sanztra Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Som overskriften sier så er jeg på jakt etter en tv (lcd) maks 32 tommer til hyttebruk. siden det er snakk om å koble seg til et kabelanlegg i fremtiden er jeg på jakt etter en tv med innebygd tuner, slik at i hvertfall NRK vises. Hva skal jeg se etter? tuner, mpeg4, rikstv godkjent? Holder det at spec. viser at den takler mpeg4 formatet? Eller er det dette jeg skal se etter: Integrert digital tuner for DVB-T-mottak? Mistenker at flere tv'er enn de RiksTV har godkjent kan brukes, så kom gjerne med forslag på spesifikke modeller. TV'n vil primært bli brukt til å se på nyheter og barnetv, ikke HD/BR filmer, ei heller spill. Kansje bli tilkoblet til pc, men det er intet krav. Endret 10. mars 2009 av sanztra Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Første spørsmål: Er det 230V strøm på hytta? Da finnes det TV-er du kan bruke. For de av oss som bare har 12V solstrøm, ser det ut til at vi må vente ennå en stund på innebygd MPEG4-tuner og trenger ekstern dekoderboks, eller en trafoboks som konverterer 12V likestrøm til 230V vekselstrøm. Det holder ikke at det står at TV-en har "Integrert digital tuner for DVB-T-mottak", da denne kan være beregnet på andre land, og bare støtter MPEG2. Det er heller ikke sikkert at det holder at spec. viser at den takler mpeg4 formatet. Det kan være at den ikke støtte riktige lyddekoding, eller at den ikke støtter kort/krypteringsløsningen RiksTV har valgt dersom du skal se flere kanaler enn NRK. Det sikreste er å kjøpe en som er "RiksTV-godkjent". Men, som du sier, også andre TV-er kan virke selv om de ikke har denne merkelappen, men spør i såfall importør eller butikk om den fungerer med det digitale bakkenettet. Dersom de svarer ja og det viser seg at den ikke funker i bakkenettet kan du da returnere den gratis som reklamasjon, men det er selvsagt ekstra bryderi hvis det blir aktuelt. På denne siden finner du NTVs oversikt oover godkjente dekodere og IDTV-er. http://www.ntv.no/dekodere Her er RiksTVs oversikt over godkjente IDTV-er: http://www.rikstv.no/Hva-trenger-du/Digita...-mottaker-IDTV/ Søker man på RiksTV-godkjent i prisguiden får man opp disse. Både 26" og 32" Samsung 4-serie burde være OK til ditt bruk og i forhold til prisen, men andre interessante alternativer kan være litt dyrere Sony Bravia KDL-32W4000 eller om du vil ha plasma og har god plass, Panasonic TH-42PX81 og Panasonic TH-37PX81. Her er en til Samsung til god pris som ikke kom opp i søket jeg gjorde over, men står at støtter MPEG4 og den selges hos mange OK forhandlere - hør for sikkerhets skyld om de går god for at den støtter bakkenettet. Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Takk for grundig og nyttig info! Jeg tror nok at det holder med 26'' til Samsung da det ikke voldsomme avstander mellom hytteveggene, så jeg skal ta en næremere kikk på den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå