ATWindsor Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 "Utlendingene du har snakket med tar feil"...he-he!Snedig å hevde at de tar feil når de sier hva de mener om saker som angår dem selv. Er det så veldig snedig? Folk kan jo feks hevde at de hadde blitt vesentlig lykkligere av å vinne i lotto også, og antakelig tar de feil, uansett om det handler om de selv. Folk er ikke så veldig flinke til å spå konsekvensen av det de mener. AtW Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Er det så veldig snedig? Folk kan jo feks hevde at de hadde blitt vesentlig lykkligere av å vinne i lotto også, og antakelig tar de feil, uansett om det handler om de selv. Folk er ikke så veldig flinke til å spå konsekvensen av det de mener. Nei, du er selvsagt mye bedre skikket til å bedømme dette. Jeg forbeholder meg retten til å mene at det bør være straffeskjerpende at innvandrere som vi yter hjelp, pisser på oss som takk for hjelpen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Er det så veldig snedig? Folk kan jo feks hevde at de hadde blitt vesentlig lykkligere av å vinne i lotto også, og antakelig tar de feil, uansett om det handler om de selv. Folk er ikke så veldig flinke til å spå konsekvensen av det de mener. Nei, du er selvsagt mye bedre skikket til å bedømme dette. Jeg forbeholder meg retten til å mene at det bør være straffeskjerpende at innvandrere som vi yter hjelp, pisser på oss som takk for hjelpen. Jeg er kanskje ikke det, men solid forskning derimot er ganske mye bedre til å bedømme det enn folk er selv. Og jeg forbeholder meg retten til å mene at det ikke henger på greip å ha andre straffer for folk som tilfeldigvis er født i utlandet. Jeg ønsker ikke at norge skal ha et lovverk der man forfekter ulikhet for loven, både på moralsk og praktisk grunnlag. Og "innvandrere som vi yter hjelp"? Mange innvandrere har fått vesentlig mindre hjelp av norge enn de som er født er, de kommer hit i yrkesaktiv alder, gjerne i starten av den, men har ikke hatt skolegang i norge, har ikek kostet barnetrygd og barnehage osv. AtW Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg ber dere være sparsomme med sitatene. Normalt trenger man bare sitere det punktet man svarer på, og bare fra siste innlegget i svarkjeden, med mindre et foregående innlegg er vesentlig for å forstå sammenhengen. Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden. Geir Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Det koker vel ned til spørsmålet om det er straffeskjerpende å misbruke den tillit man gis og/eller den hjelp man gis/får. Kan sikkert beskrives på mange måter, men er det f.eks verre å stjele sukkertøy fra en unge enn å stjele det i en butikk? Er det verre å underslå penger som skulle gått til f.eks barn som sulter enn det er å underslå samme beløp fra f.eks jobben? Er det verre når en innvandrer som har blitt innvilget opphold i norge etter å ha flyktet fra krig og nød voldtar en jente enn om en etnisk nordmann gjør det? Lenke til kommentar
G.L. Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Ser i ulike debatter at endel ønsker strengere straffer for ikke-etniske nordmenn, i forhold til en etnisk nordmann som blir dømt for samme forbrytelse under samme forhold.Dette begrunnes bl.a med at hvis de flykter fra krig og nød og kommer til trygge norge så er det misbruk av tilliten og generelt dårlig gjort å takke for hjelpen med å begå kriminelle handlinger. Det er da ønske om f.eks å sende dem tilbake dit de kom fra og lignende jeg tenker på. Jeg synes også det er påfallende at når jeg skummer gjennom nyhetsbildet så sitter jeg igjen med inntrykket om at ikke-etniske nordmenn er overrepresentert i kriminalitetsbildet. Logisk sett så burde de jo ikke være det, all den tid etniske nordmenn er i flertall. Sitter da igjen med to alternativer, enten er de virkelig så over-representert i kriminalitetsbildet som det tyder på, eller så er de mer synlige med f.eks annen hudfarge og annen type kriminalitet (som æresdrap og lignende) som man legger merke til fordi det er så annerledes. en annen side er jo at hvis JEG hadde fått komme til et annet land, så hadde jeg ligget lavt og ikke stupt ut i all mulig kriminalitet, delvis fordi jeg ville vært takknemlig for å få slippe inn og delvis fordi jeg ikke vilel hatt samvittighet til å takke for det på en slik måte. En annen side er også at de som gjør dette ødelegger for de som ikke gjør det, og SVÆRT mange oppfatter nå alle som samme ulla. Dette er en av hovedgrunnene tror jeg, til at man snakker om snikislamisering og det blir så mye følelser når debatten dras frem igjen og igjen. Selv om det ikke sies høyt så skjønner jo alle at snikislamisering er et dekknavn for snikkriminalisering, og har de så seg selv å takke for at flere og flere får slike holdninger eller er det kun vi etnisk norske som er rasister og antisemitter? Det slår meg jo, at hvis ikke-etniske hadde solgt mer kaffe og vafler fra koselige kafeer enn narko så ville holdningene vært annerledes. Så, bør ikke-etniske normenn straffes hardere enn etniske nordmenn, fordi de i det store bildet har gjort større skade på seg og sine, eller skal man likebehandle alle? Veldig interessant tema du her tar opp. Mange mener at man overhodet ikke skal se på nasjonalitet og etnisitet når det gjelder forbrytelser eller andre ting, og mener at alle, uansett bakgrunn, skal få like kriterier. Men disse glemmer at i naturen selv er det ingen likhet. Og en slik kunstig likhet kan det etter min mening heller ikke være om vi skal leve under noenlunde ordnede forhold. Det handler ikke om rasehat og nasjonshat, men bl.a. om slike faktorer du kommer inn på, slik som utakknemlighet og misbruk av tillit. Så klart det er straffeskjerpende at folk Norge yter hjelp spytter det land som har hjupet dem. Skulle da bare mangle. Men det er også verdt å huske på at den kulturelle forskjellen har støpt oss forskjellige fra hverandre, og at vi derfor handler annerledes og ut fra vidt forskjellige utgangspunkter, og at det av slike årsaker også kan være legitimt å gi diverse ikke-etniske nordmenn fra visse land strengere straff enn etniske nordmenn. Men det som er synd er jo at vi har tatt inn så mange fra fjernkulturelle land, at dette nå utgjør et alvorlig problem. Spesielt om vi ser dette i et langsiktig demografisk perspektiv. Endret 19. mai 2009 av GisleLarsen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 I "naturen i seg selv" er det ingen rettferdighet, og ting er preget av brutalitet og rå utnyttelse (barn og svakeindivider blir drept og spist for å fremme andre idividers overlevelse). Jeg synes ikke hvordan ting er i "naturen i seg selv" nødvendigvis er noen god rettesnor for en god og moralsk god måte å styre et samfunn på. Og du argumenterer med det kulturelle, synes du det er legitimt å feks gi drapsmenn en mindre straff om det er snakk om æresdrap, som i større grad er akseptert i kulturen drapsmannen kommer ifra? AtW Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Strengere straffer for ikke-etniske nordmenn? Hva vil det løse, bortsett fra å tilfredsstille hevngjerrige og fordomsfulle borgere? Det er gang på gang bevist at strengere straffer ikke fører til mindre kriminalitet. Vi er nødt til å få et bedre psykisk støtteapparat enn det som er i dag. Dette er VELDIG VIKTIG da vi tar imot flyktninger fra krigsherjede land, som kanskje bærer på litt psykisk baggasje - forsåelig nok. Ta feks trikkedrapene. Vedkommede kom fra et krigsherjet land og var rett&slett ikke frisk. Han insisterte på at han var syk og avhengig av å få behandling, men ble ikke hørt. Noen dagere var han "en drapsmann med somalistisk bakgrunn". Det slår meg jo, at hvis ikke-etniske hadde solgt mer kaffe og vafler fra koselige kafeer enn narko så ville holdningene vært annerledes. ÆRLIG TALT, dette er drittslenging som ikke har noen som helst rot i virkeligheten! Andelen "ikke-etniske nordmenn" som selger dop er MIKROSKOPISK i forhold til ikke bare de som er selvstendige næringsdrivende med cafeer ol, men også de som jobber og gjør en descent job. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Og du argumenterer med det kulturelle, synes du det er legitimt å feks gi drapsmenn en mindre straff om det er snakk om æresdrap, som i større grad er akseptert i kulturen drapsmannen kommer ifra? AtW Leste du i det hele tatt posten hans? Det han sier er at vi skal forbeholde oss retten til å straffe de som kommer hit for å få hjelp, "strengere" fordi at de grovt har misbrukt den tilliten vi har vist dem. Man kan f.eks vise at man ikke aksepterer slik oppførsel ved å sporenstreks utvise innvandrere som bryter norsk lov. Du skal nok se at kjeltringpakket ikke finner det like interessant å fucke opp, om de risikerer å bli sendt hjem til krig og elendighet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Og du argumenterer med det kulturelle, synes du det er legitimt å feks gi drapsmenn en mindre straff om det er snakk om æresdrap, som i større grad er akseptert i kulturen drapsmannen kommer ifra? AtW Leste du i det hele tatt posten hans? Det han sier er at vi skal forbeholde oss retten til å straffe de som kommer hit for å få hjelp, "strengere" fordi at de grovt har misbrukt den tilliten vi har vist dem. Man kan f.eks vise at man ikke aksepterer slik oppførsel ved å sporenstreks utvise innvandrere som bryter norsk lov. Du skal nok se at kjeltringpakket ikke finner det like interessant å fucke opp, om de risikerer å bli sendt hjem til krig og elendighet. Jeg leser posten hans og kommenterer dette: "Men det er også verdt å huske på at den kulturelle forskjellen har støpt oss forskjellige fra hverandre, og at vi derfor handler annerledes og ut fra vidt forskjellige utgangspunkter, og at det av slike årsaker også kan være legitimt å gi diverse ikke-etniske nordmenn fra visse land strengere straff enn etniske nordmenn." Om man mener kulturelle forskjeller kan forsvare strengere straffer for innvandrere så burde man i utgangspunktet mene at kulturelle forskjeller også kan forsvare mindre strenge straffer. Noe annet har en disktinkt eim av dobbeltmoral. AtW Lenke til kommentar
G.L. Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 I "naturen i seg selv" er det ingen rettferdighet, og ting er preget av brutalitet og rå utnyttelse (barn og svakeindivider blir drept og spist for å fremme andre idividers overlevelse). Jeg synes ikke hvordan ting er i "naturen i seg selv" nødvendigvis er noen god rettesnor for en god og moralsk god måte å styre et samfunn på. Og du argumenterer med det kulturelle, synes du det er legitimt å feks gi drapsmenn en mindre straff om det er snakk om æresdrap, som i større grad er akseptert i kulturen drapsmannen kommer ifra? AtW Nei, jeg synes ikke det er formildende å gi mindre straff til folk fra andre kulturer som begår æresdrap . Snarere mener jeg jo tvert imot. Siden de kommer til Norge, og ikke retter seg etter norske normer, så skal vi ikke tolerere det. Dessuten overdriver du. Når jeg snakker om at det ikke er noen likhet i naturen, så snakker jeg ikke om at vi skal ha dyrs oppførsel som forbilde, men at vi er en del av naturen, og at vi må erkjenne at vi ikke alle er like. Å skulle forandre på menneskenaturen av politisk korrekte grunner, fører jo ikke noe godt med seg. Lenke til kommentar
Stjerneskudd Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Bør vi gi ikke-etniske nordmenn strengere straff enn etniske nordmenn? Nei, selvfølgelig ikke. Men idet en innvandrer begår en grov forbrytelse (voldtekt, mord etc..) så skal han sendes tilbake dit han kom fra. Om det så er en svenske, afrikaner eller polakk. Lenke til kommentar
G.L. Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Ja, hjemsendelse er nok heller ingen dum idé for mange. Men om man begår en forbrytelse, så kan man ikke bare sendes rett hjem uten å ha fått noen straff først. Da har man i realiteten ikke fått noen straff. Når man får opphold i et land, og takker for dette med å spytte på vertsfolket, da er dette veldig straffeskjerpende etter min mening. Så derfor forsvarer jeg at visse ikke-etniske nordmenn får strengere straff enn nordmenn for de samme forbrytelsene. Men så må man jo bedømme alle enkeltilfeller også. En danske, f.eks. tilhører vår kulturkrets, og handler generelt ut fra de samme motiver og utgangspunkter. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 I "naturen i seg selv" er det ingen rettferdighet, og ting er preget av brutalitet og rå utnyttelse (barn og svakeindivider blir drept og spist for å fremme andre idividers overlevelse). Jeg synes ikke hvordan ting er i "naturen i seg selv" nødvendigvis er noen god rettesnor for en god og moralsk god måte å styre et samfunn på. Og du argumenterer med det kulturelle, synes du det er legitimt å feks gi drapsmenn en mindre straff om det er snakk om æresdrap, som i større grad er akseptert i kulturen drapsmannen kommer ifra? AtW Nei, jeg synes ikke det er formildende å gi mindre straff til folk fra andre kulturer som begår æresdrap . Snarere mener jeg jo tvert imot. Siden de kommer til Norge, og ikke retter seg etter norske normer, så skal vi ikke tolerere det. Dessuten overdriver du. Når jeg snakker om at det ikke er noen likhet i naturen, så snakker jeg ikke om at vi skal ha dyrs oppførsel som forbilde, men at vi er en del av naturen, og at vi må erkjenne at vi ikke alle er like. Å skulle forandre på menneskenaturen av politisk korrekte grunner, fører jo ikke noe godt med seg. Å drepe noen er ikke i henhold til "norske normer" uansett om det er en nordmann eller utlending som gjør det. Om man man skal gjøre kultur til et argument for forskjellsbehandling, burde ikke nordmannen straffes hardest? Norrdmannen er oppvokst med disse normene, og burde forstå de aller best, overtramet er derfor størst for nordmannen sin del. At ikke alle er like betyr ikke at man ikke skal behandles på like vilkår. Det er ikke å forandre på menneskenaturen. Uansett kan du ikke argumentere med "se på naturen", og bare bruke naturen som argument på akkurat de tingene som passer deg best. Hvorfor akkurat denne typen forskjellsbehandling? Er det greit å gi folk som heter gisle strengere straffer også, fordi det ikke er likhet i naturen? Eller mere skatt? AtW Lenke til kommentar
G.L. Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Å drepe noen er ikke i henhold til "norske normer" uansett om det er en nordmann eller utlending som gjør det. Om man man skal gjøre kultur til et argument for forskjellsbehandling, burde ikke nordmannen straffes hardest? Norrdmannen er oppvokst med disse normene, og burde forstå de aller best, overtramet er derfor størst for nordmannen sin del. At ikke alle er like betyr ikke at man ikke skal behandles på like vilkår. Det er ikke å forandre på menneskenaturen. Uansett kan du ikke argumentere med "se på naturen", og bare bruke naturen som argument på akkurat de tingene som passer deg best. Hvorfor akkurat denne typen forskjellsbehandling? Er det greit å gi folk som heter gisle strengere straffer også, fordi det ikke er likhet i naturen? Eller mere skatt? AtW He he, ja du kan spøke du. Jeg vil nok si at personavn ikke har noe særlig mer hvordan man handler i gitte situasjoner.. Men jeg er uenig med deg om at nordmannen bør straffes hardest fordi han "kjenner normene". ALLE som kommer hit fra fjernliggende kulturer VET at de kommer til et land hvor kulturen er helt forskjellig fra deres egen. Så når de ikke vil ta HENSYN til dette, så har det ingenting med "uvitenhet" å gjøre. Snarere ser man mange ganger at det har med intoleranse, fanatisme og rasime å gjøre. Jeg snakker om at vi ikke må være utopiske eller dogmatiske, men heller realistiske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå