Gå til innhold

Css automatisk tilpassning av browser

Anbefalte innlegg

Heisann folksen.

Først vil jeg legge til at jeg er veldig "newbie" når det kommer til dette :) Så beklager hvis jeg bruker feil utrykk osv, eller missforstår forskjellige ting.

Mitt spørsmål er som følger :

Hvordan kan jeg få satt min hjemme side til å tilpasse seg forskjellige oppløsninger?

Jeg har kikket mye på nett, og fått en... skal vi si en minimal forståelse på hvordan det skal gjøres. Men jeg får det bare ikke til.

Jeg laget en hjemme side i Photoshop CS3 på en oppløsning av 1600 x 1050, for så å endre størrelsen til 1024 x 768 når jeg var ferdig.

Jeg slice't opp siden (i 1024 x 768 oppløsningen som jeg bruker til "minimal oppløsning"), og lagret som HTML & Images.

Bruker så DreamWeaver 8 til kodingene. Alt fungerer ganske fint, borsett fra når jeg skal forsøke å lage en statisk /fixed (er det, dette det heter?) side som tilpasser seg forskjellige browser størrelser /oppløsninger.

Jeg får bare ikke til dette med å jobbe i % istede for piksler, har forsøkt det meste i CSS sheet i DreamWeaver, men jeg fikser det bare ikke :)

Har noen en fin veiledning å vise meg? Eller kan kanskje komme med noen innspill på hvordan jeg kan bruke CSS til dette i DreamWeaver?

Beste hilsner

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe fundamentalt galt med fremgangsmåten din. Du benytter CS3 til å lage ett design, for så å forsøke å presse dette designet inn i forskjellige oppløsninger?

Media tilpassning

Hvis du ønsker å nå flest mulig brukere ved å tillate forskjellige formateringer av siden din, så kan du forsøke å benytte media screen og handheld. Hvis du ønsker forskjellig formatering av screen, så burde du lage en liste med formateringsvalg.

De fleste benytter tross alt IE. Det enkleste er å lage en standard formatering som vil treffe de fleste, for så å gi mulighet til å velge en annen formatering fra en liste. Listen bør helst integreres i designet og bør helst ikke skrike.

Photoshop til prototype

Personlig kan jeg ikke huske å ha sett ett "photoshop design" som fungerer som nettside på dette forumet. Problemet til de mer grafisk rettede brukerne er at de tenker mer grafisk enn informasjonsformidling.

Typisk tegnes bare forsiden, og forsiden er ikke tilpasset det å ha undersider. Ett annet over typisk problem er at "photoshop designene" ikke tåler informasjon. De har typisk fast bredde og høyde på informasjonsbokser og skalerer ikke når det blir for mye innhold. Scrolling er typisk en uting.

Trenger du flere formateringer?

De fleste store norske nettsteder klarer seg fint med to formateringer: Ett for håndholdt og ett for skjerm.

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...