ltdata Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Alle snakker om at vi må spare på vannet her i Norge. Men hvorfor? Er ikke jordas vannmengde konstant? Hvorfor skal vi i norge spare på vannet når det regner som bare pokker her? Har jeg gått glipp av noe her? Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg tenker altså kun på vannet ikke på oppvarmingen av vannet Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Koster å få vann ut av krana vet du Lenke til kommentar
kjermy Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Om du bruker 5 liter varmt vann, trengs det mindre oppvarming enn å bruke 10 liter varmt vann... Å varme opp de 5 literne ekstra koster mer, når det bruker mer strøm... Så ved å spare 5 liter, og bare bruke 5 liter vann, så blir det billigere Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 som sagt tenker jeg ikke på kostnadene på å varme opp vannet! jeg tenker på at det blir mindre vann her i norge? Eller verden for den saks skyld Er det noen logisk grunn til å spare på kaldt vann som kommer ut fra krana? Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Er det noen logisk grunn til å spare på kaldt vann som kommer ut fra krana? Ja, for det koster penger å få pumpet vannet ut til alle husholdningene. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Er ikke noe stort problem med vann her i Norge at vi trenger spare så mye på kaldtvannet, men som nevt så koster vedlikehold osv. Så er det jo ikke noe poeng i å sløse bare for å sløse. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Det hender jo vi har vannrasjonering også. Ikke her i Bergen, bevares, men jeg har vært på ferie hos farmor og farfar i Oslo et par ganger hvor de ikke fikk lov til å vanne i hagen. EDIT: Er det alltid pumper inne i bildet? Er det ikke vannanlegg som bare baserer seg på høydeforskjell? Endret 10. mars 2009 av Isbilen Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 vet du om det er snakk om store kostnader for å rense og pumpe ut vannet? plenty av vann i maridalsvannet. Den vannrasjoneringen har jeg aldri hørt om. var det på 50 tallet? Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 plenty av vann i maridalsvannet. Den vannrasjoneringen har jeg aldri hørt om. var det på 50 tallet? Det støtt og stadig på sommeren. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Det er vel bare på vanning av hagen og sånt? Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det hender jo vi har vannrasjonering også. Ikke her i Bergen, bevares, men jeg har vært på ferie hos farmor og farfar i Oslo et par ganger hvor de ikke fikk lov til å vanne i hagen. EDIT: Er det alltid pumper inne i bildet? Er det ikke vannanlegg som bare baserer seg på høydeforskjell? Hvordan tror du man får vannet opp i vannbassengene da? De er jo til for å lage trykk, men man må jo fortsatt pumpe det opp dit. Jeg har opplevd "vannrasjonering" flere ganger, men det er mest fordi det er lav vannstand i drikkevannet. Derfor går de ut og oppfordrer til å bruke minst mulig (ikke vanning av hager osv). Hvor de går ut med denne oppfordringen er jo på grunnlag av størrelsen av drikkevannet kontra hvor mye som brukes, i tillegg til tørkeperioder - så det kan jo skje alle steder. Enkelte steder er jo mer utsatt enn andre sånn sett. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hvordan tror du man får vannet opp i vannbassengene da? De er jo til for å lage trykk, men man må jo fortsatt pumpe det opp dit. Man pumper ikke vannet fra havnivå og opp til disse "bassengene" (det er vel stort sett tjern/vann/naturlige innsjøer det er snakk om). Hvis det er mulig, bruker man et vann som ligger høyere enn de fleste husstandene, slik at det blir et naturlig trykk uten bruk av pumper. Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Selvfølgelig, men nå er det ganske mange plasser rundt om i landet som ikke har ett vann som er godt over havnivå, der man faktisk må pumpe vannet opp fra innsjøene til bassengene for å få nok trykk. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Tror ikke besta betaler vannavgift. Dama har brønn. Mange hus i bygda der, men siden hun har et av de eldste så er det bare slik. Vannet smaker veldig godt, ikke noe galt. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 litt skeptisk til vann fra springen på bygda ass Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Alle snakker om at vi må spare på vannet her i Norge. Akkurat det å spare på kaldt vann har jeg ALDRI hørt de siste 10 årene bortsett fra når det er vannmangel på grunn av tørke. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Er det noen logisk grunn til å spare på kaldt vann som kommer ut fra krana? Ja, for det koster penger å få pumpet vannet ut til alle husholdningene. Ja jøss. Det blir vel det neste det skal sytes om. Fra før av har vi Enova som sutrer og jamrer, det får faenmeg være nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå