Gå til innhold

Overopphetet prosessor (ønsker rask tilbakemelding)


Elmud

Anbefalte innlegg

Jeg har en AMD Athlon XP 2200+ prosessor 1.80 GHz.

Den blir nedkjølt av en Silent Twin vifte av et eller annet slag. Fikk den til bursdagen min, så jeg vet ikke helt.

Personen jeg fikk den av så den lett skulle klare å kjøle ned prosessoren min, men jeg ligger på 59 til 60 grader celsius. Det er mye forhold til andre personer jeg har snakket med, som ligger på 40-50 grader.

Personen jeg fikk den av har en overklokket AMD (Athlon tror jeg) prosessor som er på 1 GHz nå tror jeg. Han har 45 grader med den samme viften.

 

Er det noe jeg kan gjøre for å kjøle prosessoren min bedre (med den samme viften)?

Jeg ligger på 59 grader nå, og jeg har toweret mitt åpent. Asus PC Probe er installert og sier ifra når prosessoren blir 60 grader eller mer. Det skjer med en gang jeg setter på side-døren på toweret mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Du bør nok tenke på å sette inn vifter i kabinettet ditt for å auke luftstraumen. Det beste er å sette ei som drar inn luft nede i front, og ei som sug ut luft oppe (sidan varmen stig). Hadde varmeproblem med min XP2000 men når eg fekk gjort dette sank temperaturen med 10 grader både på prosessor (ca 45 grader) og systemet generelt (ca 35 grader) ved idle.

 

Var det kjølepasta på kjøleribba? Ellers så ville eg ha sjekka om kjøleribba/vifta er dimensjonert for denne prosessoren.

Lenke til kommentar

Skal ikke være noe problem å bruke silent twin på denne cpuen. Men, det er en god idè å bruke varmeledende pasta (artic silver eller lignende). Det utgjør noen grader forskjell.

 

Og kabinettviter på 5V eller 7V gjør en god kjølejobb og høres så godt som ikke.

 

2x19dB papst fra microplex undervolta til 7V, og en tube artic silver III så har du det du trenger tror jeg.

 

For å få 7 eller 5V kan du lage en slik:

http://home.no.net/drerling/images/7V-12V-5V.jpg

 

Du trenger bare noen ledningsstumper og noen "sukkerbiter".

 

DrErling

Lenke til kommentar

Emm , sitter du på loftet med PCen , så er det forståelig.

Jeg sitter i et rom med vanlig tempratur. CPUen er på ca 46grader.

Men åpner jeg vinduet , så synker den etter noen få strakser rett ned på 39.

 

Bare et lite forslag til hva som eventuelt kan føre til den tempraturen.

Har ikke den kjøleren selv , så jeg kan ikke si mer...

Lenke til kommentar

Silent Twin kjøleren burde være mer enn tilstrekkelig, jeg har samme kjøler og CPU som deg. Selv ligger CPU tempen på ca 44-50 gr, avhengig av hastigheten på viftene i kabinettet mitt.

 

Kjølepasta er en selvsagt ting, det skulle følge med kjøleren: Artic Alumina. Selv om jeg bruker Artic Silver III, så skulle ikke forskjellen være 10gr ihvertfall. Ta av kjøleren, rens den og legg på et nytt, tynt lag med kjølepasta.

Lenke til kommentar
Jeg har en AMD Athlon XP 2200+ prosessor 1.80 GHz.

Den blir nedkjølt av en Silent Twin vifte av et eller annet slag. Fikk den til bursdagen min, så jeg vet ikke helt.  

Personen jeg fikk den av så den lett skulle klare å kjøle ned prosessoren min, men jeg ligger på 59 til 60 grader celsius. Det er mye forhold til andre personer jeg har snakket med, som ligger på 40-50 grader.  

Personen jeg fikk den av har en overklokket AMD (Athlon tror jeg) prosessor som er på 1 GHz nå tror jeg. Han har 45 grader med den samme viften.

 

Er det noe jeg kan gjøre for å kjøle prosessoren min bedre (med den samme viften)?

Jeg ligger på 59 grader nå, og jeg har toweret mitt åpent. Asus PC Probe er installert og sier ifra når prosessoren blir 60 grader eller mer.  Det skjer med en gang jeg setter på side-døren på toweret mitt.

 

(Har samme kjøler på XP2000+)

Sjekk i bios, kva temp den viser. Med meg viste den 45 - 50 grader mens PC-probe versjon 2.17.00 viste en CPU temp på 60-68 grader. Installerte versjon 2.20.00 (fant link her på forumet) og problemet var løyst.

Lenke til kommentar
(Har samme kjøler på XP2000+)

Sjekk i bios, kva temp den viser. Med meg viste den 45 - 50 grader mens PC-probe versjon 2.17.00 viste en CPU temp på 60-68 grader. Installerte versjon 2.20.00 (fant link her på forumet) og problemet var løyst.

 

Skal sjekke hvilken versjon jeg har når jeg kommer hjem. Skal se i bios hva den ligger på der, og hvilken PC-probe versjon jeg har.

 

Tror ikke det er for at det er dritt mellom prosessoren og vifta, eller at det er kjøelastaen som gjør det (Artic Silver III). Fordi det ble gjort i går når jeg fikk den nye vifta. Da ble det også støvsugd skikkelig der.

 

Tusen takk for hjelpen alle sammen! Jeg skal skrive her når jeg har sjekket tingene som dere har snakket om.

Lenke til kommentar
Det er vel to vifter i den kjøleren, og den ene kan være herpa uten at du ser det kanskje? ellers er pasta og kabinettvifte noe å vurdere.  

 

Hvis du har Palomino-CPU så kanskje det er en grunn, (men det er vel en T-bred)

 

:shrug:

Jeg skal sjekke viftene om de er OK. Har pasta og kabinettvifter (ei som suger inn luft framme, og så blir det blåst ut bak av ei vifte).
Lenke til kommentar
Var det kjølepasta på kjøleribba? Ellers så ville eg ha sjekka om kjøleribba/vifta er dimensjonert for denne prosessoren.
Har kjølepasta (Artic Silver III) på og vifta passer til prosessoren jeg har.
Emm , sitter du på loftet med PCen , så er det forståelig.
Nei jeg sitter på mitt eget rom med 20-21 grader.
Ta av kjøleren, rens den og legg på et nytt, tynt lag med kjølepasta.
Kjøleren er ny, og ble satt på i går, så jeg tror egentlig ikke det er nødveldig...
Sjekk i bios, kva temp den viser. Med meg viste den 45 - 50 grader mens PC-probe versjon 2.17.00 viste en CPU temp på 60-68 grader. Installerte versjon 2.20.00 (fant link her på forumet) og problemet var løyst.
Bios viste 61 grader! :(
Det er vel to vifter i den kjøleren, og den ene kan være herpa uten at du ser det kanskje? ellers er pasta og kabinettvifte noe å vurdere.
Det er to vifter, og begge fungerer som de skal. Jeg har pasta på (Artic Silver 3), og en vifte i front som suger inn luft (nederst i kabinettet), og en bak som blåser ut (øverst i kabinettet).
Hvis du har Palomino-CPU så kanskje det er en grunn, (men det er vel en T-bred)
Er ikke sikker på hva den er jeg. Det er i hvertfall denne: https://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr
Lenke til kommentar

Jeg fant noe forskjellige greier i bios.

 

CPU Freqency Multiple Står på 13,5x

CPU/PCI Freqency (MHz) Står på 133/33

CPU/Memory Freqency Ratio Står på Auto

CPU Vcore Står på Auto

 

Vcore på CPU ligger på 1.712 akkurat nå.

 

Er det noe av dette som virker rart, eller er dette normalt og alt helt greit?

Lenke til kommentar

Har du stabilitetsproblemer da? Hvis du ikke har tenkt å overklokke eller ha PC'en i 50 år så er det null vits i å bry seg egentlig. 60 grader er ikke for mye for en AMD. Du kan heller ikke stole på at tempsensoren i hk viser riktig temp. Hva slags hk har du?

 

En ting du kan gjøre er jo å kjenne på kjøleribba når PC'en står på. Er den kald så har du dårlig kontakt mellom cpu og kjøleribbe, er den varm har du for dårlig luftgjennomstrømning, eller kjøleren takler ikke cpu.

Lenke til kommentar
Har du stabilitetsproblemer da? Hvis du ikke har tenkt å overklokke eller ha PC'en i 50 år så er det null vits i å bry seg egentlig. 60 grader er ikke for mye for en AMD. Du kan heller ikke stole på at tempsensoren i hk viser riktig temp. Hva slags hk har du?

 

En ting du kan gjøre er jo å kjenne på kjøleribba når PC'en står på. Er den kald så har du dårlig kontakt mellom cpu og kjøleribbe, er den varm har du for dårlig luftgjennomstrømning, eller kjøleren takler ikke cpu.

Nja, den er da stabil, så det går vel for det meste bra. Har ikke tenkt å overklokke.

 

Hovedkort:

Asus A7V333 Hovedkort for Socket A DDR

VIAKT333, ATA/133, ATX, USB2.0, Retail

 

Jeg har kjent på kjøleribba, og synes nå at den i hvertfall er 60 grader, så jeg tror tempen som hk viser er riktig.

 

Kjøleren skal takle cpu helt fint, og den blir bare 3-4 grader mindre selv om jeg tar av side-døren på toweret, så jeg tror ikke det er noe gale med luftgjennomstrømmingen...

Lenke til kommentar

Rart... Det er load-temperatur du snakker om her? Isåfall er det igrunn ikke noe å bry seg om. Er det idle-temp derimot, så bør du gjøre noe... Mulig at du har fått en defekt cpu, synes å ha lest om folk som har samme problem, og har fått ny på garanti, ikke at jeg kan si noe sikkert om det, for jeg har ikke opplevd det selv...

Lenke til kommentar
Rart... Det er load-temperatur du snakker om her? Isåfall er det igrunn ikke noe å bry seg om. Er det idle-temp derimot, så bør du gjøre noe... Mulig at du har fått en defekt cpu, synes å ha lest om folk som har samme problem, og har fått ny på garanti, ikke at jeg kan si noe sikkert om det, for jeg har ikke opplevd det selv...
Jeg snakket med Komplett (der jeg kjøpe prosessoren) og de ville ha den inn til testing. De ville også ha hovedkortet, for det kunne være det som gjorde at prosessoren som ble varm og.

Håper jeg får en ny prosessor da :D

Lenke til kommentar

kan det være så enkelt at du har snudd cpu-vifta feil vei.husk,den skal blåse mot cpu"en..eller at kjøleribba er feil vei.hadde varmeproblemer selv da jeg bytta fra 1400 til xp 2500,men kjøpte meg ei thermaltake "volcana 7+ til 300kr.nå har jeg 42 grader,og det er i et lite tower.(midi)åpner jeg kabinettdøra får jeg lett 37-38 grader.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å skru ned volten på prosessoren, litt etter litt... Jeg gjorde det, da sank temperaturen med ca 10 grader. Jeg hadde silent twin jeg også, den er bra, men den krever at viftene har tilgang på luft, det hadde de ikke på mitt hovedkort da den ene viften hadde innsug inn mot kabinettveggen, det kan jo være litt av problemet.

Lenke til kommentar
kan det være så enkelt at du har snudd cpu-vifta feil vei..

 

han har nå en twin vifte da som blåser inn på begge sider på kjøleribba, så da må han ha satt den "baklengs" på altså med det lille hakket under ribba feil vei, det kan føre til varmeøkning, det hakket skal stå over den delen av cpu festet som ikke cpu sitter i, om du/dere forstår hva jeg mener. uansett så står det sikkert i HK boka, det gjør det i mi bok i alle fall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...