Gå til innhold

Putter 24 SSD-enheter i en maskin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SSD har enormt potensiale. Jeg gleder meg til vi nærmer oss slike hastigheter med én SSD (for vanlige brukere).

Det skjer nok ikke før mot slutten av neste år: PCI-e x16 SSD med 120~250 GB flash fordelt på 16 kanaler internt på SSDen. Prisen regner jeg med blir under 3000 kr for noe slikt i slutten av 2010. IO-ytelsen blir nok også langt bedre enn på dette Samsung-stuntet.

Lenke til kommentar

Grunnen til å kjøre defrag er for å vise hvor rask den er. de driter i om det ikke er sund for disken bare den gjør det fort. for alle er vant til sånne gammeldagse disker som bruker et år på defrag også ser den vante bruker at ssd gjør det mye fortere og får lyst på en enkelt en for bare med en blir det raskere.

Forøvrig så skulle eg gjerne ha testen den maskinen litt for samsung :idea:

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Men defrag er jo fullstendig unødvendig på SSD. Er det ikke mer fristende å vite at man aldri trenger å kjøre defrag enn at defrag tar 1 sekund?

Fragmentering er et problem på vanlige harddisker fordi det senker ytelsen. På SSD finnes ikke det problemet.

TommyNator: De kommer ja :) Men det er foreløbig ganske få sånne på markedet (blant annet FusionIO IODrive) men disse er svindyre, rettet mot servere og kan ikke boote OS. Med andre ord trengs det litt mer utvikling før vi vanlige får slike til OSet og programmer. Det kommer nok flere slike i løpet av året, men de virkelig gode, til en overkommelig pris, kommer nok ikke før i 2010.

Lenke til kommentar
SSD har enormt potensiale. Jeg gleder meg til vi nærmer oss slike hastigheter med én SSD (for vanlige brukere).

jeg er mer interessert i å se SSD komme ned på samme prisnivå som en harddisk med tilsvarende kapasitet...

farten på disse greien kan være meg ravende likegyldig så lenge dem koster mer den resten av maskina til sammen...

Lenke til kommentar

jeg er mer interessert i å se SSD komme ned på samme prisnivå som en harddisk med tilsvarende kapasitet...

farten på disse greien kan være meg ravende likegyldig så lenge dem koster mer den resten av maskina til sammen...

Som jeg sa, "for vanlige brukere", i det legger jeg en prisklasse og et grensesnitt som lar seg bruke i vanlige PCer.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

De er da ikke så himla dyre lenger... du får jo 128Gb for ca 4 høvdinger (OCZ Vertex). Det er jo ikke mer en et litt heftig skjermkort.

Lenke til kommentar

De er da ikke så himla dyre lenger... du får jo 128Gb for ca 4 høvdinger (OCZ Vertex). Det er jo ikke mer en et litt heftig skjermkort.

noe som kanskje er akseptabelt for entusiasten, men å blåste 4000 på en disk som lagrer 1/4 eller mindre av det en vanlig harddisk til 1/4 av prisen kan klare, er å vurdere sportsbil mot stasjonsvogn.

Lenke til kommentar

Det er mer enn det heftigste skjermkortet man får. Får ikke så mye dårligere fart med 4STK 1,5TB disker i RAID0, og da får man 6TB og ikke 128GB ...

Så jo, de er himla dyre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det er mer enn det heftigste skjermkortet man får. Får ikke så mye dårligere fart med 4STK 1,5TB disker i RAID0, og da får man 6TB og ikke 128GB ...

Så jo, de er himla dyre.

Du får ikke tilnærmet samme tilgangstid med snurredisker selv om les/skriv kan nærme seg en del med et RAID oppsett. SSD er dessuten støyfritt og tåler rystelser (laptop) langt bedre.

... så jeg syns ikke de er så "himla" dyre lenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Men hvor mye betyr egentlig sekvensiell ytelse i praksis?

Ikke stort. Det er tilganstiden som gir det største løftet mht SSD vs Snurredisk.

Hadde man egentlig merket noen særlig forskjell på videoen med f.eks. 12 SSD-er i stedet?

Kanskje litt pga 700Mb kopieringen etc. som vises. Høy sekvensiell les/skriv kommer jo først til nytte når store datamengder (filer) behandles, noe en ikke gjør allvedens av til daglig. Langt mer normalt er det å lese mengder av små filer.

Lenke til kommentar

en annen sak er at mye her kommer an på raid oppsettet.

700MB delt på 24 disker, betyr at hver disk hadde som oppgave å skrive 29MB med data, om vi snakker raid 0...

er sluttpanelene på videon tilgjengelig som passelig store bilder noe sted? eller kanskje avskrift?

kunne forøvrig vært morsomt å sett en SSD løsning hvor raid var ferdig satt opp og på størrelse med en vanlig 3.5" disk. om deler av raid-en ryker, ut med hele disken og bytt ut den delen som er død, eller kopier hele innholdet over på en ny raid i samme størrelse.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Forøvrig kan jeg ødelegge festen her litt ved å si at 2 GB/s er en bagatell i forhold til de 38,4 GB/s man kan få ved å starte OSet og programmer fra rammen på en maskin med Nehalem, 3 minnekanaler og DDR3-1600. Å starte OSet fra ram er fullt mulig, men så må må jeg ødelegge festen for noen flere: Det går ikke an med Windows ennå. Vi med Linux har kunnet kose oss med denne egenskapen i mange år allerede. :)

Hvilken løsning for å kjøre OS fra RAM foreslår du Simen1? Må en sette opp løsninger tilsvarende HyperDrive eller har du andre ideer eller erfaringer? Selv har jeg jo ventet et par år nå ppå I-Ram II fra gigabyte men den ble tydeligvis aldri sluppet på markedet. Hvordan kan jeg få lagt alt inn på Ram idag? Og ikke minst om jeg har en UPS og eller batteri backup kan jeg enkelt bare få skrevet filene til SSD ved strømbrudd? Er jo noe slikt på HyperDrive IV mener jeg.

Blåser langt i windows for om jeg kan få Linux inn i Ram så kan jeg vel alltids kjøre virtuell windows i sinnsyke hastigheter? :-))

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Du vil få omtrent samme ytelse som det du ser på videoen her fra ÈN ioDrive... Problemet som nevnt tidligere er jo at den ikke støtter boot ennå (det skal komme med firmware).

Man vil også få tilsvarende ytelse med 4-5 x25-E i raid-0 fra en god raid kontroller...

Jeg håper vi får høre mer fra Micron om deres PCIe x16 SSD snart, eller kanskje en skrytevideo fra OCZ med deres 4x vertex på PCIe device.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...