DionysosDale Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Har ein del unger og datamaskiner heime, som eg ønsker å ha kontroll over internet bruken på. Ønsker å sette opp at dei får bruke internet f.eks ein time for dagen. Det finnes mange programmer man kan installere på maskina som gjør at dei blir automatisk logget av etter ein time, eller meir. Styrer nettverket hjemme via Windows Server 2008, og lurer på om det er noen måte få til samme effekt ved hjelp av AD? Eller så kan jo ungene berre gå på ei annen maskin og få ein time til. Man kan jo bestemme hvilke tidspunkt dei skal få låv å logge på, men det er ikkje det eg ønsker å få til. Noen som veit om noen måte å få til dette på? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Du har mulighet for å styre lengden av en session, men det er ingen automatikk i å kontrollere intervaller mellom to sessions. Det du kan gjøre er å lage et pålogginsskript som sjekker når brukeren ble pålogget sist og hvis klokken nå er mindre enn en sesjonslengde + en pauselengde så tillates ikke pålogging eller liknende. Nå er ikke jeg en racer på scripting, men det er en slik løsning jeg ser for meg vil være den mest aktuelle. Alternativet er å fortelle barna at, når de blir koblet fra så må det gå minimum x timer/minutter før de logger på igjen. Så kan du sjekke påloggingen i loggen etterpå og følge opp om noen forbryter seg mot det du har sagt. Dette kan være en grei måte å lære barna disiplin på kanskje? Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Du har mulighet for å styre lengden av en session, men det er ingen automatikk i å kontrollere intervaller mellom to sessions. Det du kan gjøre er å lage et pålogginsskript som sjekker når brukeren ble pålogget sist og hvis klokken nå er mindre enn en sesjonslengde + en pauselengde så tillates ikke pålogging eller liknende. Nå er ikke jeg en racer på scripting, men det er en slik løsning jeg ser for meg vil være den mest aktuelle. Alternativet er å fortelle barna at, når de blir koblet fra så må det gå minimum x timer/minutter før de logger på igjen. Så kan du sjekke påloggingen i loggen etterpå og følge opp om noen forbryter seg mot det du har sagt. Dette kan være en grei måte å lære barna disiplin på kanskje? Har tenkt på det å skripte det, men som du selv sier, så er eg ikkje så stø på skripting. Med det eg lurte på er om det er noen for for ferdig løsning for dette? Innebygget i OS'et eller som 3. part programvare. Det er jo mange løsninger for dette på lokale pc'er, uten at det involverer active directory. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Det man kan gjøre er å begrense påloggingen til et visst tidspunkt, for eksempel mellom kl 13 og 14. Da vil de aktuelle brukerne ikke kunne logge seg på uten om denne tiden. Var kanskje ikke helt det du ville ha, siden brukerne da ikke kan velge selv når de vil bruke tiden sin, men om det er interessant, så finner du valget i egenskaper for gruppen/brukerne tror jeg. Var i hvert fall noe slik i Windows Server 2003, har selv aldri brukt 2008. Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Tror en god løsning for din del vil være å legge inn k9 web protection: http://www1.k9webprotection.com/aboutk9/product-features.php Dette er full kontroll for din del på alt av trafikk, du kan legge inn sperrer for innhold du vil skåne din barn for. Time Restrictions K9 Web Protection enables you to restrict the time of day users can access Web sites. If there are specific times when you do and do not want your family accessing the Web, this feature assists you in enforcing that policy. Edit: Leste feil, trodde det gikk på tiden de skulle surfe, ikke at du ønsket å nekte innlogging. Kommer tilbake der om jeg finner noe Endret 10. mars 2009 av TheGizmo Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Sperr av internette etter klokka 9 til 7 om morgenen for alle med IP mellom X og Y f.eks? Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Mange gode svar her, men ingen som svarer på spørsmålet mitt... Det eg aller helst ønsker meg, er et program som er integrert i Active Directory som gir domene brukerene f.eks 1 time til rådighet pr. dag. Om dei bruker f.eks. 30 minutter, kan dei bruke resterende seinere på dagen. Det finnes utallige slike programmer som fungerer på ein pc, men ingen som er integrert i AD domenet. Kunne installert et slikt programm på alle pc'er men da kan brukeren berre gå til neste maskin og få ein ekstra time. Har 6 brukere og 4 pc'er. Har satt opp slike løsninger på trådløse nettverk hos fleire kunder, kalt HotSpot. Det må da finnes slike løsninger for domener også. Hvilke løsninger bruker internet caféer da? Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Et av dine problemer som jeg ser umiddelbart er jo feks. at profilen blir jo lagret lokalt. Hvis da bruker tar ut nettverkskabelen før innlogging vil ikke maskinen hente innstillinger fra AD serveren, bruker får logget inn på den måten. Skal sjekke nærmere med hva som kan gjøres med GPO i AD. Endret 11. mars 2009 av TheGizmo Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Et forslag kan være å kjøre logon script som kjører shutdown -s -t 3600. For å få det skjult kan runhiddenconsole.exe brukes som finnes på nettet, da blir det 1 time med PC fra man logger inn til den slår seg av. Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Har du testet i AD under account på brukeren, og valgt ut logon hours? Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Et forslag kan være å kjøre logon script som kjører shutdown -s -t 3600. For å få det skjult kan runhiddenconsole.exe brukes som finnes på nettet, da blir det 1 time med PC fra man logger inn til den slår seg av. Og så slår man maskinen på igjen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) hmmmmm... vanskelig sak dette. jeg har aldri hørt om noe ferdig snekret program som gjør dette. ett logon og logoff-script kan samarbeide om å telle tiden og lagre antall minutter brukt i løpet av en dag på en felles server. det jeg ser for meg er at logon-scriptet starter en shutdown -l -t 3600-pålogget tid. ett logoff-script regner ut tiden fra man logget på til man logget av og lager ett tall ut fra dette som brukes i logon-scriptet. noen som ser noe som ikke er praktisk mulig med dette? Endret 18. mars 2009 av aklla Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Her er din løsning: http://support.microsoft.com/kb/816666 Change Logon Times for a User AccountYou can set logon hours for a user account by using one of the following methods: * Edit the user account properties from the Active Directory directory service Users and Computers snap-in. * Edit the user account properties by using the net user command. Method 1: Using the Active Directory Users and Computers Snap-in 1. Start the Active Directory Users and Computers snap-in. To do this, click Start, point to Administrative Tools, and then click Active Directory Users and Computers. 2. In the console tree, click the container that contains the user account that you want. 3. In the right pane, right-click the user account, and then click Properties. 4. Click the Account tab, and then click Logon Hours. 5. Click All to select all available times, and then click Logon Denied. 6. Select the time blocks that you want to allow this user to log on to the domain, and then click Logon Permitted. A status line under the logon hours table displays the currently selected logon times. For example, Monday through Friday from 8 A.M. to 5 P.M.. 7. When you are finished configuring logon hours, click OK, and then click OK in the user account Properties dialog box. 8. Quit the Active Directory Users and Computers snap-in. Method 2: Using the Net User Command-line Statement 1. Click Start, and then click Run. 2. In the Open box, type cmd, and then click OK. 3. Type net user username /time:logon_times (where username is the name of the user account, and where logon_times are the days and times that you want to allow access to the domain), and then press ENTER. Use the following information to help you use the /time switch: * Days can be spelled out (for example, Monday) or abbreviated (for example, M,T,W,Th,F,Sa,Su). * Hours can be in 12-hour notation (1PM or 1P.M.) or 24-hour notation (13:00). * A value of blank means that the user can never log on. * A value of all means that a user can always log on. * Use a hyphen (-) to mark a range of days or times. For example, to create a range from Monday through Friday, type either M-F, or monday-friday. To create a range of time from 8:00 P.M. to 5:00 P.M., type 8:00am-5:00pm, 8am-5pm, or 8:00-17:00. * Separate the day and time items with commas (for example, monday,8am-5pm). * Separate day and time units with semicolons (for example, monday,8am-5pm;tuesday,8am-4pm;wednesday,8am-3pm). * Do not use spaces between days or times. Examples The following examples show how to change the logon times for a specific user account. * To set John's logon time (8:00 A.M. to 5:00 P.M.) using 24-hour notation, type the following command, and then press ENTER: net user john /time:M-F,08:00-17:00 * To set John's logon time (8:00 A.M. to 5:00 P.M.) using 12-hour notation, type the following command, and then press ENTER: net user john /time:M-F,8am-5pm * To specify logon hours of 4:00 A.M. until 5:00 P.M. on Monday, 1:00 P.M. until 3:00 P.M. on Tuesday, and 8:00 A.M. until 5:00 P.M. Wednesday through Friday for Mary, type the following command, and then press ENTER: net user mary /time:M,4am-5pm;T,1pm-3pm;W-F,8:00-17:00 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Her er din løsning: http://support.microsoft.com/kb/816666 Det er ikke dette som er problemet. Problemet er at en bruker har en gitt mengde tid som kan brukes på datamaskinen pr. dag. Denne tiden skal kunne tas ut uavhengig av tiden på døgnet. Derfor er ikke dette løsningen på problemet. Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Skulle da tru at dette var ein problemstilling mange hadde vært bort i, eller var interessert i? Hvordan løser internet caféer det da? Dei selger jo access på timebasis? Er det ingen andre ute i verden som ønsker å gi sine barn f.eks. ein time på maskinene pr dag, på tvers av fleire maskiner? Finner dette rart! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 kanskje du er den første men, fortsatt ingen som har komentarer til det jeg skrev? i mitt hode skal dette funke, men er ikke helt sikker, har lite erfaring med slike ting... Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Hadde kanskje ikkjs vært så vanskelig å programmere et lite program som låg skjult i systray, og telte tiden. Når tiden er over sender logger den brukeren av og stenger AD kontoen til kl. 07.00 neste morgen, og resetter telleren. Berre ein tanke. Noen programmeringsgnurker her som kan kommentere om dette er lett å få til? Dionysos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå