Golden_eagle Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg er helt ny med Ubuntu, og har fått litt problemer. Det er nemlig slik at når jeg starter opp den medfølgende firefox-versjonen i ubuntu 8.10 dekker den hele skjermen så oppgavelinje og alt blir borte. Hvordan fikser jeg dette. Og en annen ting... Når jeg laster ned .tar.bz2 filer fra internett, hvordan får jeg filene til å kjøre? Håper det er noen som kan svare på mine to spørsmål på en enkel og forståelig måte, gjerne med småskole-språk. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Prøv å trykk F11 i firefox, eller view -> Full screen Lenke til kommentar
Golden_eagle Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Nå føler jeg meg dum.. Det burde jeg har forstått. Tusen takk Men noen som har noe peiling på det med .tar.bz2? Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Du vil få de til å kjøre? .tar.bz2 er et pakkearkiv (som .rar og .zip). Kommer ikke Ubuntu med noe som heter "arkiv" eller noe sånn rart? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Det jeg tror han mener med tar.bz er å installere. Hmmmm, Ubuntu er et avkom fra debian og bruker .deb(tenk på det som .msi?). Med f.eks musepekere skal de legges i de skjult mappene(ctrl+H viser/skjule dem i filbehandler). Lenke til kommentar
FourEyes Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 tar.bz2 filer er som allerede sagt det samme som .rar og .zip filer. i ubuntu så skulle det holde å dobbelt klikke så burde den vise hva som er inni. er selv fersk med glu/linux og ubuntu, så jeg kan sterkt anbefale å lese gjennom Ubuntu Pocket Guide som du finner gratis på http://www.ubuntupocketguide.com/index2.html Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Ang. tar.bz, om det er snakk om å installere programvare er ikke dette den enkleste og greieste løsningen. Om det er noe programvare du er ute etter, fortell heller hvilket program det er snakk om. Det er ikke vanlig å gå i en nettleser for å laste ned en installasjonfil for å så installere i de fleste distroer, dette blir som regel tatt seg av av pakkebehandlere, enten grafisk eller tekstbasert (etter eget ønske). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå