Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere tilhengerfeste på Opel Omega B '98

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1998 mod Omega B stasjonsvogn, men har dessverre ikke noe hengerfeste på denne. Selger sa at det var litt tungvindt å legge opp fordi kabelen måtte trekkes helt frem og kobles til, og at det var komplisert. Er det noen som har noen tegninger på dette og/eller erfaringer. Jeg er elektriker, og ser ikke for meg at det kan være så veldig vanskelig, kanskje bare litt knotete...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger nokså sikkert en monteringsanvisning med hengerfestet. Det som er "problemet" ved slik montering på nye biler er at det må legges en kabel helt fram til el-sentralen i bilen, hvor nå den befinner seg (motorrom/dashbord), og dermed en del deksler å demontere. Bortsett fra det plunderet med deksler langs ledningstraseen, så er det vel sannsynligvis bare å plugge inn en kontakt. Er ikke helt som i gamle dager når man brukte blå strømtyver og koblet seg inn på høyre og venstre baklykt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Denne bilen er mest trolig så gammel at det kan gjøres på gamlemåten. Kjøp originalt hengerfeste fra Opel, monteringsanvisning følger med. Alle steder hvor du må bore er ferdig merket. Koble strømmen til baklyktene. Vips, så har du hengerfeste for ca 1500 og et par kvelders kosejobb.

Lenke til kommentar

Orginalt? Vet ikke akuratt om hengerfeste, men mange av bilforhandlerene handler deler fra mekonomen, er ikke noe tull med det, så det skal nok gå fint. Hvis jeg bare hadde visst hvor jeg kobler til, og hvordan (adapter, rekkeklemmer etc.) så hadde det vært greit.

Men det går nok helt sikkert ikke å bare koble seg på baklyktene, for det er vanvittig mye elektronikk i denne bilen, alt som var mulig å få av ekstrautstyr på den tiden...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV