Gjest medlem-82119 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Ser i ulike debatter at endel ønsker strengere straffer for ikke-etniske nordmenn, i forhold til en etnisk nordmann som blir dømt for samme forbrytelse under samme forhold. Dette begrunnes bl.a med at hvis de flykter fra krig og nød og kommer til trygge norge så er det misbruk av tilliten og generelt dårlig gjort å takke for hjelpen med å begå kriminelle handlinger. Det er da ønske om f.eks å sende dem tilbake dit de kom fra og lignende jeg tenker på. Jeg synes også det er påfallende at når jeg skummer gjennom nyhetsbildet så sitter jeg igjen med inntrykket om at ikke-etniske nordmenn er overrepresentert i kriminalitetsbildet. Logisk sett så burde de jo ikke være det, all den tid etniske nordmenn er i flertall. Sitter da igjen med to alternativer, enten er de virkelig så over-representert i kriminalitetsbildet som det tyder på, eller så er de mer synlige med f.eks annen hudfarge og annen type kriminalitet (som æresdrap og lignende) som man legger merke til fordi det er så annerledes. en annen side er jo at hvis JEG hadde fått komme til et annet land, så hadde jeg ligget lavt og ikke stupt ut i all mulig kriminalitet, delvis fordi jeg ville vært takknemlig for å få slippe inn og delvis fordi jeg ikke vilel hatt samvittighet til å takke for det på en slik måte. En annen side er også at de som gjør dette ødelegger for de som ikke gjør det, og SVÆRT mange oppfatter nå alle som samme ulla. Dette er en av hovedgrunnene tror jeg, til at man snakker om snikislamisering og det blir så mye følelser når debatten dras frem igjen og igjen. Selv om det ikke sies høyt så skjønner jo alle at snikislamisering er et dekknavn for snikkriminalisering, og har de så seg selv å takke for at flere og flere får slike holdninger eller er det kun vi etnisk norske som er rasister og antisemitter? Det slår meg jo, at hvis ikke-etniske hadde solgt mer kaffe og vafler fra koselige kafeer enn narko så ville holdningene vært annerledes. Så, bør ikke-etniske normenn straffes hardere enn etniske nordmenn, fordi de i det store bildet har gjort større skade på seg og sine, eller skal man likebehandle alle? Endret 10. mars 2009 av medlem-82119 Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Nei.. De bør heller ikke få strafferabatt om de ikke er etnisk norske. Det må være likhet for loven, selv om man er same, etnisk norsk el innvandrer. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Nei.. De bør heller ikke få strafferabatt om de ikke er etnisk norske. Det må være likhet for loven, selv om man er same, etnisk norsk el innvandrer. Er ikke alltid enig med deg, Sony, men dette her er et viktig prinsipp. Likhet for loven er en hjørnesten i rettsstaten vår, og burde bevares. Lenke til kommentar
Mith Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Om du virkelig ikke ser fallgruvene ved å gi ikke-etniske egne lover og strafferammer så anbefaler jeg deg å plukke opp en historiebok som omhandler Europa i mellomkrigsårene, og da særlig lese litt om en mann med navn Adolf Hitler. Han hadde noen teorier på området. Det her burde ikke vært en problemstilling engang. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Likhet for loven er en hjørnesten i rettsstaten vår, og burde må bevares. Fixed;) Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Allikevel er det ønske fra mange om at hvis innvandrere begår straffbare handlinger skal de sendes tilbake dit de kom fra etter endt soning...noe som vel må være tilleggsstraff? Staff og andre har vel også ønsket straffefritak for æresdrap, noe som vel er et kutt i straffen i forhold til andre som dreper. Jeg vil anta at man idag ser på bakgrunn og opplevelser til den tiltalte og derfor IKKE dømmer ligt slik det er idag. http://www.nrk.no/nyheter/kommentar/1768147.html skulle vel strengt tatt vært en poll rundt dette: Hvordan bør ikke-etniske nordmenn straffes når de har begått en forbrytelse: A -Mildere B -Likt C -Strengere Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Allikevel er det ønske fra mange om at hvis innvandrere begår straffbare handlinger skal de sendes tilbake dit de kom fra etter endt soning...noe som vel må være tilleggsstraff?Staff og andre har vel også ønsket straffefritak for æresdrap, noe som vel er et kutt i straffen i forhold til andre som dreper. Jeg vil anta at man idag ser på bakgrunn og opplevelser til den tiltalte og derfor IKKE dømmer ligt slik det er idag. http://www.nrk.no/nyheter/kommentar/1768147.html skulle vel strengt tatt vært en poll rundt dette: Hvordan bør ikke-etniske nordmenn straffes når de har begått en forbrytelse: A -Mildere B -Likt C -Strengere Invandrere som kommer hit og begår lovbrudd mens de søker om asyl\opphold her i landet bør sendes ut ja. Noe annet er når de er blitt norske statsborgere, da skal de behandles på samme måte som andre nordmenn. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Vi har jo et godt prinsipp om likhet for loven. I tilegg ser jeg en problematikk i forhold til hvordan definere en "ikke-etnisk" nordmann. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg mener at etniske nordmenn kun er de som er født og oppvokst i familier som kun har vært født og oppvokst i norge. Litt av det samme som hvis man sette en hest i samme fjøs som kuer, når begynner man å kalle hesten for en ku. Sony123: Ser du ikke at ved å sende dem ut gir dem en tilleggsstraff, noe du nettopp var imot? Med likhet for loven er jo sonet sonet og det er det. Lenke til kommentar
neadii Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Les hva han skriver da Ankh. Invandrere som kommer hit og begår lovbrudd mens de søker om asyl\opphold her i landet bør sendes ut ja. Noe annet er når de er blitt norske statsborgere, da skal de behandles på samme måte som andre nordmenn. Det han sier er at folk som IKKE har statsborgerskap og er her bør sendes ut enten før eller etter sonet straff, mens de som HAR statsborgerskap uansett etnisitet skal behandles likt. De som ikke har statsborgerskap skal også behandles likt, men de kan så klart risikere å sendes tilbake etter at straffen er sonet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Leste litt kjapt der, ja! Uansett, skulle vært spennende å finne ut om det finnes fordommer hos jury, advokater, dommere osv som indirekte ellerdirekte fører til strengere straffer for innvandrere. Ville DU klart å dømme en etnisk hvit norsk mann som ikke "ser farlig ut" helt likt som en mørkhudet som "ser farlig ut" uten å la fordommene komme til overflaten? I en rettssal så skal man selvsagt ikke la seg styre av fordommer, men klarer folk det i praksis? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Ser i ulike debatter at endel ønsker strengere straffer for ikke-etniske nordmenn, i forhold til en etnisk nordmann som blir dømt for samme forbrytelse under samme forhold.Dette begrunnes bl.a med at hvis de flykter fra krig og nød og kommer til trygge norge så er det misbruk av tilliten og generelt dårlig gjort å takke for hjelpen med å begå kriminelle handlinger. Det er da ønske om f.eks å sende dem tilbake dit de kom fra og lignende jeg tenker på. Jeg synes også det er påfallende at når jeg skummer gjennom nyhetsbildet så sitter jeg igjen med inntrykket om at ikke-etniske nordmenn er overrepresentert i kriminalitetsbildet. Logisk sett så burde de jo ikke være det, all den tid etniske nordmenn er i flertall. Sitter da igjen med to alternativer, enten er de virkelig så over-representert i kriminalitetsbildet som det tyder på, eller så er de mer synlige med f.eks annen hudfarge og annen type kriminalitet (som æresdrap og lignende) som man legger merke til fordi det er så annerledes. en annen side er jo at hvis JEG hadde fått komme til et annet land, så hadde jeg ligget lavt og ikke stupt ut i all mulig kriminalitet, delvis fordi jeg ville vært takknemlig for å få slippe inn og delvis fordi jeg ikke vilel hatt samvittighet til å takke for det på en slik måte. En annen side er også at de som gjør dette ødelegger for de som ikke gjør det, og SVÆRT mange oppfatter nå alle som samme ulla. Dette er en av hovedgrunnene tror jeg, til at man snakker om snikislamisering og det blir så mye følelser når debatten dras frem igjen og igjen. Selv om det ikke sies høyt så skjønner jo alle at snikislamisering er et dekknavn for snikkriminalisering, og har de så seg selv å takke for at flere og flere får slike holdninger eller er det kun vi etnisk norske som er rasister og antisemitter? Det slår meg jo, at hvis ikke-etniske hadde solgt mer kaffe og vafler fra koselige kafeer enn narko så ville holdningene vært annerledes. Så, bør ikke-etniske normenn straffes hardere enn etniske nordmenn, fordi de i det store bildet har gjort større skade på seg og sine, eller skal man likebehandle alle? Trur du må ha missofrstått mange av dei som diskuterar. Selvfølgelig skal alle ha like straffar, men når det er nokon innvandrar som kjem til noreg og gjer alvorlege kriminelle handlingar(drap, ran og liknande) burde etter min meining bli send ut av landet. Lenke til kommentar
