nefarian Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 De har ikke rett til å bruke mer enn 10 virkedager før du skal ha den tilbake. Sjekk lovdata.no Hvor står det nevnt 10 dager? Trodde det bare sto "rimelig tid". Ifølge rettslære boka mi så er rimelig tid definert som 10 virkedager i slik sammenheng. du finner det sikkert ett eller annet sted på nettet også Fri fantasi. Før du skriver "sjekk lovdata.no", så kan det kanskje være kjekt om du selv har kontrollert hva som står der. Som andre her påpeker står det kun "rimelig tid". Du får verken Forbrukerrådet, FTU eller Elektrobransjen med på at 10 virkedager er det maksimale man kan definere som rimelig tid. http://www.paragraf1.cappelen.no/ Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Den omhandler jo ikke kjøpsrett.... Lenke til kommentar
nefarian Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Den omhandler jo ikke kjøpsrett.... les gjennom boka du , og ikke døm hva som står i den etter å ha lest kap oversikt Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Jepp. Boka di tar uansett feil. Elektronikkbransjen, produsentene, forbrukerrådet og butikkene er enige om at "rimelig tid" er ca 1 måned. Dette er også støttet opp under igjennom dommer i forbrukertvistutvalget. Kjedelig at en lærebok skal ha en så elementær feil på et mindre viktig rettsområde, jeg hadde ikke stolt særlig på den ang resten heller. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Den omhandler jo ikke kjøpsrett.... les gjennom boka du , og ikke døm hva som står i den etter å ha lest kap oversikt Ble ikke akkurat så mye klokere av at du lenket til et bilde av en bok. Forøvrig får forfatteren av boken mene akkurat hva han vil når praksis både av bransjen, FTU og Forbrukerrådet er en annen. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Kjedelig at en lærebok skal ha en så elementær feil på et mindre viktig rettsområde, jeg hadde ikke stolt særlig på den ang resten heller. Du aner ikke hvor mye jeg tidligere har "kranglet" med kunder i butikk som sier de er jusstudenter, og at dette vet de mye bedre enn meg. Faktisk hadde jeg en kunde for et par år siden med akkurat det samme eksemplet som tas opp her. Kunden lurte på hvem i all verden det var som lærte oss selgere slik vranglære. Nå vet jeg i alle fall hvilken bok denne personen hadde lest. Lenke til kommentar
nefarian Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Skjønner ikke hvorfor man trenger advokater her i verden, alle kan vist alt Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Vi forholder oss til domstolavgjørelser vi. Pluss det forbrukerens støtteorgan OG bransjens støtteorgan er enig i. Lenke til kommentar
nefarian Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 mange her som sier mye fint, men ingen som har kildehenvisning. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Nefarian, du bæsjer litt på leggen nå. 10 dager er IKKE rimelig tid. En pc kan pga. delevent og andre omstendigheter ta faktisk opp til 5 uker på service, men det er da selvfølgelig enkelt tilfeller. Gjennomsnittlig service er på 2-3 uker, alt avhengi av hva slags produkt det er. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 mange her som sier mye fint, men ingen som har kildehenvisning. Det er du som kommer med en påstand som avviker fra normen. Men ok. www.forbrukertvistutvalget.no www.forbrukerportalen.no www.elektronikkbransjen.no Dette er faktisk bedre linker enn den "kilden" du kom med, da du her kan gå inn og finne fram informasjonen selv. Vi må jo kjøpe boka du hevder dette står i. Så, værsågod, bare å starte å se, det står på de sidene Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Skjønner ikke hvorfor man trenger advokater her i verden, alle kan vist alt Ja, jeg skjønner heller ikke hva vi skal med advokater dersom noen som studerer juss ikke kan gå inn lese avgjørelsene til FTU eller hva juristene hos Forbrukerrådet skriver. Lenke til kommentar
nefarian Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Skjønner ikke hvorfor man trenger advokater her i verden, alle kan vist alt Ja, jeg skjønner heller ikke hva vi skal med advokater dersom noen som studerer juss ikke kan gå inn lese avgjørelsene til FTU eller hva juristene hos Forbrukerrådet skriver. hvem sa jeg studerte juss? enda en antakelse!!!!!!! WIN Lenke til kommentar
nefarian Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 mange her som sier mye fint, men ingen som har kildehenvisning. Det er du som kommer med en påstand som avviker fra normen. Men ok. www.forbrukertvistutvalget.no www.forbrukerportalen.no www.elektronikkbransjen.no Dette er faktisk bedre linker enn den "kilden" du kom med, da du her kan gå inn og finne fram informasjonen selv. Vi må jo kjøpe boka du hevder dette står i. Så, værsågod, bare å starte å se, det står på de sidene joa, ,men å si at www.forbrukertvistutvalget.no www.forbrukerportalen.no www.elektronikkbransjen.no er kilder er vel like dumt som å si wikipedia.org er en kilde? må nok være litt mer konkret MVH MEG Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Og hvor er din konkrete kilde da? Du som kommer med påstand som går på tvers av rettspraksis her. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Skjønner ikke hvorfor man trenger advokater her i verden, alle kan vist alt Ja, jeg skjønner heller ikke hva vi skal med advokater dersom noen som studerer juss ikke kan gå inn lese avgjørelsene til FTU eller hva juristene hos Forbrukerrådet skriver. hvem sa jeg studerte juss? enda en antakelse!!!!!!! WIN Siden du har en rettslærebok i juss, så var det nærliggende å tro det. Uansett, du skal lete lenge etter å finne praksis på at ti dager er normen. Det er det nemlig ikke. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg er litt usikker på om trådstarter har rett til å heve kjøpet, siden maskinen ble innlevert for kun rundt 6 uker siden. Da jeg kontakte Forbrukerrådet, så var det snakk om at om det tar rundt 2 måneder, så er det hevingsgrunnlag. Det fant de også en dom på hos FTU. Men problemet blir uansett annerleder når de har rotet bort maskinen. Det vil ikke bli det samme som reperasjonstid. Om trådstarter ikke blir enig med selger, så send et klageskjema til Forbrukerrådet. Det hjelper faktisk veldig ofte. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 snillekim, du kan kanskje ha et poeng der. For selger kan i dette tilfellet fortsatt levere "avhjelp" ved å gi nytt produkt, og dette rekker de innenfor fristen på 2 mnd som du beskriver. Men jeg har ikke hørt tilsvarende saker, tror kanskje noen må enten lete frem noen dommer, eller kontakte forbrukerrådet og høre hva dem mener. Lenke til kommentar
Krofarn89 Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) seriøst dette tok heilt av. Liten opptatering av saken. har fått mail fra mpx. Der dem skrev: " Vi har sett nærmere på saken og mener du har krav påny maskin, kan vi levere deg en ******?" jeg syntes den pcen var en dårlig "erstatning" for alt jeg har på pcen og kom med et annet forslag hvordan pc jeg kan få som erstatning fra forhandleren. og venter på svar. Endret 11. mars 2009 av Krofarn89 Lenke til kommentar
Krofarn89 Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 følte også at jeg burde nevne at pcen var også inne til reprasjon pga et kortsluttet hovedkort for nøyakti et år siden. Da tok det "korte" 3 måneder fra jeg sendte pcen til jeg fikk den tilbake. Det var også en kortsluttning som gjor at jeg sendte den inn denne gangen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå