Gå til innhold

Har spill blitt generelt dårligere kvalitet messig, eller har jeg blitt eldre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oki, det er noe overraskende. Jeg trodde at det var bare jeg som hadde blitt gammel, og at det er det som er utslaget for at jeg synes spill er dårligere nå enn før. Så jeg ventet meg å få slik at hatten passet med denne tråden.

Men det som faktisk viser seg er det motsatte.

Dracoknight for eksempel, er 18 år, å opplever det samme som meg.

Jeg husker tilbake til et eld gammelt spill som heter Chaos Overlords, kjøpte det på en plass i Trondheim som het Ram & Rom før. Nedlagt nå. Spaceworld prøvde å fortsette suksessen til Ram & Rom de og, men la ned til slutt.

Kjøpte det til 499,-.. Kanskje den beste invisteringen jeg noen gang har gjort. Konge spill, å det går fortsatt flytende dog litt kjappere på windows xp med min uber maskin nå, fremfor da.. Et annet spill jeg fører på listen, btw. Har kjøpt Resident Evil 5 til xbox så gleder meg til å teste det med kona når hun ikke jobber så mye..

Lenke til kommentar

Er på samme alder som deg trådstarter.

Har selv tenkt på det du sier, og ikke minst opplevd det du sier.

Første maskinen jeg hadde var en Dragon 32 :thumbup: så C64. Har også hatt Sega, PS 1-2-3, Xbox 360, og pc siden 286 var pop.

Jeg spilte en del til jeg var 17-18, da kunne jeg spille alt. Frem til jeg var 25 kunne jeg spille en del hvis det var gode spill (spilt gjennom allte GT spillene på PS)

Men... solgte xbox 360 etter å hatt den en uke, da var jeg lei, og den bråkte for mye. Kjøpte PS 3 når den kom, har den ennå, men bruker den bare som bluray spiller (bråker også for mye).

Jeg orker rett og slett ikke sitte å spille mer enn max 30 min.

Når alt kommer til alt syntes jeg det er greit sånn. Kjip å vase bort livet på spill.

Lenke til kommentar
Når alt kommer til alt syntes jeg det er greit sånn. Kjip å vase bort livet på spill.

Tja. Så lenge jeg føler at et spill gir meg noe, uansett hvor lite det måtte være, føler jeg ikke at jeg vaser bort livet. Jeg er født gamer, å kommer alltid til å være det..

Slalom var aldri noe for meg.. Selv om alle andre kompisene mine flyr rundt på snowboards og slalom ski og div, og sier de får bedre helse enn meg fordi de gjør noe aktivt..

Et annet eksempel på et godt spill, kan ikke dy meg:

Det beste eksempelet på at jeg fikk tilbake den gode gamle følelsen var faktisk Age of Conan. Og det er ganske nytt. Det er helt magisk helt til du kommer til lvl 20, etter det ble magien borte for da pratet ikke folk med deg noe mer. Da måtte en plutselig lese quests? WoW style. Men Age of Conan kom jo ut i fjor, så det beviser at det fortsatt er mulig.

Når det gjelder det du sier Picpac, ja xboxen støyer en god del hihihi. Skulle vært en lov mot den støyen, pcen min lager jo mindre støy:)

OT: En av kompisene mine braste inn i et tre forresten og måtte på sykehus..

For at dette skal skje med meg, må jeg vel med vilje ta xbox kontrollen å kjøre den inn i trynet, for et kick eller to. Men hvorfor skulle jeg ville gjøre det=?

Det går forrsten bra med han slalom kompisen min. Anbefalte han å begynne å game.. hihihi.

Endret av Xanitra
Lenke til kommentar

Jeg koser meg med mange spill fortsatt, men magien fra 90-tallet er borte. Mye av grunnen til det er rett og slett at vansklighetsgraden og kompleksiteten er fraværende. Spill gir meg ikke samme mestringsfølelse som det de gjorde før, og dybden er offeret for å selge mest mulig til "casualmarkedet". Det som står igjen da er stort sett historien, og for en som har spilt 100vis av reinkasjoner av samtlige sjangre, er det lite jeg ikke har sett før.

Spore er et kroneksempel på hvordan nye spill kaster alt som måtte gi erfarene gamere noe å bryne seg på ut av viduet, til fordel for at bestemor på 70 skal klare å spille gjennom spillet fra A til Å.

Mange av spillene jeg hadde til Nes maskinen min tok meg flere månder å gjennomføre. Enkelte var rett og slett så håpløst vanskelige at jeg aldri klarte å gjennomføre de. (Blaster Master...) Det siste spillet jeg gjennomførte, Gears of War 2, brukte jeg mellom 5-7 timer på før jeg var ferdig. Bra spill, men i likhet med nesten samtlige nye spill så var det alt for kort, lett og adrenalinrushet jeg fikk av spill som feks Super Metroid, kom aldri.

Lenke til kommentar

Fin tråd, ser at mange sitter med like erfaringer. Har også spilt siden N64 kom, og må inrømme at jeg ikke får den samme spillopplevelsen nå som før, og grunnen er nok ikke fordi bare fordi enkelte av spillene har dårligere gameplay, men også fordi man mister interesse av spilling når man har holdt på så lenge.

F.eks. GTA, det spilte jeg fra dag til natt uten å bli lei når jeg var "liten", runda flere ganger og holdt på med free roam 24/7 uten å bli lei. Samme med Driver2 (bilspill), runda det og kjørte med ratt og pedaler helt til noe annet kom uten å bli lei. Men nå når GTA IV har kommet, så er det jo et bra spill, men jeg får ikke motivasjon til å sitte å spille det noe særlig nå etter å ha rundet det 2x ganger iforhold til før i tiden. Men tror jeg hadde spilt det mye mer hvis GTA IV hadde vært det første spillet jeg har spilt, så er nok det jeg sa tidligere at interesse faller sennere i livet.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Jeg bynte å spille VELDIG tidlig i forhold til mange, fattern var spesielt intresert i spill sjøl, så jeg har spilt siden spill var "nytt"

som fattern sier om min start om spill: "satt og spilte før han lærte å gå"...

Men men, nå tildags er det kun Grafikk og verdigløse effekter som "bloom" og den slags crap... ikke rart en nesten flyr i strupen på de yngre gamere som sier spill suger p.g.a grafikk... i en gamer verden føler jeg meg nesten 20 eldre enn de som er fjortisser i dag i spill relatert erfaring... =/

Lenke til kommentar

Jeg er 18, og har begynt å gå lei de fleste spill, særdeles sjeldent jeg runder et spill.

Ingenting har gitt meg følelsen som jeg fikk av topptitler som

"Metal Gear Solid" Har runnet det MAAANGE ganger.

"Gran Turismo 2 og 3" Dere aner ikke hvor mange millioner jeg har tjent :p

"Transport Tycoon Deluxe" Lage et transportimperium og tjene mange milliarder er kult.

"Red Alert 2" Runda det flere ganger, skirmish er også gøy

Gran teft auto 3 var også relativt morsomt når man jukset til seg alle våpen og stod på et tak og sprengte folk med bazooka, men spillet i seg selv var ikke så gøy

Dette er spill jeg tar frem fra tid til annen fordi de fortsatt er morsomme.

Av nyere spill så er Far Cry 2 + flammekaster ekstremt morsomt en stund, men alle oppdragene går jo ut på at du skal kjøre 100 mil, drepe et par folk, kjøre tilbake igjen, og klar for et nytt oppdrag, rett og slett alt for tregt.

Crysis var morsomt pga grafikk, men 100 skudd for å drepe en person er litt slitsomt i lengden, dessuten ble aliens delen bare helt fjern, passa ikke.

Soldier of Fortune: Payback var underholdende fordi det kun gikk ut på å splatte folk og se kroppsdeler fly, som det gjorde ganske bra. Man fikk gjøre det hele veien også, ikke kjøre 100 mil for å fullføre et totalt meningsløst oppdrag som i far cry 2.

Lenke til kommentar

For meg (som er 31 år) ligger det også en del sannhet i den noen nevnte tidligere - nå har jeg råd til å kjøpe flere spill enn før. Nå kjøper jeg generelt sett ikke mye spill, men jeg setter nok mindre pris på spill nå enn før fordi jeg har muligheten til allitd å kjøpe ett nytt. Spesielt nå som man kan kjøpe brukt og levere dem tilbake om 10 dager hvis man ikke liker det. I tillegg er man vel mer bortskjemt og har mindre "selvdisiplin" eller utholdenhet til å faktisk fullføre et spill.

Lenke til kommentar

Se for dere at dere for 15-20 år siden fikk prøve et spill fra i dag, f.eks. GTA IV, Bioshock, GoW, BF2, Crysis osv. Tror de fleste ville falt av stolen av hvor gode/kule spillene var.

Edit: 20 år var kanskje litt mye ...

Endret av GW
Lenke til kommentar

Noe de fleste oppdager er at hvis man drar tilbake og spiller de gamle klassiske spillene man elsket å huske så finner man ut hvor elendig de var i forhold til dagens spill. Det finnes selvsagt unntak, men de er få. Minnene er gode fordi på den tiden var alt nytt og spennende, man fokuserer ikke på grafikken, men heller hvor gøy det var å spille. Man har erfaring nå :wee:.

Lenke til kommentar

jeg er uenig i det du sier der..

Om jeg dro for å ta en synstest, å de fant ut at de må utbedre brillen min for jeg har for dårlig syn.. Da vil jeg selvsagt gjøre dette. Jeg velger ikke å gå tilbake til min forrige brille, å tvinge meg selv til å se dårlig.

poenget er, at om grafikken aldri forandret seg på spill, da kunne vi sammenlignet spill på et rettferdig plan. Men desverre er det slik at de gamle spillene må sees på med andre briller for å få tilbake sjarmen. Disse brillene er for lengst borte, for de har vi kastet for lenge siden, men det gjør ikke spillet til noe dårligere for det.

.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at kvaliteten har blitt bedre på nye spilltitler fremfor eldre titler. Nostalgi spiller nok en veldig stor rolle i din oppfatning av eldre spill. Man husker tilbake til de første spillene man spilte. Disse spilleneble da selvfølgelig de spillene alle fremtidige spill vil bli sammenlignet med. Og etterhvert som tiden går og du spiller flere og flere spill, så husker man disse første spillene som satte et så stort merke på en.

Men nye spill er preget av mer kvalitet i min mening, og da spesielt på det tekniske planet. Man trenger ikke å være noen fysiker for å skjønne at Metal Gear Solid 4 er teknisk bedre enn Metal Gear Solid.

Mange er kanskje uenig med min oppfatning. Videre mener mange at spillbarheten er fraværende i nye spill. Jeg vil si at det er omvendt. Aldri før har utviklerene jobbet hardere for at man skal bli sittende å spille deres spill. For eksempel så er det første Mario eller Sonic spillet et veldig "strippet" spill. Det er bare "campaign", eller "story" modus å gå gjennom. Etter åha fullført spillet er det ingenting som tilsier at man skal gå tilbake å spille gjennom spillet igjen. Man får ingen nye kostymer eller annet ekstra som utvider spillets levetid. Det blir dermed mindre spillbart. Mens en rekke nye spill har mange ekstra ting som blir låst opp når man har fullført enspiller delen av spillet. I nyere tider så har multiplayer blitt mer og mer vanlig noe som ytterligere øker spillets spillbarhet.

Jeg er enig i det Newman sier om at nye spill ikke gir samme mestringsfølelse som gamle spill gir en. Men dette er nok en reaksjon på at man ikke hadde så mye annet enn en helt syk vanskelighetsgread som skulle få spillerene til å fortsette å spille.

Samtidig så stemmer det nok at når man var mindre hadde man færre spill å velge mellom, så man ble sittende å spille de samme spillende om og om igjen da man ikke hadde nye spill å spille av forskjellige grunner. Selv runnet jeg nok Metal Gear Solid over 400 ganger tar jeg ikke helt feil. Men Metal Gear Solid 4 er et bedre spill, til tross for at jeg kanskje liker orginalen bedre.

Men bransjen er, som andre har påpekt, litt lite interessert i å bringe nye prosjekter på banen da det er større sjangse for at deres investering ikke vil lønne seg på samme måte som Mario: The Resurection of a Dead Characther.

Til slutt vil jeg påpeke at jeg savner fokuset på enspiller delen av spillet. Det er ikke lenger enspiller delen av spillet som selger, men heller multiplayer delen. Dette er noe jeg mener ødelegger mye av min spillglede. Men det er nok mange som er uenig med meg i akkurat dette.

Lenke til kommentar

Problemet er at folk forventer å bli "belønnet" nå om dagen for å runne et spill, før holdt det med at folk fikk underholding intil de fullførte det.

Personlig så ser jeg ikke poenget med å "konvertere" spillere over til sitt eget spill en brenner for, noe som skjer ofte i spill forums er jeg redd.

Men er som i spill som i virkeligheten når en diskuterer gammelt opp imot nytt, kan ikke forvente at bestefar vil gi opp VHSen framfor DVDen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...