ArneWilly Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg mener at etniske nordmenn kun er de som er født og oppvokst i familier som kun har vært født og oppvokst i norge. Etter definisjonen din så er ingen som lever i Norge etniske nordmenn, fordi alle har forfedre som kom fra et annet land. Og heller ingen kan bli etnisk norsk av samme grunn, så du mestret faktisk å lage en catch-22 Jeg er veldig uenig i prinsippet i å gi noen grupper forskjellig straff for samme handling. Først og fremst må vi se på hvilken hensikt vi har ved å sette mennesker i fengsel. Slike grunner kan være: - Allmennpreventiv virkning (Forhindre folk i å begå kriminalitet ved å avskrekke med konsekvenser) - Verne samfunnet mot mennesker man mener kan være farlige - Hevnmotiv Uansett hvilke grunner du vektlegger, finnes det ingen logiske grunner til å forskjellsbehandle individer pga. etnisk tilhørighet. Det vil neppe gagne samfunnet noe som helst. Du kan ikke rettferdiggjøre å gi noen strengere straff bare fordi du mener de ikke er takknemmelige nok. Du skriver hvordan du ville oppført deg hvis du kom til et annet land. Det er nok veldig lett for deg å si, og det virker som du ikke har prøvd å se på dette fra synsvinkelen til en innvandrer. Prøv å sette deg inn i hans situasjon, det er alltid viktig å prøve å forstå før man dømmer! Husk at han har en annen bakgrunn enn deg, med en helt annen oppvekst, mange av dem har opplevd krig og andre forjævlige ting, og slike ting påvirker deg som person. Jeg er sikker på at ingen, eller ihvertfall et forvitrende lite fåtall, kommer til Norge med tanker om å begå kriminalitet, de fleste ser nok på dette som en ny sjanse. Dessverre (i noen tilfeller) er det gjerne slik at det er lettere å komme i kontakt med folk som snakker ditt eget språk og er i samme situasjon som deg selv, og det er dermed fort gjort å bli snappet opp i et miljø som ikke er veldig sundt for deg i lengden. Det er nok veldig skremmende å komme til et nytt land hvor ingen forstår deg godt, og da er det fort gjort å velge de enkleste utveiene. Husk også at media ofte gir et skjevt bilde av virkeligheten, så hva slags inntrykk du får av media burde du egentlig legge fra deg og heller undersøke godt dokumentert statistikk. En generell huskeregel. Lenke til kommentar
Godot Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Loven bør være lik for alle. Er du norsk statsborger og bor i Norge har du krav på og plikt til å bli dømt etter norsk lov dersom du begår forbrytelser. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Som andre her har sagt så burde vel det være et ikke spørsmål. Jeg kan skjønne at man har en annen type straffer når det kommer til personer som ikke er statsborgere, men ellers er alt annet uakseptabelt om man skal opprettholde et sterkt rettssamfunn. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Selv er jeg for lik straff for alle, men det HADDE vært moro å innføre strafferamme tilsvarende landet forbryteren kom fra. Lenke til kommentar
Godot Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Selv er jeg for lik straff for alle, men det HADDE vært moro å innføre strafferamme tilsvarende landet forbryteren kom fra. Tøv. Offentlig steining, lynsjing og avkutting av kroppsdeler er ikke god underholdning. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Innvandrere burde få et midlertidig statsborgerskap, de har i kanskje 10 år(?) jeg vet ikke hva som er best der. Dette får de da når de har fått innvilget statsborgerskap. De har da samme rettigheter som resten av innbyggerne, bortsett fra at hvis de gjør noe galt, så blir de sendt tilbake til hjemlandet. Jeg mener ikke å sende de hjem hvis de får en parkeringsbot, eller kjører i 90 i 80 sonen. Men ved mere alvorlige forbrytelser. Hvis de da vil bo i norge, så vil de også følge norske lover og regler. Dette vil da ikke være noe problem, da de får et valg, og vi kan bli kvitt de som ikke greier å følge våre lover og regler. Lenke til kommentar
Godot Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Innvandrere burde få et midlertidig statsborgerskap, de har i kanskje 10 år(?) jeg vet ikke hva som er best der.Dette får de da når de har fått innvilget statsborgerskap. De har da samme rettigheter som resten av innbyggerne, bortsett fra at hvis de gjør noe galt, så blir de sendt tilbake til hjemlandet. Jeg mener ikke å sende de hjem hvis de får en parkeringsbot, eller kjører i 90 i 80 sonen. Men ved mere alvorlige forbrytelser. Hvis de da vil bo i norge, så vil de også følge norske lover og regler. Dette vil da ikke være noe problem, da de får et valg, og vi kan bli kvitt de som ikke greier å følge våre lover og regler. Virker omtrent like ansvarlig som en barnevakt som sender ungene tilbake til foreldrene hvis de blir for slitsomme. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Virker omtrent like ansvarlig som en barnevakt som sender ungene tilbake til foreldrene hvis de blir for slitsomme. Hvorfor skal vi holde på folk som ikke vil følge norske lover? De har et valg når de kommer til norge om hvilken vei de skal ta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå