Gå til innhold

hvordan lage et enkelt program?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke ute etter å sjikanere MS eller deres tilhengere, prøver bare å få frem at det fins løsninger der man ikke trenger å knote med lisenser, registrering, betaling, 30-dagers prøveperioder samt fastlåsing til en spesifikk platform eller et spesifikt språk.

Jeg mener Java er en veldig god plass å begynne. Spesielt med tanke på at det er gratis, du finner utviklingsverktøy til så å si alle platformer. Kan du først java er det enkelt å gå over til andre objektorienterte språk i ettertid.

I tillegg er det nok mange kule, fantastiske, feite og avanserte IDE'er, men skal man først lære seg programmering mener jeg en god tekstbehandler sammen med en god API er bedre enn en avansert utviklingsplatform med dropdown-lists og en trykk her for å kompilere knapp. Jeg mener du får et bedre grunnlag for videre utvikling ved å begynne med det absolut grunnleggende.

Og hva har det å si hvilken distribusjon jeg bruker ?

Er det egentlig noen som har sagt at en IDE ikke er nyttig? Er det noen som har sagt at man skal holde seg langt unna IDE'er ?

Nei, å kunne en IDE èr veldig veldig nyttig, og spesielt når man jobber med større systemer og prosjekter. Det er bare det at noen får det til å virke slik at skal man kunne programmere så må man kunne en IDE, og at når man skal lære seg programmering må man installere og lære en IDE før man begynner med selve programmeringen.

Slik er det ikke. Greit nok, lærer du deg en IDE så er det vel å bra, men var det ikke programmering du først å fremst ville lære??

Å skrive god kode stammer ikke fra din kunnskap om en IDE.

Mulig du setter det litt på spissen her, og mulig jeg tolker det litt på spissen, men vil vel ikke akkurat tolke det til at du lovpriser bruken av IDE.

Når det er sagt ser det ut som vi er stort sett enige, jeg prøver bare å presisere at jeg ser flere fordeler med å bruke et godt IDE, og mener det er viktig, i tillegg til selvfølgelig å skrive god kode. Skal man lage et enkelt program som trådstarter er ute etter så er det veldig enkelt å kun laste ned Visual C# Express, da får man redigeringsverktøy, dokumentasjon, kompilator, debugger og en bråte andre verktøy man trenger i en installasjonsfil, og som GeirGrusom beskriver så er det veldig kort vei fra man begynner å sette opp systemet til man sitter med sitt første program. Denne terskelen kan være endel høyere om man må begynne å sette opp SDK, kompilator og editor og alt annet hver for seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig du setter det litt på spissen her, og mulig jeg tolker det litt på spissen, men vil vel ikke akkurat tolke det til at du lovpriser bruken av IDE.

Når det er sagt ser det ut som vi er stort sett enige, jeg prøver bare å presisere at jeg ser flere fordeler med å bruke et godt IDE, og mener det er viktig, i tillegg til selvfølgelig å skrive god kode. Skal man lage et enkelt program som trådstarter er ute etter så er det veldig enkelt å kun laste ned Visual C# Express, da får man redigeringsverktøy, dokumentasjon, kompilator, debugger og en bråte andre verktøy man trenger i en installasjonsfil, og som GeirGrusom beskriver så er det veldig kort vei fra man begynner å sette opp systemet til man sitter med sitt første program. Denne terskelen kan være endel høyere om man må begynne å sette opp SDK, kompilator og editor og alt annet hver for seg.

Jeg har ingen ting i mot IDE'er, tvert imot! Det er bare det at når noe spør om hvordan man skal lære seg å programmere?, og hvor skal man begynne?, så er det som oftest slik at han/hun får beskjed om å først finne og installere en IDE. Det er der jeg er uenig. Skal man først virkelig lære seg å programmere, mener jeg ikke en IDE bør være det første man skal tilegne seg kunnskap(er) om. Man bør lære seg at det er noe som heter en "kompilator", og at det er den som gjør kildekoden din om til et kjørbart program, ikke programmet du skriver programmet ditt i.

Nå skal jeg være enig om at hvis trådstarter kun er ute etter å skrive en "Hello world!" applikasjon, sånn "just for the kicks of it", så kan nok en IDE være riktig vei å gå. Men jeg vil fortsatt si at du lett kan gå glipp av de prosessene som inngår i å lage et program ved å velge denne ruten.

Lenke til kommentar
skriver sine egne Makefiler...

Man bruker heldigvis ikke Make sammen med Java, men jeg (og alle andre?) skriver egne pom.xml-filer (maven) Er det noe galt i det?

Prosjektene våre skal ikke være bundet til en spesiell leverandør av IDEer eller en spesiell versjon, det har jeg brent meg på mange ganger selv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hei.. jeg er EIER av FatTonyGames.com

1. last ned C++ eller C (anbefaler C++)

2.open et BLANK PAGE......

3.trykk CENTER på (verktøylinja)

4.så trykk (script)

skriv:

<!DOCTYPE TS><TS>

<context>

<name>QPushButton</name>

<message>

<source>Gamekilla er best</source>

<translation type="unfinished"></translation>

</message>

</context>

</TS>

OG DER HAR DU ET.... :)

-.gamekilla.- :devil:

OBS.!!!! jeg glemte og si at du må lagre det i .exe fil

Endret av Gamekilla
Lenke til kommentar

1. last ned C++ eller C (anbefaler C++)

2.open et BLANK PAGE......

