteinbehovet for ulike målsetninger og hvorfor mange av ekspertene tar feil på dette området

- Måltidsfrekvens og hvorfor den vil variere med forutsetninger og målsetninger

- Proteininntak i forbindelse med trening, avhengig av dens art og intensitet

- Spesifikke anbefalinger i forhold til kvinner, sport og idrett, diett, vegetarianere, proteintilskudd osv.

 

theproteinbook3d.jpg

 

Overskuddet blir vel ikke til fett i seg selv, men er overskuddet også et overskudd i kaloribalansen vil all total overskudd lagres som fett, ikke nødvendigvis glukosen fra proteinet.

 

En annen bakdel med 90+ er fordelingen, om man fyller opp med 30g pulver i en shake

så får man under 10g kasein i shaken, kanskje den releel kaseinmengden er 6g.

Da blir opptaket av phenylalanin veldig lavt og teoretisk blir det nesten et rent myseprotein med høye verdier men tidsmessig korte før oksidering og korppen får en liten tilkang på aminosyrer mellom shakene.

Phenylalanine vil primært brukes for å bygge muskler mens leucine primært øker størrelsen i cellen. Hadde produktet bestått av 50:50 fordeling hadde det hatt flere fordeler men også en stivere pris.

Endret av War
Lenke til kommentar
Typo fra meg ja, overskuddet av protein vil ha en TEF på opptill 25% VS karbohydrat på 3-4% og ikke all protein fra første gram.

I teorien blir det 3kcal pr gram protein noe som gjør det veldig ugunstig på et kcal overskudd men gunstig på et underskudd.

 

På et kcalunderskudd regner man vanligvis med 3g pr kg kroppsvekt , man er da ute etter disse egenskapene for å forhindre mest mulig nedbryting av egen muskelatur.

Forskningen strekker seg ikke lengre en 1,8g men vi ser en positiv effekt helt opp til 2,5g.

 

Tallet blir også realtivt da 100g pulver er ca 85g protein så det blir ikke 2,5 man får i seg men anbefaler man 1,8-2,0 så får man i seg lavere en det igjen. Dermed 2,5g

Så er det egentlig fettfri masse tallet er beregnet på og da blir det enda mindre pr reell kg.

 

Vi er enige om mye her hvertfall. Rent energi messig er kcal mengden like stor i karbs og mer enn dobbelt som stor i fett. Så hvis man ser bort ifra de negative konsekvensene med mange fettsyrer hadde jo dette vært det beste. Da står man igjen med karbs og prot. Proteinet blir en relativt beskjeden faktor i forhold til karbs. Grunnen til at kroppsbyggere (spess på en deff) overspiser prot og fett (riktige fettsyrer vel og merke), er å fylle rommet etter en reduksjon av karbs.. de må jo bli kjempesultne.

 

Nettopp det med forskningen er jeg opptatt av som har mye av det på skolen. Det foreligger så mange beviser på at det ikke har noe for seg, så bestemte meg å for å kjøre pilotprosjekt på meg selv, og kutte prot pulver totalt. Fremgangen min har vært veldig god i det siste, og ikke flata ut etter jeg kuttet tilskuddet. Eneste er tranpillene mine som er et must haha. Kreatin er imidlertid bevist positivt virkning på både hypertrofi og styrke (duhh).. Forskning tar tid, og så lenge jeg ikke mister fremgang (som kan skylder mange faktorer) eller noe annet er påvist holder jeg meg på mitt.

 

Prot pulver diskusjonen orker jeg ikke å sette meg inn i (iom at det ikke angår meg), selv om den sikkert er interessant!

Lenke til kommentar

Det kommer ca en rapport i uken, og alle bekrefter det man vet fra før.

Bakdelen med prøvingen din kommer over tid.

Det å ikke har tilgang på proteiner i kosten merkes først ved prøver som viser at kroppen bryter ned vev for å få tilgang på aminosyrer.Dvs muskelmasse.

Proteinbalanse er et begrep som beskriver forholdet mellom (syntesen)oppbyggingen og nedbrytningen av proteiner.

Proteinbalansen er negativ når nedbrytningen av vev er større enn oppbyggingen av vev.(ingen oppbygging uten protein i kosten) Negativ proteinbalanse oppstår derfor når det er lenge siden man har fått i seg proteiner eller om man har alt for lavt energiinntak generelt.

Hvis den negative proteinbalansen blir opprettholdt over lengre tid, vil dette føre til tap av muskelmasse.

Det er ca det man ser på de som trener uten noe protein, de bryter ned på trening, kroppen trenger aminosyrene for å reparere, har ikke tilgang, henter fra muskelmassen og dermed 0 fremgang isteden for å få byggeklossene i kosten så man kan bygge noe større.

 

Skulle ta dette videre på NTNU men snudde i døra etter en runde på skolen.

Lærerene ver helt utdatert, bøkene var helt bak mål og alle feil i tidligere bøker var kopiert inn i de nye. Det tette sammarbeide med Olympiatoppen var iallefall helt bak mål og ikke en gang en ord av det dem presenterte har noe som helst grunnlag i noen forskning og er mer bassert på Norsk kjernekosthold og tradisjoner.

Så var det ernæringspesialistene som trudde det var 5kcal i protein og sa at protein var skadelig for nyrene. Ble sjokkert over hva Norges beste "utdanninger " innen dette kom ut med , det er rett og slett flaut.

På toppen av det hele kommer NTNUi`s trenere med artikler på styrketrening som basserer seg på lav vekt/høyreps trening.Og isteden for å lære klientene baseøvelser setter de dem på maskiner hvor de iallefall ikke skader seg så er man fornøyd med det.

 

På en diett så er det ganske vanlig at noen leser på iform og finner ut at karbohydrater er livsfarlige. Det er faktisk avhengig om man har høy eller lav insulinfølsomhet som avgjør om man fungerer best på en lavkarbo eller (sunt) høyfett diett så det finnes ingen fasit her, det er heller nesten 50/50.

 

Med en høy insulinfølsomhet vil man føle seg mye bedre, mer energi og få trykk i musklene etter du har spist karbohydrater, dvs stabile energinivåer. Dem som faller under dette vil føle seg helt ræva (fysisk og psykisk)på en ketosediett og for å ungå dette er minimumsgrensen ca 100g karbohydrat pr dag.

 

De med lav insulinfølsomhet vil reagere helt motsatt og oppleve store energisvingninger etter et måltid med karbohydrater og bli kjempetrøtt og slapp.

På en lavkarbodiett vil denne gruppen føle seg i kjempe god form, fysisk og psykisk og da vil dietten bestå av mere protein og fett for å veie opp kalorienen man ikke får i seg fra karbohydraten. Det er her mange missforstår (Atkins) man kan ikke spise hva man vil, det skal være sunt fett og sunn protein , ikke pølser og bacon hele dagen.

Og da blir ikke dietten like "morsom" som man skal ha den til.

 

Dermed blir det helt feil å anbefale noe som helst til noen uten å finne ut hvordan de reagerer på insulin først.

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iform.no må ingen noensinne bruke, makan til tøv skal man lete lenge etter.

 

 

Overskuddet blir vel ikke til fett i seg selv, men er overskuddet også et overskudd i kaloribalansen vil all total overskudd lagres som fett, ikke nødvendigvis glukosen fra proteinet.

 

Helt enig. Iform er preget av mye gpp (generell piss preik) og svada fra mange som ikke har peil. Antallet interessante artikler der kan jeg telle på hmm... 1 finger, men den hadde vitenskapelig belegg og var godt skrevet.

 

Jepp alt overskudd vil lagres som fett hvis det ikke er bruk for det. Hele den greia med at man pisser ut proteinet er jo mer innvikla enn som så. For å prøve å gjøre noe som er jævla innvikla enkelt å forstå: Aminosyren fjerner en aminogruppe og kan da brukes som energikilde gjennom noe som heter oksidativ deaminering.. de kan brukes videre i krebs syklus hvor de brytes videre ned. "Avfallsproduktet", en spaltet aminosyre som til slutt ender opp i leveren hvor den omdannes til uria -> til syvende og sist piss.

 

Den boka du henviste til kunne vært artig å ta en titt i. Lenge siden jeg har oppdatert meg på artikler nå, det publiseres jo så ofte. Bra å se at det forskers på området da!

Lenke til kommentar

Koster 349, absolutt verdt det.

Får den kanskje billigere på nett fra utlandet, kjøpte den fra siggen min jeg.

til syvende og sist piss.

Vanlig hos uoppdagede diabetikere, forbrenner all msukelmassen og får protein og sukker i urinen. Det er en av måtene man finner det ut på om ingen har målt blodsukker.

På min diett får jeg i meg 300g protein pr dag da jeg veide 103kg og fikk da ingen protein i urinen.(friske nyrer)

Det skal egentlig ikke være protein i urinen, det er tegn på lekasje fra nyrene/nyreskade.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...