Erman Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg skal prøve å forklare situasjonen så best jeg kan med ord, da jeg ikke har bildereferanser... Jeg har en salgs vannkoker hjemme. Den er laget av kobber, og er elektrisk drevet. Man skrur den på ved å koble til veggkontakten, det er altså ingen bryter, intern sikring etc. Her om dagen tenkte jeg at jeg ikke gadd å gå bort til maskina for hver gang jeg ville skru den på, så jeg var på Clasern og kjøpte fjernstyrte kontakter. Etter å ha skrudd vannkokeren av og på 4-5 ganger, røyk det i noe inni maskina, så jeg åpnet den opp. Det jeg fant ut er at vannkokeren drives av spiralformet motstandstråd (NiChromium eller Kanthal) viklet rundt en keramisk spole 6-7 ganger. Denne skal da gjøre såpass mye motstand at 220-230V skal varme opp vannet i karet. Siden har jeg prøvd å finne hvor i Norge man kan få tak i dette og kommet frem til Elfa. Nå vil jeg ikke at det samme skal skje igjen, og tenkte jeg kunne høre med dere om det er mulig å montere inn en sikring e.l. for å jevne ut spenningen fra veggen slik at motstandstråden ikke ryker flere ganger? Any help would be hot... bokstavelig talt. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Hmm... vanskelig å importere / stor maskin... lettere å legge inn ny motstandstråd inni... Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Burde en fjernstyrt bryter ha noe å si på levetiden til varmetråden da? Amperen som sendes gjennom varmetråden endrer seg jo ikke i og med at hverken spenning eller motstand endrer seg (altså, det er like mye ampere koblet til veggkontakt som det er koblet til bryter->veggkontakt). Hvis bryteren fra claes skrur seg på ved å gradvis åpne for strøm ved å åpne seg i impulser, så vil jo disse impulsene gi variabel varmeutvikling i mostandstråden - men jeg ser ikke helt hvordan dette skulle føre til tretthetsbrudd i motstandstråden - kontra det å koble den direkte til veggen, der en får konstant varmeutvikling. (Eller så konstant varmeutvikling som vekselstrøm gir da...). Err.... Ny vannkoker ? Lenke til kommentar
Erman Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Nope.. Jeg tenkte jo at spenningsveksling i den fjernstyrte bryteren kunne ha ført til overspenning, men jeg finner ikke ut av det uansett, så det får ligge. Ny vannkoker er utelukket da denne er antikk i kobber. Derfor det er såpass viktig at jeg får satt inn ny varmetråd inni. Kunne det vært mulig å legge inn en form for automatsikring i kretsen FØR strømmen når motstandstråden? Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 For at automatsikringen skal gjøre jobben sin, så må du vite ved hvilken ampere vannkokeren feiler dog. Kanskje en variabel motstand ville gjøre susen ? Da kan du redusere strømmen gjennom motstandstråden, og dermed forhåpentligvis forhindre at den brenner opp ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Ny vannkoker er utelukket da denne er antikk i kobber. Derfor det er såpass viktig at jeg får satt inn ny varmetråd inni. Antikk er vel et annet ord for gammelt sarv. Men dersom det hovedsaklig er for syns skyld at du ikke vil kaste den, så er det jo ingen som tvinger deg til å kaste den dersom du kjøper en ny en. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Jeg tror ikke du forstår poenget... Hvis jeg ville ha en ny vannkoker, så ville kjøpt det. Det jeg vil, er å lage en krets slik at det som skjedde ikke skjer igjen, og det er det jeg spør om. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Et varmeelement har normalt en lavere motstand når det er kaldt. Det vil derfor gå en større startstrøm i elementet som avtar raskt når tråden blir varmere. Normalt tåler tråden disse strømstøtene greit, men etter som tråden eldes vil den bli tynnere og tynnere. Så til slutt ryker den uansett, er nok dette som har skjedd i ditt tilfelle. Små, korte overspenninger skal ikke ha noe å si for en slik motstandstråd. Problemet ditt blir å kunne finne en lik tråd, slik at effekten blir den samme. Det er ikke bare ulik diameter på selve tråden, men også ulik resistans avhengig av materialet. Så du må ut fra diameter og motstand pr. meter på tråden prøve å beregne strømtrekket på 230V slik at det blir lik merket effekt på vannkokeren. Clas Ohlson hadde tidligere slik tråd, men tror de har sluttet med det. Om du vil ha en krets som øker levetiden på en slik varmetråd, er en dimmer best egnet. Men en dimmer som takler effekten for en vannkoker er vanligvis nokså kostbar. Så jeg ville bare forsøkt å vikle et nytt varmeelement, og satset på at det holdt i noen år igjen. Nettulf Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Lite tips om nytt varmeelement. Vet at laguna i trondheim faktisk lager nye elementer til sine gamle varmtvannsberedere fortsatt. Så vist du bor i nærheten kan det lønne seg å snakke med dem, da de trolig har god kompetanse på denne teknikken. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg tror Erman hadde funnet varmetråd på Elfa? Hvis ikke, enda et tips: Når jeg skulle ha varmetråd, oppsøkte jeg et lokalt elektronikkverksted (IKM elektro i mitt tilfelle). Verkstedsgutta der var veldig behjelpelige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå