Gå til innhold

Spare på vannet?

ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du bruker 5 liter varmt vann, trengs det mindre oppvarming enn å bruke 10 liter varmt vann... Å varme opp de 5 literne ekstra koster mer, når det bruker mer strøm... Så ved å spare 5 liter, og bare bruke 5 liter vann, så blir det billigere

Lenke til kommentar

som sagt tenker jeg ikke på kostnadene på å varme opp vannet! jeg tenker på at det blir mindre vann her i norge? Eller verden for den saks skyld

Er det noen logisk grunn til å spare på kaldt vann som kommer ut fra krana?

Lenke til kommentar

Det hender jo vi har vannrasjonering også. Ikke her i Bergen, bevares, men jeg har vært på ferie hos farmor og farfar i Oslo et par ganger hvor de ikke fikk lov til å vanne i hagen.

EDIT: Er det alltid pumper inne i bildet? Er det ikke vannanlegg som bare baserer seg på høydeforskjell?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Det hender jo vi har vannrasjonering også. Ikke her i Bergen, bevares, men jeg har vært på ferie hos farmor og farfar i Oslo et par ganger hvor de ikke fikk lov til å vanne i hagen.

EDIT: Er det alltid pumper inne i bildet? Er det ikke vannanlegg som bare baserer seg på høydeforskjell?

Hvordan tror du man får vannet opp i vannbassengene da? De er jo til for å lage trykk, men man må jo fortsatt pumpe det opp dit.

Jeg har opplevd "vannrasjonering" flere ganger, men det er mest fordi det er lav vannstand i drikkevannet. Derfor går de ut og oppfordrer til å bruke minst mulig (ikke vanning av hager osv). Hvor de går ut med denne oppfordringen er jo på grunnlag av størrelsen av drikkevannet kontra hvor mye som brukes, i tillegg til tørkeperioder - så det kan jo skje alle steder. Enkelte steder er jo mer utsatt enn andre sånn sett.

Lenke til kommentar
Hvordan tror du man får vannet opp i vannbassengene da? De er jo til for å lage trykk, men man må jo fortsatt pumpe det opp dit.

Man pumper ikke vannet fra havnivå og opp til disse "bassengene" (det er vel stort sett tjern/vann/naturlige innsjøer det er snakk om). Hvis det er mulig, bruker man et vann som ligger høyere enn de fleste husstandene, slik at det blir et naturlig trykk uten bruk av pumper.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men nå er det ganske mange plasser rundt om i landet som ikke har ett vann som er godt over havnivå, der man faktisk må pumpe vannet opp fra innsjøene til bassengene for å få nok trykk.

Lenke til kommentar
Er det noen logisk grunn til å spare på kaldt vann som kommer ut fra krana?

Ja, for det koster penger å få pumpet vannet ut til alle husholdningene.

Ja jøss. Det blir vel det neste det skal sytes om. Fra før av har vi Enova som sutrer og jamrer, det får faenmeg være nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...