Gå til innhold

Bør vi gi ikke-etniske nordmenn strengere straff enn etniske nordmenn?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så høyest sannsynlig er også du en innvandrer Nikka? Sammen med resten av forumet, og landet vårt generelt?

Nei, jeg er født og oppvokst i Norge og slekten min spores direkte ned til Kong Sverre som døde på Kalvskinnet i Trondheim. Så man kan vel på en måte si at det er så lenge siden at min slekt på noen som helst måte innvandret at vi har slått rot. ;)

Lenke til kommentar

AVhengig av flere faktorer i mine øyne. Graden av integrering er i mine øyne viktigst. Har vedkommende lært seg norsk, er vedkommende født her, setter vedkommende religiøse lover over de norske osv. Svarer vedkommende, nei, på nok av disse spørsmålene så må man kunne vurdere hjemsendelse.

Nå regner jeg ikke noen som er født i Norge for innvandrere, men vi ser at mange barn av innvandrere ikke blir integrert, men heller sendt på koranskoler i hjemlandet fremfor på norsk skole - slike er ikke integrert og har derfor ikke slått rot i mine øyne.

Så da er vi tilbake til spørsmålet, hva i alle dager forsvarer at man ikke skal ha likehet for loven på denne måten?

AtW

Vi har mer enn nok med å ta hånd om de kriminelle som allerede ER her, vi har ikke behov for å importere dem. Det vi har behov for å importere - er arbeidskraft, ikke kriminelle. DET forsvarer at vi ikke ønsker import av kriminelle. Forklar heller hvorfor vi ikke skulle kunne gjøre dette skillet, amerikanerne gjør det - hvorfor kan ikke vi?

Endret av TSP
Slo sammen to innlegg
Lenke til kommentar

Nei. Burde jeg ha det? Jeg er av den oppfatning at så lenge jeg klarer å holde meg innenfor loven, så bør andre klare det. Det er faktisk slik at jeg anser det som en utfordring en gang. Det er såre enkelt faktisk, det er faktisk så enkelt som at man holder seg til den berømte loven i Kardemomme by; "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill - forøvrig kan man gjøre hva man vil."

Det er ikke noe imponerende meritt å ikke bryte det norske lovverket, det er som sagt, veldig enkelt.

Lenke til kommentar
Så da er vi tilbake til spørsmålet, hva i alle dager forsvarer at man ikke skal ha likehet for loven på denne måten?

AtW

Vi har mer enn nok med å ta hånd om de kriminelle som allerede ER her, vi har ikke behov for å importere dem. Det vi har behov for å importere - er arbeidskraft, ikke kriminelle. DET forsvarer at vi ikke ønsker import av kriminelle. Forklar heller hvorfor vi ikke skulle kunne gjøre dette skillet, amerikanerne gjør det - hvorfor kan ikke vi?

Det er ingen motsetning mellom likhet for loven, og å ikke "importere kriminelle". Og hvorfor skal man ikke gjøre det? Iogmed at du mener man er innvandrer sålenge man bor i landet, så åpner du for forskjellsbehandling av statsborgere. Noe som er prinsippløst, primitivt og har store negative ringvirkninger for et samfunn. (forskjellbehandling skaper så godt som alltid gnissninger, og at folk ser ned på gruppen som forskjellsbehandles). Hva blir det neste? Å straffe folk fra fylkene med høyest kriminalitet hardere?

AtW

Nei. Burde jeg ha det? Jeg er av den oppfatning at så lenge jeg klarer å holde meg innenfor loven, så bør andre klare det. Det er faktisk slik at jeg anser det som en utfordring en gang. Det er såre enkelt faktisk, det er faktisk så enkelt som at man holder seg til den berømte loven i Kardemomme by; "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill - forøvrig kan man gjøre hva man vil."

Det er ikke noe imponerende meritt å ikke bryte det norske lovverket, det er som sagt, veldig enkelt.

Man kan lett bryte mange lover selv om man holder seg innefor "kardemommeloven". Jeg tror rett og slett ikke på deg når du sier du ikke har brutt noen lover. Det gjelder knapt noen mennesker i voksen alder.

AtW

Lenke til kommentar

Diverse såkalte offerløs kriminalitet er fremdeles ulovlig i Norge, så og følge kardemommeby loven, er helt umulig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

For å slå det fast først som sist så er ikke tråden tenkt som en rasistisk tråd, men emnemessig er det en interressant debatt mener jeg.

Som linkene jeg la ut så begrunnes allerede strengere straffer med det faktum at innvandrere som gis en ny sjanse burde vært mer takknemlige og ikke takket for hjelpen med å begå kriminalitet.

Så det er allerede en forskjellsbehandling i enkelte saker som er begrunnet med etnisitet/innvanding.

Dernest er det jo et grunnleggende spørsmål hvorvidt man skal forvente at innvandrere og asylsøkere osv oppfører seg bedre (eller ikke verre) enn nordmenn flest fordi vi har gitt dem oppholdstillatelse og en ny sjanse.

Om man driter seg ut for kona, og blir tilgitt så takker man normalt ikke for det ved å hoppe til sengs med venninna hennes....

Spørsmålet kan vel kokes ned til om innvandrere står i en slags gjeld til nordmenn siden de har fått opphold, og den gjelden betales ved å ikke begå kriminelle handlinger.

Dernest er det en annen side av dette, som kanskje rører litt i vår nasjonalistiske kulturarv.

Man ser jo gjevnlig nyhetsoppslag om at f.eks verdien på leiligheter i en blokk synker hvis det flytter inn en ikke etnisk nordmann inn...spesielt hvis de har en annen hudfarge.

Dette er dessverre realiteten mange steder, og vitner vel om at mange har en oss og dem holdning.

Jeg tenker om de holdningene kan legges fra seg idet man går inn i en rettssal, slik at dommere, jurister, advkater, jury osv er istand til å dømme alle likt uten å ha diskriminerende holdninger...selv om de har slike holdninger utenfor rettsbygningen.

Dvs gis ikke-etniske nordmenn en etnisk nøytral straff, elelr vil man ha tendenser til å gi f.eks en fra B-gjengen strengere straff enn en hvit, blond og blåøyd normann som har negått samme straffbare handling under tilsvarende forhold.

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article665559.ece?start=1

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article163747.ece

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article381535.ece

http://www.bt.no/lokalt/article777390.ece?start=4

Eksemplene er mange, og det finnes sikkert andre motsatte eksempler.

Men jeg tenker jo mitt når folk som bor i slike borettslag skal sitte i juryer eller dømme i en sak og den tiltalte er ikke-etnisk.

Samme diskusjon kan også, som her, gjelde f.eks politikere.

Skal politikere straffes hardere ved f.eks trygdejuks fordi de bør "gå foran med et godt eksempel" eller skal de straffes likt?

http://lister.vg.no/?do=show&id=15498

Så er vi alle like og fortjener samme straff for samme handling, eller bør vi forente mer av enkelte og derfor straffe dem hardere fordi de burde visst bedre.

Et annet eksempel jeg kommer på, er at utøvere av ulike kampsporter ofte straffes hardere i voldssaker fordi "de burde visst bedre" og burde "vært klar over at de kan forvolde mer skade" selv om de var innblandet i akkurat det samme som andre.

http://steigentaekwondo.no/index.php/387178

Om en vanlig fyr banker en annen vil ikke f.eks fotballklubben bli straffet fordi fyren sparket fotball der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...