Terrasque Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 http://www.greenteapress.com/thinkpython/ Anbefaler den som et godt startsted generelt. Det bruker python (som er gratis tilgjengelig på de fleste plattformer) som språk, men går godt igjennom hva et program er og hvordan man skriver programmer. Det begynner helt enkelt og så bygger det oppover. Vil faktisk si at det er mer eller mindre perfekt til det som trådstarteren er ute etter. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) eh? microsoft? WHY? Kult å hate microsoft... C# med Visual Studio ville eg begynt med. Lån en bok på biblioteket. Starting out with C# e.l. Endret 11. mars 2009 av Jotun Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det handler bare om at de fleste anerkjente utdanningsinstitusjonene i Norge som underviser programmering vinkler det OS uavhengig. Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det handler bare om at de fleste anerkjente utdanningsinstitusjonene i Norge som underviser programmering vinkler det OS uavhengig. Og det er igrunn en uting når man kommer ut i arbeidslivet og finner ut at ikke alle bruker java og Emacs. Ville også gått for å Visual C# Express, relativt godt dokumentert, samt at det er nyttig å lære seg å bruke et godt IDE. /Espen Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det handler om faglig bredde, derfor er det viktig å gjøre undervisningen OS uavhengig. Den største trusselen Microsoft har er ikke Apple, det er GNU/Linux. De som kun har Microsoft sertifikater eller et år med .NET på en tvilsom kveldsskole ingen har hørt om stiller utrolig svakt i dag. Data er så utrolig mye mer enn Microsoft. Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) . For å få fordelene GeirGrusom setter opp ved C# har jeg en oppfatning av at du må bruke Microsoft sine utviklerverktøy. Det finnes en fri implementasjon av C# og .net som heter Mono (og har følgelig ikke denne ulempen), uten at jeg vet hvordan den stiller seg opp mot Microsoft sin. Mono Develop er temmelig mye dårligere enn Visual C# Express og Visual Studio, men det fungerer. Mono i seg selv fungerer dog veldig bra. Men Visual C# Express er helt gratis, så jeg skjønner ikke hvordan det er en ulempe å bruke det. eh? microsoft? WHY? Hvilken linux-distribusjon bruker du da? Endret 11. mars 2009 av Jørgen Pedersen Lenke til kommentar
nercix Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 eh? microsoft? WHY? Kult å hate microsoft... C# med Visual Studio ville eg begynt med. Lån en bok på biblioteket. Starting out with C# e.l. Nei, nei, nei ... Det handler bare om at de fleste anerkjente utdanningsinstitusjonene i Norge som underviser programmering vinkler det OS uavhengig. Det handler bare om at de fleste anerkjente utdanningsinstitusjonene i Norge som underviser programmering vinkler det OS uavhengig. Og det er igrunn en uting når man kommer ut i arbeidslivet og finner ut at ikke alle bruker java og Emacs. Ville også gått for å Visual C# Express, relativt godt dokumentert, samt at det er nyttig å lære seg å bruke et godt IDE. /Espen Det er nok vesentlig flere som bruker Java enn C#. Vet ikke hvilken planet du bor på... GeirGrusom: Uansett hvor «jævlig bra» disse Microsoft produktene er, til og med gratis når du har betalt for Windows (det er forsåvidt også xcode for macos også), må du bruke proprietært programvare begrenset av en veldig restriktiv lisens. Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 *Snip*Det er nok vesentlig flere som bruker Java enn C#. Vet ikke hvilken planet du bor på... *snip* Det var litt dårlig formulert, det var ikke så mye et spark bak til java i forhold til c# som det var et spark bak til manglende bruk av IDE i undervisningen. Jeg har ikke erfaringer med annet enn en utdanningsinstitusjon, men det jeg savnet mest når jeg kom ut i arbeidslivet var rett og slett kunnskap rundt utviklingsverktøyer... Sånn sett er det glimrende å starte med Visual C# Express, eller Eclipse for den saks skyld, jeg vet jeg hadde vært tjent med å bruke et IDE fra starten av... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) GeirGrusom: Uansett hvor «jævlig bra» disse Microsoft produktene er, til og med gratis når du har betalt for Windows (det er forsåvidt også xcode for macos også), må du bruke proprietært programvare begrenset av en veldig restriktiv lisens. Hva så? Jeg forstår ikke hvorfor dette er et problem. Synes du ikke utviklere som lager gode programmer fortjener din støtte? Endret 11. mars 2009 av GeirGrusom Lenke til kommentar
GtHoo Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 jaja men jeg har lasta ned c++ express noen skom kan hjelpe meg å bruke det? skjønner ikke noe av det Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 New Project Finn frem Win32, velg Console project, Velg "Empty Project" I Solution Explorer velger du "Sources" mappen, høyreklikker, velger "New file" og legger til en ny .cpp fil Kall den "program.cpp" eller noe (navnet er ikke viktig) Skriv dette inn i fila #include <iostream> int main() { std::cout << "Hello World!"; return null; } Trykk Ctrl+F5 for å starte programmet ditt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Kan vel være greit med en liten pause også. så han ser hva som skjer. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Derfor en trykker CTRL+F5, da legger Visual Studio til en "Press any key to continue" melding. Lenke til kommentar
sygard Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg er ikke ute etter å sjikanere MS eller deres tilhengere, prøver bare å få frem at det fins løsninger der man ikke trenger å knote med lisenser, registrering, betaling, 30-dagers prøveperioder samt fastlåsing til en spesifikk platform eller et spesifikt språk. Jeg mener Java er en veldig god plass å begynne. Spesielt med tanke på at det er gratis, du finner utviklingsverktøy til så å si alle platformer. Kan du først java er det enkelt å gå over til andre objektorienterte språk i ettertid. I tillegg er det nok mange kule, fantastiske, feite og avanserte IDE'er, men skal man først lære seg programmering mener jeg en god tekstbehandler sammen med en god API er bedre enn en avansert utviklingsplatform med dropdown-lists og en trykk her for å kompilere knapp. Jeg mener du får et bedre grunnlag for videre utvikling ved å begynne med det absolut grunnleggende. Og hva har det å si hvilken distribusjon jeg bruker ? Lenke til kommentar
nercix Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Hva så? Jeg forstår ikke hvorfor dette er et problem. Synes du ikke utviklere som lager gode programmer fortjener din støtte? Jo absolutt, utviklere av gode programmer fortjener absolutt min støtte, både rent økonomisk, ulike bidrag og generell støtte. Når programmer mangler den grunnleggende muligheten til å nettop bruke program slik man vil, kan programmet være så «godt» man vil... Sygard: Avataren din sier Fedora, uten at det har noe å si... MrEspen: OK. Jeg vet ikke hva du har lært/ikke lært på studiet du har gått, men som Sygard sier kam du først programmeringsspråket tar det ikke særlig lang tid å lære å bruke ett IDE. edit: typo Endret 11. mars 2009 av nercix Lenke til kommentar
sygard Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Sygard: Avataren din sier Fedora, uten at det har noe å si... Ja, vet... Hadde en Fedora fase for en tid tilbake Lenke til kommentar
___ Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det handler bare om at de fleste anerkjente utdanningsinstitusjonene i Norge som underviser programmering vinkler det OS uavhengig. Og det er igrunn en uting når man kommer ut i arbeidslivet og finner ut at ikke alle bruker java og Emacs. Ville også gått for å Visual C# Express, relativt godt dokumentert, samt at det er nyttig å lære seg å bruke et godt IDE. /Espen De aller fleste større prosjekter hos kunden jeg jobber for er basert på Java. Og da snakker vi om en stor bedrift med et par millioner kunder bare i Norge. Jeg har tidligere i en årrekke jobbet med utvikling for Windows, og det er en virkelighet jeg ikke på noen måte ønsker meg tilbake til. Så man har på ingen måte noe handikap om man velger å konsentrere seg om Java og bli god på det. Werner Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) MrEspen: OK. Jeg vet ikke hva du har lært/ikke lært på studiet du har godt, men som Sygard sier kam du først programmeringsspråket tar det ikke særlig lang tid å lære å bruke ett IDE. Nå er det ikke slik at programmeringsspråk = IDE, du kan være en jævel på ASM, men det hjelper deg ikke en dritt hvis du plutselig sitter der med en løsning på flere 100 000 linjer som er kodet fra scratch i ett eller annet IDE. Derfor mener jeg fortsatt at det er nyttig å bruke et IDE når man først skal programmere, nettopp fordi dette benyttes i stor grad når man kanskje skal jobbe med større prosjekter senere. Og skal man først bruke et IDE så er Visual Studio et godt alternativ, siden det har relativ lik oppførsel om man benytter seg av forskjellige språk som C#, C/C++, J#, VB, ASP.NET etc... Werner: Igjen; det er ikke språket java jeg kritiserer, det er folk som mener man ikke har utbytte av å bruke et IDE (Emacs er ikke et IDE!). Java er et glimrende språk, og lett å bruke videre om man vil lære andre språk, men ikke kom og si at utviklerne i denne store bedriften din skriver koden sin i VIM/EMACS/notepad og skriver sine egne Makefiler... Endret 11. mars 2009 av MrEspen Lenke til kommentar
sygard Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) MrEspen: OK. Jeg vet ikke hva du har lært/ikke lært på studiet du har godt, men som Sygard sier kam du først programmeringsspråket tar det ikke særlig lang tid å lære å bruke ett IDE. Nå er det ikke slik at programmeringsspråk = IDE, du kan være en jævel på ASM, men det hjelper deg ikke en dritt hvis du plutselig sitter der med en løsning på flere 100 000 linjer som er kodet fra scratch i ett eller annet IDE. Derfor mener jeg fortsatt at det er nyttig å bruke et IDE når man først skal programmere, nettopp fordi dette benyttes i stor grad når man kanskje skal jobbe med større prosjekter senere. Og skal man først bruke et IDE så er Visual Studio et godt alternativ, siden det har relativ lik oppførsel om man benytter seg av forskjellige språk som C#, C/C++, J#, VB, ASP.NET etc... Werner: Igjen; det er ikke språket java jeg kritiserer, det er folk som mener man ikke har utbytte av å bruke et IDE (Emacs er ikke et IDE!). Java er et glimrende språk, og lett å bruke videre om man vil lære andre språk, men ikke kom og si at utviklerne i denne store bedriften din skriver koden sin i VIM/EMACS/notepad og skriver sine egne Makefiler... Er det egentlig noen som har sagt at en IDE ikke er nyttig? Er det noen som har sagt at man skal holde seg langt unna IDE'er ? Nei, å kunne en IDE èr veldig veldig nyttig, og spesielt når man jobber med større systemer og prosjekter. Det er bare det at noen får det til å virke slik at skal man kunne programmere så må man kunne en IDE, og at når man skal lære seg programmering må man installere og lære en IDE før man begynner med selve programmeringen. Slik er det ikke. Greit nok, lærer du deg en IDE så er det vel å bra, men var det ikke programmering du først å fremst ville lære?? Å skrive god kode stammer ikke fra din kunnskap om en IDE. Endret 11. mars 2009 av sygard Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 <snip>Og da snakker vi om en stor bedrift med et par millioner kunder bare i Norge. <snip> Så man har på ingen måte noe handikap om man velger å konsentrere seg om Java og bli god på det. Werner Et par millioner kunder i norge? ..regne regne .. 24% av norges befolkning???? ...Nok om det. Vel jeg lærte meg c++ og når jeg starta å jobbe støtte jeg på java, php, delphi, c og c++. Det finnes neppe et språk som gir et så godt grunnlag for forståelse av andre språk som c++ og det er etter min erfarig et veldig kjekt språk å ha på CVen, men det er ikke et så givende språk i starten da. God natt alle sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå