Gå til innhold

Hjelp til å presse litt liv ut av gammel PC

Anbefalte innlegg

Jeg skulle hovedsaklig hatt litt bedre ytelse i spill, det jeg har fungerer, men skulle ønske jeg f.eks. hadde en del mer fps i spill som WoW og Darkfall.

Specs:

HK: ASRock 4CoreDual-SATA2

CPU: Intel Pentium 4 640 3200 MHz

RAM: 2x 1024MB DDR2-666 SDRAM (Kingston)

GFX: PowerColor Radeon X1600 Pro 512 MB AGP

Jeg ønsker å bruke minimalt med penger på dette da jeg skal kjøpe ny PC når feriepengene kommer, men jeg trenger sårt en liten boost nå, så tips tas imot med åpne armer.

Endret av superreven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, ser ut som jeg kjøper et nytt grafikk kort. Kikket litt på de to som obebrgeru anbefalte og kom over dette i prosessen:

PowerColor Radeon HD 3650 512MB DDR2

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365359

Vil det være korrekt å anta at det kortet kommer midt i mellom de to kortene du anbefalte? Altså bedre enn HD 2600 modellen, men litt dårligere enn HD 3850 versjonen med DDR3 istedenfor DDR2, som er eneste forskjellen jeg kan se mellom de to. Jeg fant dette siden 2600 modellen ikke ser ut til å være på lager noen plass og jeg synes det andre var litt stivt i pris i forhold til hva jeg vil bruke nå. Hvor mye utgjør den forskjellen mellom DDR3 og DDR2?

Endret av superreven
Lenke til kommentar

Jeg mener at du kan benytte moderne grafikkort i PCIe sloten din, selv om den bare er x4. Dvs at du kan jjøpe feks et HD 3870 eller hvorfor ikke et 4670 til rundt 630,-. Det vil bli kjørt i X4 modus, men er vel raskere enn AGP uansett? det er en slik PCIeX4 på hovedkortet?

Men for å være sikker ville jeg evt lånt et PCIeX16 kort først for å se om det virker. Dette vil ihvertfall gi deg flere muligheter. Hvis ikke så anbefaler jeg 3850 av de ovennevnte.

EDIT: det er ikke alle slot dette går på, så du må forsikre deg om det (den må være åpen).

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

PCIe-slotten i AsRock 4Core-kortene klarer en del forskjellige kort, har selv en maskin med et 4Core Dual-VSTA (foregående utgave) og det klarte 9600GT og 9600GSO fint. Men det blir en viss flaskehals allerede da. (Ellers har AsRock en liste over testede kort her).

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke tenkte på at kortet har en PCIe slot, og bestilte: PowerColor Radeon HD 3650 512MB DDR2 AGP. Men vil et PCIe kort være bedre enn det når jeg kun kan kjøre i 4x mens AGP har 8x? Om det er stor forskjell kan jeg nok avbestille og bestille et PCIe isteden. Kjekt om dere gir meg en link til et aktuelt kort i såfall, det er så mange med like/lignende navn og beskrivelse at det går litt i surr.

Endret av superreven
Lenke til kommentar

Et PCI Express kort yter mye mye mye mye raskere enn et vanlig PCI kort gjør, dessuten har GPU enormt å si, men skaff deg et av de nye kortene fra nVidia eller ATI, husk at nVidia kjører bedre med intel enn ATI gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...