Gå til innhold

Stille inn hvitbalansen Nikon D300

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge lurt på hvordan man stiller inn hvitbalansen. Noen bruker grå bakgrunn, noen hvit, skal man ta brudebilder er det noen som bruker kjolen som bakgrunn for eksempel.

Når man tar bilde av det som skal brukes som referanse til hvitbalansen skal den da dekke hele bildet?

Når det er innendørs skal eg bruke blitsen når eg skal stille inn hvitbalansen?

Hovedsaklig det eg skal ta bilder av er innen kampsport i hall hvor de fleste er hvitkledde.

Setter stor pris på tilbakemeldinger og tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv auto og se hvordan det blir?

For justering må du bruke instillingene du skal bruke når du tar bildet så blitz må du bruke da...

På 40Den jeg hadde tok jeg bilde av noe helt hvitt som dekte hele bildet og brukte det for å stille inn Custom WB, funka fjell. Har faktisk ikke sjekket om Nikon har noe liknende da Auto-funksjonen virker såpass bra. På 40D syns jeg alle bildene fikk gulstikk i auto.

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

For å stille manuell hvitbalanse på D300:

Trykk på WB og bla med hjulet til det står PRE nederst i top displayet, slipp WB og trykk den ned og hold til det blinker i top displayet, nå tar du bilde av noe hvitt (hvitt ark, snø etc), bare husk å endre tilbake når du bytter lysforhold.

Bruker du blitsen fikser kameraet det like bra på auto, for den vet hvilken temp. blitsen ligger på.

Lenke til kommentar

shacudu: Hvitbalansen står alltid på Auto og stort sett er alle bildene bra - men eg har sett noen eksempel videoer der hvor man ser forsjell før og etter ved bruk av Auto og manuell. Som videoen viste synes vi bildet tatt med Auto var kjempebra helt til han viste samme bildet med manuell instilling av hvitbalansen - det som er hvitt ble hvitt.

Men når han stilte inn manuell hvitbalanse brukte han ikke blits - men når han skulle ta bilde av motivet brukte han blits. Det er her eg blei litt forvirret...

Actibus: Så det er så enkelt å endre hvitbalansen - viste eg kunne gå inn i menyen osv. å stille noe men ikke med snarveier...

Men når eg tar bilder i hall med blits blir motivet ok men bakgrunnen noe brun/gul, rød ett eller annet. Noen tips angående å få dei i mer naturtro farge?

Når eg skal stille inn hvitbalansen å ta bilde av for eksempel et hvitt ark, skal det da dekke hele bildet?

Lenke til kommentar
Men når eg tar bilder i hall med blits blir motivet ok men bakgrunnen noe brun/gul, rød ett eller annet. Noen tips angående å få dei i mer naturtro farge?

Tyder på at motivet belyses av blitsen (oghvitbalanseres etter dette) mens bakgrunnen er mest belyst av hallens belysning (avhengig av type belysning alt fra rød/gul/blåaktig). Bilder belyst med forskjellig type lys er svært vanskelige å få korrekte. (Eksempel: blandet dagslys fra vindu med lsystoffrør eller glødepærer. Noe blir korrekt, resten av bildet blir feil).

Lenke til kommentar

Med WB satt til auto, så er det langt færre enn 50% av bildene jeg må justere i Capture NX2 i etterkant. Dette er det jeg anser som den største fordelen med RAW filer. Blender, lukker og ISO er hva jeg justerer, så får WB stå på auto og EV justerer jeg bare i spesielle tilfeller (hvit snø f.eks).

Lenke til kommentar

Ok, tror eg får bare satse på å sette hvitbalansen på auto heretter, eventuelt ta bildene i raw å stille hvitbalansen etterpå om nødvendig...

Er der noe å hente å ha en lyssterk linse, vil eg da kunne utligne mer forgrunn og bakgrunn?

Per i dag har eg "Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX Zoom"

Lenke til kommentar
Ok, tror eg får bare satse på å sette hvitbalansen på auto heretter, eventuelt ta bildene i raw å stille hvitbalansen etterpå om nødvendig...

Er der noe å hente å ha en lyssterk linse, vil eg da kunne utligne mer forgrunn og bakgrunn?

Ja :)

Men hvis du zoomer inn til 200mm og går tett på blir det jo ikke så verst...

Lenke til kommentar

Ja :)

Men hvis du zoomer inn til 200mm og går tett på blir det jo ikke så verst...

Mener du "bokeh" eller? Ved å utligne mente eg mest mulig rett farge på hovedmotivet og bakgrunnen i for eksempel en hall, om det da er betre med en lyssterk linse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...