Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Raid 1, med software eller hardware?


Anbefalte innlegg

Har en slik enhet fra chiefteck http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319943 hvor jeg har satt inn 2 stk 750gb disker fra samsung.

Diskene står i raid 1 som er det samme som speiling(?) slik at jeg har liten sjanse for å miste data.. right?

Har masse film og bilder (amatør fotograf), på disse diskene + "viktige" dokumenter..

Men i dag fikk jeg en feilmelding om at noe data ikke ble skrevet til disk 8, men det skjedde ikke noe så jeg tenkte ikke noe videre på det.

Men når jeg slår på pc`n igjen litt senere, så får jeg en ny beskjed: velkommen til veiviseren for ny disk ett eller annet.. og før jeg vet ordet av det, så har den ene av de diskene i raid systemet blitt "slettet".. alle mappene er der, men de er tomme??

DVS: om jeg drar ut den ene disken (disk1 (hotswap)) så er mappene tomme, men om jeg setter den inn igjen og drar ut disk2 (eller lar begge stå i), så er alt på plass.. Så spørsmålet er, blir data overført automatisk tilbake til disken som er "tom" eller er det noe jeg må gjøre manuelt?

Raid controlleren er i hovedkortet, men noen har fortalt meg at det er bedre med software som styrer raid oppsettet.. er det riktig, og om ja.. hvilke program bør jeg da gå for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...