Godot Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Virker omtrent like ansvarlig som en barnevakt som sender ungene tilbake til foreldrene hvis de blir for slitsomme. Hvorfor skal vi holde på folk som ikke vil følge norske lover? De har et valg når de kommer til norge om hvilken vei de skal ta. Fordi vi ikke har muligheter til å sende dem tilbake før etter en forbrytelse har blitt begått, og dermed koster det oss ingenting å gi dem en rettferdig dom etter norske lover og regler, forutsatt at de er norske statsborgere. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Selv er jeg for lik straff for alle, men det HADDE vært moro å innføre strafferamme tilsvarende landet forbryteren kom fra. Tøv. Offentlig steining, lynsjing og avkutting av kroppsdeler er ikke god underholdning. Tragisk lite gjennomtenkt svar. Det finnes mange land der det du nevner ikke er en del av straffepraksisen. Begrepet "ikke-etnisk nordmann" omfatter langt flere land med godt utviklet rettssystem enn det du skal ha det til. Dessuten snakket vi ikke om underholdning. Tenk deg litt om før du svarer. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Fordi vi ikke har muligheter til å sende dem tilbake før etter en forbrytelse har blitt begått, og dermed koster det oss ingenting å gi dem en rettferdig dom etter norske lover og regler, forutsatt at de er norske statsborgere. Riktig at vi ikke kan gjøre noe før forbrytelsen er begått. Men hva hvis vedkommende fortsetter å være kriminell etter en eventuell straff? staffes igjen? Jeg ser ingen problemer med å sende tilbake folk som bare er til bry for oss. Jeg tror også det vil begrense kriminaliteten blandt innvandrerne, da de vet at de kan bli sendt tilbake. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Vi burde ha en slags prøvetid i mine øyne. Om man som innvandrer begår en kriminell handling før det er gått f.eks 5 år, så kan man deporteres. Lenke til kommentar
Godot Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Selv er jeg for lik straff for alle, men det HADDE vært moro å innføre strafferamme tilsvarende landet forbryteren kom fra. Tøv. Offentlig steining, lynsjing og avkutting av kroppsdeler er ikke god underholdning. Tragisk lite gjennomtenkt svar. Det finnes mange land der det du nevner ikke er en del av straffepraksisen. Begrepet "ikke-etnisk nordmann" omfatter langt flere land med godt utviklet rettssystem enn det du skal ha det til. Dessuten snakket vi ikke om underholdning. Tenk deg litt om før du svarer. Hah. Isåfall er jeg nysgjerrig på i hvilken grad du kan finne en utenlandsk strafferamme "moro". Så får heller et tragisk lite gjennomtenkt svar være en dugelig respons til en utrolig flåsete og usakelig kommentar. Fordi vi ikke har muligheter til å sende dem tilbake før etter en forbrytelse har blitt begått, og dermed koster det oss ingenting å gi dem en rettferdig dom etter norske lover og regler, forutsatt at de er norske statsborgere. Riktig at vi ikke kan gjøre noe før forbrytelsen er begått. Men hva hvis vedkommende fortsetter å være kriminell etter en eventuell straff? staffes igjen? Jeg ser ingen problemer med å sende tilbake folk som bare er til bry for oss. Jeg tror også det vil begrense kriminaliteten blandt innvandrerne, da de vet at de kan bli sendt tilbake. Er ikke et av målene med en eventuell straff å virke preventiv for individ og allmennhet? I såfall er det fengselets oppgave å rehabilitere, eller forvare forbryterne så forbrytelser ikke gjentar seg etter endt soningstid. Å sende en forbyter tilbake til hjemlandet viser bare at vi ikke har tillit til vårt eget straffesystem. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Selv er jeg for lik straff for alle, men det HADDE vært moro å innføre strafferamme tilsvarende landet forbryteren kom fra. Tøv. Offentlig steining, lynsjing og avkutting av kroppsdeler er ikke god underholdning. Tragisk lite gjennomtenkt svar. Det finnes mange land der det du nevner ikke er en del av straffepraksisen. Begrepet "ikke-etnisk nordmann" omfatter langt flere land med godt utviklet rettssystem enn det du skal ha det til. Dessuten snakket vi ikke om underholdning. Tenk deg litt om før du svarer. Hah. Isåfall er jeg nysgjerrig på i hvilken grad du kan finne en utenlandsk strafferamme "moro". Så får heller et tragisk lite gjennomtenkt svar være en dugelig respons til en utrolig flåsete og usakelig kommentar. Semantikk. "Moro", som i moro å se kriminalstatistikken blandt innvandrere dale når noe sånt blir kunngjort. Du synes bare det er usaklig fordi du ikke kom opp med det først. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hva med innvandrere fra land der flerkoneri, vold mot barn og kvinner etc, er lov? Hvordan skulle de straffes, om hjemlandets lov lå til grunn? Det var et håpløst forslag, hvem det nu enn var som fant det på her oppe. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Da leser du strengt tatt ikke det som skrives nøye nok. Det var ingen som foreslo å innføre lover fra land, men strafferammer på lovbrudd. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Ja, jeg forstod det. Men der det ikke foreligger noen strafferamme, da det i de respektive land ikke regnes som lovbrudd - eller der strafferammen er lavere, så blir jo dette fordelaktig for "disse ikke-etniske nordmennene"... Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Ja, jeg forstod det. Men der det ikke foreligger noen strafferamme, da det i de respektive land ikke regnes som lovbrudd - eller der strafferammen er lavere, så blir jo dette fordelaktig for "disse ikke-etniske nordmennene"... Da forstod du tydeligvis ikke... Det er ikke snakk om å innføre lover eller strafferammer fra andre land. Spørsmålet er enkelt: burde folk av forskjellige etnisiteter, under norsk lov, straffes forskjellig. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Da forstod du tydeligvis ikke... Det er ikke snakk om å innføre lover eller strafferammer fra andre land. Spørsmålet er enkelt: burde folk av forskjellige etnisiteter, under norsk lov, straffes forskjellig. Selv er jeg for lik straff for alle, men det HADDE vært moro å innføre strafferamme tilsvarende landet forbryteren kom fra. ... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Hva som er tileggstraff kan vel også diskuteres. Mange muslimer skal ikke spise svin eller bruke bestikk som har vært i kontakt med svinekjøtt. Når jeg var i førstegangstjenesten ble muslimer fortalt at de fikk eget bestikk som ikke hadde vært i slik kontakt, men "alle" visste at de fikk akkurat samme bestikk som alle andre. Jeg regner med at det er samme i fengslene, altså får de både straff for det de har gjort OG de bryter med sin egen tro. Å bli sendt tilbake til hjemlandet etter at de har sonet er vel også en slags tillegggsastraff. Så har man det preventive siden. En nordmann har et forhold til norske straffer, men mange innvandrere er vant til mye hardere straffer i hjemlandet for tilsvarende forbrytelser. De opplever derfor ikke den samme preventive delen, og får således en mildere straff. Man kan jo også se på om det er en ekstra straff å bli satt sammen med folk som ikke kan språket osv og at man dermed isoleres mye mer enn etniske nordmenn. Etter boka skal man selvsagt dømme likt, men det hadde vært interressant å etterprøve realitetene. Skulle vært moro å la f.eks en jury dømme først en hvit etnisk nordmann for f.eks et drap, og så la dem dømme en mørkhudet norskafrikaner for samme/tilsvarende gjerning og se om det var forskjeller i dommen som kun var relatert til hudfarge og utseende. Eller hva med DEG, behandler du i realiteten alle HELT likt og har HELT likt syn på alle som en? Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Klart vi burde! Klarer dem ikke å oppføre seg når vi gir dem en ny sjanse til å starte på en ny frisk, burde vi sende dem ut, eller straffe dem strengere! Endret 18. mars 2009 av TheIdanator Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Klart vi burde!Klarer dem ikke å oppføre seg når vi gir dem en ny sjanse til å starte på en ny frisk, burde vi sende dem ut, eller straffe dem strengere! Å straffe folk forskjellig på grunnlag av etnisistet er en hårreisedne ide, og det er smått utrolig i mine øyne at folk akn komme forslaget i det hele tatt. Det har jo sågar blitt foreslått av en viss FrP-politiker. AtW Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Vær vennlig å få begrepene på plass ATW, det man snakker om er nasjonalitet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Vær vennlig å få begrepene på plass ATW, det man snakker om er nasjonalitet. Når tråden heter "Bør vi gi ikke-etniske nordmenn strengere straff enn etniske nordmenn?" og en person skriver "Klart vi burde!" så synes jeg etnisitet virker som en naturlig tolkning av hva man snakker om. AtW Lenke til kommentar
Dracoknight Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 De sier at vi ikke skal forskjells behandle etniske normenn, men hva med å ikke forskjells behandle ikke-etniske normenn? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Vær vennlig å få begrepene på plass ATW, det man snakker om er nasjonalitet. Når tråden heter "Bør vi gi ikke-etniske nordmenn strengere straff enn etniske nordmenn?" og en person skriver "Klart vi burde!" så synes jeg etnisitet virker som en naturlig tolkning av hva man snakker om. AtW Jeg synes det er bedre å påpeke at folk ikke bruker den riktige terminologien. Jeg tror ikke det er noen i denne tråden som mener at man skal behandle folk fra andre kulturer eller andre hudfarger enn "oss nordmenn", men snarere at man skal straffe innvandrere med andre metoder. Det lyser jo lang vei, da vedkommende også skriver: "Klarer dem ikke å oppføre seg når vi gir dem en ny sjanse til å starte på en ny frisk, burde vi sende dem ut, eller straffe dem strengere!" For meg virker det ganske så tydelig at han snakker om innvandrere generelt, ikke folk med en annen etnisitet. Dette gjelder forøvrig også trådstarter. Det er dumt at tråden har et navn som gjør at det blir en rasismedebatt, for jeg tror virkelig ikke at det var hensikten. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Vær vennlig å få begrepene på plass ATW, det man snakker om er nasjonalitet. Når tråden heter "Bør vi gi ikke-etniske nordmenn strengere straff enn etniske nordmenn?" og en person skriver "Klart vi burde!" så synes jeg etnisitet virker som en naturlig tolkning av hva man snakker om. AtW Jeg synes det er bedre å påpeke at folk ikke bruker den riktige terminologien. Jeg tror ikke det er noen i denne tråden som mener at man skal behandle folk fra andre kulturer eller andre hudfarger enn "oss nordmenn", men snarere at man skal straffe innvandrere med andre metoder. Det lyser jo lang vei, da vedkommende også skriver: "Klarer dem ikke å oppføre seg når vi gir dem en ny sjanse til å starte på en ny frisk, burde vi sende dem ut, eller straffe dem strengere!" For meg virker det ganske så tydelig at han snakker om innvandrere generelt, ikke folk med en annen etnisitet. Dette gjelder forøvrig også trådstarter. Det er dumt at tråden har et navn som gjør at det blir en rasismedebatt, for jeg tror virkelig ikke at det var hensikten. Det er like hårreisende å mene at innvandrere bør straffes annerledes. Er du norsk statsborger bør du straffes likt som alle andre. Forøvrig synes jeg ikke det lyser noen lang vei av det vedkommend skriver at det nødvendigvis er innvandrere. Det er forbløffende mange som ikke forstår at mange med annen etnisistet har mye sterkere tilknytting til norge enn det "landet de kom fra " (har sågar sett det begrepet bli brukt om andregenrasjons innvandrere). Selvsagt kan det være vedkommende mener noe annet enn det han sier, men jeg forholder med foreløpig til det som blir sagt AtW AtW Lenke til kommentar
Shiktu Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Jeg syns at ikke etniske-normenn burde bli kastet ut av landet om de drev med noe kriminelt. Og jeg også tro at det ville vært en vekker for de fleste folk som ikke gjør noe annet enn fanteri. Også kunne jeg tenkt meg strengere straffer for alvordlig kriminalitet for nordmenn. Strengere regler mot kriminalitet tror jeg vil redusere kriminaliteten, ettersom at folk vet at det var store konsekvenser og ikke bare sitte i et fengsel i 4 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå