Gå til innhold

Heter det tillykke på, eller med bryllupsdagen?

Brysom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så, hva heter det?

Til lykke med bryllupsdagen!

eller

Til lykke på bryllupsdagen!

Hvis gratulanten mener bestemt at det er bare denne ene dagen lykken skal omfatte, kan han skrive «på».

Hvis det derimot er et ønske om lykke resten av dagene i året ogå, ville jeg hundre prosent sikkert brukt «med».

Man er vel imidlertid ikke så knuslete med lykken.

Lenke til kommentar

Er usikker selv. Det faller mest naturlig å si "med".

Nøkkelen ligger nok i hva man ønsker lykke til.

Til lykke på er uten tvil lykke PÅ dagen.

Til lykke med, tolker jeg mer i retning av "til lykke med (arrangementet) bryllupsdagen" som i "ønsker der et vellykket selskap".

Hvis det derimot er et ønske om lykke resten av dagene i året ogå, ville jeg hundre prosent sikkert brukt «med».

Så vi jeg sier til deg "til lykke med festen" - så ønsker jeg deg lykke resten av året?

Lenke til kommentar
Er usikker selv. Det faller mest naturlig å si "med".

Nøkkelen ligger nok i hva man ønsker lykke til.

Til lykke på er uten tvil lykke PÅ dagen.

Til lykke med, tolker jeg mer i retning av "til lykke med (arrangementet) bryllupsdagen" som i "ønsker der et vellykket selskap".

Så vi jeg sier til deg "til lykke med festen" - så ønsker jeg deg lykke resten av året?

Det er forskjell på en bryllupsdag og en fest. En bryllupsdag er et minne gjennom en lang tidsepoke.

En fest kan være en hvilken som helst «rotbløyte» . Man kan sikkert minnes den òg, selvom man husker lite fra selve festen. Men det var jo bryllupsdag vi snakket om her !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...