3.trykk CENTER på (verktøylinja)

4.så trykk (script)

skriv:

<!DOCTYPE TS><TS>

<context>

<name>QPushButton</name>

<message>

<source>Gamekilla er best</source>

<translation type="unfinished"></translation>

</message>

</context>

</TS>

OG DER HAR DU ET.... :)

OBS.!!!! jeg glemte og si at du må lagre det i .exe fil

funka ikke...

har du en bedre forklaring?

Lenke til kommentar

...

Hva har det med saken å gjøre?

Jeg er eier av DesignFokus.com

OT:

Jeg vil nok anbefale et IDE hvis du ikke har tenkt å grave deg ned i programmeringenes mysterier... Visual C++ Express er et veldig godt et, som jeg selv har brukt.

Det første objekt orienterte programspråket jeg lærte meg var nok MS Visual Basic... veldig enkelt å sette seg inn i =) Hvis du ønsker et ekstra kick så anbefaler jeg deg å se litt på API programering mot Windows - enten om det er gjennom VB eller C. Husker det var kjempe morro å lage programmer som fjernet oppgavelinjen, endret navn på startknappen, skrudde av maskinen osv :D men det er lenge siden nå. De siste åra har jeg hatt fokus på PHP (webprogramering)

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

...

Hva har det med saken å gjøre?

Jeg er eier av DesignFokus.com

OT:

Jeg vil nok anbefale et IDE hvis du ikke har tenkt å grave deg ned i programmeringenes mysterier... Visual C++ Express er et veldig godt et, som jeg selv har brukt.

Det første objekt orienterte programspråket jeg lærte meg var nok MS Visual Basic... veldig enkelt å sette seg inn i =) Hvis du ønsker et ekstra kick så anbefaler jeg deg å se litt på API programering mot Windows - enten om det er gjennom VB eller C. Husker det var kjempe morro å lage programmer som fjernet oppgavelinjen, endret navn på startknappen, skrudde av maskinen osv :D men det er lenge siden nå. De siste åra har jeg hatt fokus på PHP (webprogramering)

Lykke til videre!

JEG PRØVER OG LAGE HJEMMESIDE OGSÅ, har du noen tips til gratis publisering uten reklame og helst gratis?

Lenke til kommentar
www.x10hosting.com

500 MB diskplass, 10 GB båndbredde, PHP, MySQL og ASP.NET (med Mono)

Helt gratis, ingen reklame, men du må logge inn på forumet minst én gang annenhver uke.

du vet vel ikke hvordan du lager en side som slutter på . com eller .no?

Lenke til kommentar

Du må registrere et domene.

Jeg bruker domeneshop.no

Tar jeg ikke helt feil, koster .no 120,- i året, og .com koster 90,- i året.

edit: for å koble domenet ditt til x10hosting siden din, må du først registrere dette i kontrollpanelet på x10hosting siden din, deretter registrerer du DNS-ene på domeneshop sin side.

Det tar alt fra 1 minutt til 24 timer før endringene blir gjeldende.

Bare merk rekkefølgen. Hvis ikke x10hosting er klar over byttet, vil domeneshop nekte å bytte DNS på domenet ditt.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Riktig som GeirGrusom sier =) jeg har registrert meg hos subsys.no siden disse serverene ligger i olso og har minimal latens.

Skal du ha .no domene koster det ikke bare 120,- men du må også ha et organisasjonsnr.. Bare norske bedrifter kan registrere et .no domene, så med mindre du starter et foretak så må du nøye deg med .com .net .org osv osv...

Lenke til kommentar

Jeg har ingen ting i mot IDE'er, tvert imot! Det er bare det at når noe spør om hvordan man skal lære seg å programmere?, og hvor skal man begynne?, så er det som oftest slik at han/hun får beskjed om å først finne og installere en IDE. Det er der jeg er uenig. Skal man først virkelig lære seg å programmere, mener jeg ikke en IDE bør være det første man skal tilegne seg kunnskap(er) om. Man bør lære seg at det er noe som heter en "kompilator", og at det er den som gjør kildekoden din om til et kjørbart program, ikke programmet du skriver programmet ditt i.

Nå skal jeg være enig om at hvis trådstarter kun er ute etter å skrive en "Hello world!" applikasjon, sånn "just for the kicks of it", så kan nok en IDE være riktig vei å gå. Men jeg vil fortsatt si at du lett kan gå glipp av de prosessene som inngår i å lage et program ved å velge denne ruten.

Folk lærer forskjellig. Vil si det er to typer her:

* De som er fokuserte på å programmere logikken i et program, eller har fokus på resultater (produktet)

* De som liker å finne ut hvordan ting fungerer

Hvis man heller mot den første typen er det like greit å finne det mest automatiske IDEet der ute, så kan man heller bli nysgjerrig på "the why's and what's" etterpå. Sistnevnte klarer som regel å finne ut av ting uansett. Visual Studio med C# er iallefall den mest rett-på-å-kode-veien jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...