Gå til innhold

Har spill blitt generelt dårligere kvalitet messig, eller har jeg blitt eldre?

Anbefalte innlegg

Det er spørsmålet jeg mange ganger har fundert på. Husker at min iver var mye større før når det gjelder spill. Jeg er nå 30 år, å koser meg fortsatt med spill. Men det går mest på online spill som World of Warcraft og Eve: Online.

Selv om jeg har xbox 360 står den mer å støver ned enn noe annet.

Skrur den på av og til, men skrur den like fort av igjen. Har de fleste spill på den, men går fort lei. GTA 4 for eksempel, ble jeg veldig fort lei selv om jeg ser at det er et bra spill.

Husket jeg satt mye med Playstation, men også med pc og super nintendo for å gå tilbake til da jeg var under 20 år. ..

Playstation:

Resident Evil 1, og 2, og 3(nemisis)

Final Fantasy VII, VIII

Metal Gear Solid

Playstation 2:

Final Fantasy X

Resident Evil 4

PC:

Baldur's Gate

Under a killing Moon

Arena, Daggerfall (forgjengerne til Morrowind og Oblivion)

Grand Theft Auto (det aller første ovenfra og ned perspektivet.)

Chaos Overlords (<3)

Super Nintendo:

Super Castlevania IV

Legend of Zelda

Nintendo 64:

Zelda: Ocorina of Time.

Ja, noen eksempler. I dag har jeg ikke mange slike eksempler, men er det for at jeg faktisk har blitt eldre å har fått et mer "voksent" sinn, å ikke har like mye iver for spilling enn før..

eller er det faktisk slik at kvaliteten på spill har sunket.

Trenger innspill på dette, gjerne fra folk som er yngre enn meg.

Tusen takk, for hjelpa.

MVH en forhåpentligvis fortsatt "passionate gamer."

Endret av Xanitra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det hende at det ligger noe i det at spill flest har blitt mindre "sære", og dermed gjør svakere inntrykk på en? Altså, at det ikke er selve spillene og innholdet som er dårligere til å engasjere, men snarere de grafiske virkemidlene som blir brukt?

Dagens oppfølgere til en stor andel av de gamle spillene/seriene er nå ofte bare i formatet 3D 3rd person-view. Alt, selv om det ikke er kategorisert innefor samme sjangre, er veldig likt egentlig... eller?

Bare en liten tanke... :)

Lenke til kommentar

Ja og ja.

Etterhvert som spillmediet har utviklet seg, har det gått fra noe gutteklubben grei kodet på soverommet på en uke (c64-tiden) til gigantiske millionsatsinger á la WoW. Fallhøyden er større, og spill blir generelt sett justert for minste fellesnevner, som kan virke å være begrenset til å ha en puls, en lommebok og en unaturlig begeistring for høyoppløselige teksturer og lensflares. I mine øyne gikk det nedover da 3dfx kom på markedet. Mindre fokus på historie og det vage konseptet "spillbarhet", og mer fokus på pen grafikk. Av og til kommer det en og annen perle, og for min del har det vært Braid, Portal og Super Mario Galaxy de siste årene.

Men, du er en gammel mann nå, gjerne med rosa nostalgibriller på. Alt var så meget bedre i gamle dager, dagens unge har ikke respekt for noe som helst, og så videre.

Lenke til kommentar

hmm, så artig at det er flere som er i samme båt som meg. Det hadde jeg ikke trodd:)

Er det andre som har andre erfaringer?

edit: la til Resident Evil 4 over spill jeg digger på listen over. Kommer til å kjøpe Resident Evil 5 når det kommer på fredag, så får vi håpe det er omtrent like bra,

Lenke til kommentar

Til ditt innledende spørsmål, Xanitra, vil jeg si tja og ja:

Tja - i forhold til kvaliteten på enkelte spill og

Ja - du har blitt eldre :!:

Selv er jeg MYE gamlere enn deg, men har holdt på med gaming på pc i langt over 20 år nå.

I tillegg har jeg spillt endel PS2.

Det er klart at i endel av dagens spill er det lett å la seg blende av god grafikk, mens

historien er heller tynn. Det produseres jo såpass mye spill at de fleste sjangrene har det gått "inflasjon" i - spill det går 14-15 av på dusinet - og som havner i billigkurven raskt. Et eksempel for meg er førstepersonsskytere.Synes også at det produseres utrolig få og heller dårlige plattformspill.

Med så mange produsenter og så mange produkter blir det mye dårlig, samtidig som vi gamere er blitt bortskjemte (litt mer mette) gjennom årene.

Tror nok jeg sjelden eller aldri vil få tilbake følelsene jeg hadde da jeg spillte

Wolfenstein 3d (eller nesten alle andre Apogeespill), Ratchet & Clank eller Jak & Dexter første gang.

Dog skal det sies at Halflife, COD (alle), Crysis og endel andre nyere spill har fått meg til å glise salig og lykkelig over enkeltelementer.

Spill er viktig for meg som avslapping og hobby,og til tross for alderen gamer jeg ihvertfall 10-30 timer pr uke(til min kones og barns store fortvilelse) :thumbup:

Endret av thegit
Lenke til kommentar
Du har blitt eldre. Spill nå er mye bedre enn før.

De er teknisk bedre, men om de er gøyere, er ikke noe fasit svar på... Jeg liker de nye bedre, men er kanskje fordi jeg er en del yngre? Jeg aner ikke

Men, du er en gammel mann nå, gjerne med rosa nostalgibriller på. Alt var så meget bedre i gamle dager, dagens unge har ikke respekt for noe som helst, og så videre.

Sånn der hater jeg bare å høre... At alle tror at alle gamle hater ungdommer og alt dem gjør, det er bare så fryktelig irriterende! Jeg tenkte slik før, men nå forstår jeg at slikt er det ikke... Såklart er det noen, men jeg syns ungdommene er mye verre til å kritisere gamle enn motsatt...

Jeg er 15 år

Endret av kjermy
Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig med deg! Spill er for meg, ikke like magiske som de var før. Kan nok vanskelig peke på en enkelt årsak.

For det første har du jo blitt eldre. Innlevelsen og fantasien er kanskje ikke like sterk lengre. I tillegg er spill (for min egen del) veldig tilgjengelig. I gamle dager måtte jeg klare meg med ett spill i halvåret i tørke-perioder. Da var plutselig ALLE spill kule, og de som faktisk var gode ble heeelt fantastiske.

Så kan man spørre seg om pengene har tatt førersetet og vi oftere enn ønsket blir servert generiske og "trygge" løsninger. Diskuterer dette litt i kommentaren min her.

Lenke til kommentar

jeg synes det er for lite fokus på gameplay nå for tiden, og spillene er også for korte, man fokuserer mer på grafikken. Også virker det som om veldig mange utviklere prøver å safe så mye som mulig når de lager nye spill.

Jeg sier ikke at nåtidens spill er direkte dårligere, de har forbedret seg på noen punkter, men falt litt ned på andre punkter.

For eksempel har splitscreen co-op nesten blitt borte, bare online gaming igjen.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Helt enig. Ja, mange av oss er blitt en del eldre og ja, vi har sett en betydelig nedgang i spillbarhet de siste årene. Noen nevnte Resident Evil 4 lengre oppe, og det er et meget bra eksempel. I stedet for å beholde de gamle spillene og gjør dem bedre endret de konseptet fullstendig og lagde et greit nok actionspill. Det er i seg selv bra nok, men det har fint lite med Resident Evil å gjøre og er bare enda et actionspill i mengden.

Før kostet det lite å lage et spill, så man våget å lage helt nye spill. Vi ser det fortsatt den dag i dag i Indie-seksjonen, men store, kommersielle selskaper bruker mange millioner dollar på å lage ett enkelt spill. Det gjør at fallhøyden er mye større om det går til helvete, så de blir nødt til å satse på noe de vet selger.

Ta noe så banalt som Lemmings. Hele konseptet var 100 små lemen som går forover til de enten faller utfor et stup (og ofte dør), går i en felle og dør, ramler i vann og dør eller treffer en vegg, snur og går motsatt vei. Hele spillet gikk ut på å hjelpe dem med å lage en trygg vei fra starten til døren på slutten av brettet, og så vidt jeg husker hadde vi kun syv eller åtte forskjellige "jobber" de kunne gjøre. Inkludert å sprenge seg selv, selvsagt.

Da det kom var det enestående og så originalt som det er mulig å få det. Konseptet var ganske latterlig til å begynne med, og når samtlige brett hadde de samme jobbene, de samme lemmenene og mer eller mindre de samme omgivelsene kunne det nok fort ha blitt ensformig også. I stedet ble det en suksess uten like og fikk mange oppfølgere, inkludert en der alle lemmene var kledd ut som julenisser.

Et slikt spill ville man nok aldri ha sett i dag fra et stort selskap, nettopp fordi det er så liten sjanse for at det ville ha fungert. I stedet får vi nok en FPS, nok et RTS, nok et bilspill og så videre. Det er selvsagt noen unntak som Guitar Hero og Supreme Commander, med de er unntakene. (jeg vet SC i bunn og grunn bare er enda et RTS, men kommer ikke på andre eksempler...) ;)

Lenke til kommentar

Kanskje det har noe med at når man har blitt eldre og har spilt en del spill så ser man at mange elementer blir brukt om igjen og om igjen. Litt annen historie og litt bedre grafikk.

Men tror det har og litt med at spillindustrien har blitt mer redde for å satse på nye ting. For mye penger i spill, og penger er viktigere enn kvaliteten. Selv om høy kvalitet ofte lønner seg, men det krever mer å lage spill som er nyskapende og engasjerende. Ikke minst, risikoen for å tape enorme summer gjør at industrien generelt kanskje er mer forsiktig.

Tror alle vil merke at en stor andel av kommende spill tar i bruk gamle ideer, bare i et litt annet miljø og blir litt teknisk bedre.

Jeg føler at det blir vanskeligere å finne spill som gir meg den samme wow følelsen som jeg fikk tidligere. Mer kresen enn tidligere.

Jeg tror ikke jeg har vokst ifra spill, for selv om det skjer sjeldnere så finner jeg av og til titler som jeg liker veldig godt.

Flere år med flere titler unnagjort = mer kresen og det skal mer til for å tilfredstile meg.

En ting jeg legger merke til er at når jeg spiller mange spill så finner jeg på ideer og setter ofte spørsmålstegn på hvorfor de ikke har gjort det, prøvd ut det. Oblivion er ett eksempel, spillet kunne blitt genialt. Det er så mye mer dem kunne gjort for å skape en bedre opplevelse og ett mer kompleks spill. Verden de har skapt har enormt potensiale. Men de utnytter det ikke.

Men mange mods gjør opplevelsen bedre, men dette gjelder kun pc... :(

Cod 4 er og ett spill som virkelig falt i smak, ikke pga spillet i seg selv er direkte nyskapende. Men godt gjennomført.

Nå holder jeg på med killzone 2. Er imponert på mange måter, men likevel så får jeg ikke samme opplevelsen jeg fikk når jeg spilte turok og mario på n64. :p

Nintendo 64 og playstation 2 er de konsollene jeg har spilt mest på. Og pc.

Tror noen av grunnene for det er det jeg skrev ovenfor.

Men kanskje jeg spiller feil spill, eller går glipp av mange titler. Siden jeg ikke følger så mye med. Men jeg ser frem til prototype, og håper på at neste oblivion kommer til å bli ett dypere og bedre rpg. Folk må ikke glemme at det finnes titler der ute som kanskje ikke er så kjente pga nettopp begrensende resurser til markedsføring som er knallbra.

Noen tanker jeg fant på i farten når jeg leste trådstarterens post. Kanskje litt langt innlegg.. :!:

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Til ditt innledende spørsmål, Xanitra, vil jeg si tja og ja:

Tja - i forhold til kvaliteten på enkelte spill og

Ja - du har blitt eldre :!:

Selv er jeg MYE gamlere enn deg, men har holdt på med gaming på pc i langt over 20 år nå.

I tillegg har jeg spillt endel PS2.

Det er klart at i endel av dagens spill er det lett å la seg blende av god grafikk, mens

historien er heller tynn. Det produseres jo såpass mye spill at de fleste sjangrene har det gått "inflasjon" i - spill det går 14-15 av på dusinet - og som havner i billigkurven raskt. Et eksempel for meg er førstepersonsskytere.Synes også at det produseres utrolig få og heller dårlige plattformspill.

Med så mange produsenter og så mange produkter blir det mye dårlig, samtidig som vi gamere er blitt bortskjemte (litt mer mette) gjennom årene.

Tror nok jeg sjelden eller aldri vil få tilbake følelsene jeg hadde da jeg spillte

Wolfenstein 3d (eller nesten alle andre Apogeespill), Ratchet & Clank eller Jak & Dexter første gang.

Dog skal det sies at Halflife, COD (alle), Crysis og endel andre nyere spill har fått meg til å glise salig og lykkelig over enkeltelementer.

Spill er viktig for meg som avslapping og hobby,og til tross for alderen gamer jeg ihvertfall 10-30 timer pr uke(til min kones og barns store fortvilelse) :thumbup:

Helt enig, første gang jeg spilte ratchet & Clank, åå så gode tider.. =D

da var jeg 5-6 år, og var hos en kompis, han hadde PS2 på rommet, og vi satt oppe og spilte ratchet & clank hele natta, beste spillopplevelsen jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Er imponert på mange måter [Killzone 2], men likevel så får jeg ikke samme opplevelsen jeg fikk når jeg spilte turok og mario på n64. :p

Nintendo 64 og playstation 2 er de konsollene jeg har spilt mest på. Og pc.

Godt sagt, helt enig + alt det ovenfor du sa :yes: . Spill nå tildags gir meg absolutt ikke samme følelsen som når jeg var yngre. Kosa meg med OoT, Banjo Kazooie, Diddy Kong Racing, å jo.. Goldeneye :cool:

Men nå, spiller jeg kun for å få tiden til å gå :!: Å det merkelige er at jeg ser nye spill som havner på 4/6 og 7/10 liker jeg bedre enn toppscorerne :dontgetit: Så jeg skjønner ikke noe jeg :p

Lenke til kommentar

Jeg er nok i samme båt som trådstarter.. Jeg har også lurt på hvorfor jeg aldri gidder å "runde" spill lenger.

Jeg tror nok, som nevnt lenger oppe i tråden, at det er en fin kombinasjon av begge. Min tålmodighet overfor filmer har også blitt dårligere, ved at jeg helst vil like den første timen av en film for å gidde å se den andre timen, i motsetning til før, da jeg var altetende.

I forhold til spill er det jo klart ting blir dårligere også på noen områder. Et eksempel ikke veldig fjern historie her er GTA San Andreas opp mot GTA IV. I forhold til spillbarhet, innhold, skuespillere og generelt alt annet enn ren fysikk og grafikk, er GTA San Andreas et bedre spill. GTA IV kostet vel mange millioner mer å lage, men allikevel er spillet betraktelig kortere enn San Andreas og med mye mindre spillbarhet. Og dette er en prisvinnende oppfølger som "alle" anmeldere synes å være forelsket i.

Lenke til kommentar

jeg selv mener at gode spill er et mangelvare, de spillene jeg faktisk fikk en glede av å spille er spill som

• C&C red alert 2 --> generals
  • mafia
  • gta san andreas
  • army of two
  • medal of honor pacific assault
  • super mario fra super nintendo og super mario 64
  • need for speed hot persiut 2

det jeg føler er at spillprodusentene bryr seg mer om grafikken en selve spillets innhold og det er der spillene blir kjedelige

edit; skriveleif

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Jeg synes spillene "begynner" og ta litt for mye grafikk.

Kan si at Mario til Nintendo 64 var det mest underholdanese spillet.

Jeg har spillt det litt i nyere tid på Nintendo 64 trur vi satt 5 timer før vi MÅTTE gå ut :)

Men massevis av spill som er morsom nu til tidene også :D

F,eks: BF2 serien.

Counter Strike Serien.

GTA San Andreas.

C&C Red Alert 2------>Generals Zero Houre.

Sikker masse mer som jeg kommer på PGA trøtthet :p

Lenke til kommentar

Jeg er kun 18 sjøl og jeg synes allerede at spill før var bedre enn nå...

Spiller en med emulators på gamle spill langt tilbake som SEGA CD og SNES så spiller perlene fra den tiden er det lett å se at dagens spill er mindre spillbarhet enn f.eks noe så enkelt som mario tilbake til NES...

Nå til dags må en "off-stream" for å finne perler, fordi at de spillene som får mest media omtale er de som er kun ute etter å selge spillene og lite er brukt på sikkerlig gameplay utvikling...

om en trer inn i skyggen så møter man på flere ukjente spill som faktisk er bedre... men få unntak som Portal og Team Fortress 2 finnes, men skal en finne "unike" spill trer enn inn i skyggen av spillmarkedet og leter etter spill fra selskaper man nesten aldri har hørt om... Grafikken er kanskje ikke den beste på alt, men spillet kan være verdt det...

I mitt tilfelle så kan en trekke bort i fra Final Fantasy serien og tre tilbake til skyggen og finne serien i fra "shin megami tensei" som faktisk er like bra på historie som fantasy sjøl...

Så mitt budskap: skal en finne noe nytt gå bort i fra "main-stream" markedet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...