Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser ved høy bruk av prosses

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, er ikke helt super på dette med og skrive i forum men skal gjøre et forsøk for nå er jeg jaggu lei av dette her.

I midten av februar kjøte jeg meg ny pc, bygde den sammen og startet.

Gikk fint helt til jeg fikk inn drivere og OS

Kjører Windows XP Pro 64bit som da funker helt fint.

Eller, fint og fint kan nå sies fra tid til annen, det som hender er at noen ganger fryser den til og med i boot, ve boot graphicen.

Den skal nå deaktiveres, men alikevell. kommer jeg inn i OS og starter et hardere spill f.eks Farcry 2, crysis osv. da Går det noen ganger en liten stund og noen ganger en god stund og da Fryser maskina.

Det som hender når den fryser er at Bildet blir stående likt i evigheter og lyd og alt sammen kutter, maskina slutter rett og slett og jobbe.

Har prøvd nesten alt nå, som tester med minne, HD o.l. Men en ting er rart, jeg har fundert på om det kan være disktempen men der blåser det så kalt at jeg nesten fryser...

Er det noen som har vært borti det samme eller som evt har noe greie på hva jeg kan gjøre?

Takker til alle som legger inn en liten melding med forhåpentligvis et godt råd.

Specs følger!!

Mvh SlayR

Spec :

Hovedkort: Asus Striker II Extreme

CPU: Intel Core2Duo Quad Q9650 3.0Ghz

Skjermkort: Asus ENGTX285 1GB DDR3

RAM: 2x2048 OCZ DDR3 2000mhz

HD: 1x Western Digital Raptor 150gb

1x WD 500GB

Kabinett og PSU : Cooler Master Stacker nVidia Edition

m/ 850W PSU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ikkje sei noko sikkert siden eg ikkje køyrer det sjøl, men såvidt eg veit er det mykje herk med 64bit XP.

Har prøvd med forskjellige versjoner av 64biten. Kan ikke være det heller, hadde også inne XP pro 32bit, men like rart da :(

Lenke til kommentar

Jeg har samme problem med min pc :(

Bilde bare fryser. aldri under oppstart. men når jeg kjører mange programmer heller spiller så fryser den seg. lyd og alt blir borte og prossesoren går i "hvile modus"

Asus p5q-e

Q9550

4gb Corsair dominator 8500

4780x2

Lenke til kommentar
Har du sjekket temp på CPU?

Gir du minnet rett spenning?

Har du nye og oppdaterte drivere?

Har du prøvd å oppdatere bios?

Verktøy: RealTemp, test minnet med memtest, belast maskinen med prime.

Tempen ligger på 40-50grader

Drivere er oppdaterte men funderer på om det er noe kluss med Nvidia 790I driveren til MB men skal vell egentlig ikke ha noe og si. eller?

Bios er oppdatert!

Realtemp og prime er brukt, memtest får jeg ikke til og boote fra :(

Lenke til kommentar

64bit windows og spill er generelt en dårlig kombinasjon.

Oppdater drivere spesielt til skjermkort.

Sjekk kjøling på skjermkortet. Går vifta? Er kjøleribba full av støv? er det god ventilasjon rundt kortet?

Har du god ventilasjon rundt pc'n? Å kjøle skjermkort/prossessor med varmluft er en dårlig ide ;-)

Lenke til kommentar
64bit windows og spill er generelt en dårlig kombinasjon.

Oppdater drivere spesielt til skjermkort.

Sjekk kjøling på skjermkortet. Går vifta? Er kjøleribba full av støv? er det god ventilasjon rundt kortet?

Har du god ventilasjon rundt pc'n? Å kjøle skjermkort/prossessor med varmluft er en dårlig ide ;-)

Hehe.. Får jo ikke tro jeg kjøler med varmluft da :p

neida, men Skjermkorte og alt er helt nytt, vifta går som bare det. å alt er fint, oppdaterte driver osv. Men lurte på en ting, Kan det være skjermkortet som er feil når det blir helt stille og maskina også slutter og virke?

Lenke til kommentar
Kan det være skjermkortet som er feil når det blir helt stille og maskina også slutter og virke?

Ja. Skjermkortet kommuniserer med driverene via hovedkortet så hele maskinen kan låse seg ved feil på skjermkortet. Det samme gjelder desverre for alle de andre enhetene i maskinen også, så det er ikke dermed sagt at det er skjermkortet som er synderen.

Hvis feilen kommer oftes når du spiller er skjermkortet og rammen hovedmistenkte.

Lenke til kommentar
Fikk forresten til Memtest via windows her i går, og da fikk jeg flere feiler..

Hva skal jeg gjøre ?

Sjekk at du har korrekt spenning(volt) på rambrikkene i bios. Spenningen de trenger står som regel på brikkene. Hvis spenninger er ok, må du teste maskinen med en og en rambrikke av gangen til du finner ut hvilken brikke som er ustabil. Kjør gjerne MemTest eller BurnInTest på hver enkelt brikke

Lenke til kommentar

Japp, har prøvd med en og en rambrikke! hadde 1 i og da funka maskina fett ei stund. så plutseleig kom de en random freeze igjen.. Når jeg kjører dualchannel får jeg liksom super mange feil i memtest o.l.

Kan det være hovedkortet ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...