Krofarn89 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hei, hvor lang tid har en forhandler på å reparere en feil på en bærbar pc. Jeg leverte den inn den 29. januar. Jeg ringte på fredag til forhandleren (mpx.no) de sier at de ikke kan finne pcen på deres systemer. Jeg ringte dem på nytt i dag for å spørre om de hadde funne datamaskinen. Det hadde dem ikke. Hvordan rettigheter har jeg som forbruker? ps. jeg har kvitering på at dem har mottatt den. noen som vet? BTW pcen er rundet 2 år nu i mars. Kostet ny 14 tusen. Hvor lang tid har dem lov å bruke på å reparere/leite etter pcen? Lenke til kommentar
nefarian Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hei, hvor lang tid har en forhandler på å reparere en feil på en bærbar pc. Jeg leverte den inn den 29. januar. Jeg ringte på fredag til forhandleren (mpx.no) de sier at de ikke kan finne pcen på deres systemer. Jeg ringte dem på nytt i dag for å spørre om de hadde funne datamaskinen. Det hadde dem ikke. Hvordan rettigheter har jeg som forbruker? ps. jeg har kvitering på at dem har mottatt den. noen som vet? BTW pcen er rundet 2 år nu i mars. Kostet ny 14 tusen. Hvor lang tid har dem lov å bruke på å reparere/leite etter pcen? Hei, du har rett til ny pc. De har ikke rett til å bruke mer enn 10 virkedager før du skal ha den tilbake. Sjekk lovdata.no Lenke til kommentar
Krofarn89 Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Hmm, har litt problemer med å leite i sånne lover å regler. Har prøv, men klare ikke å gjøre det.Dysleksi skjønne dokker Noen som har link direkte til aktuelle lover? Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Det som er litt trist er at dei pleier å fraskrive seg ansvaret for dataene dine når du sender ting til service. Men så lenge du har kvitering på at dei har mottatt maskinen så ordner dei nok opp enten med å gi deg tilbake pengene eller ny maskin. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Datteren til kjæresten leverte inn sin pc til reparasjon før jul. Butikken eller verkstedet (ingen vet) rotet bort maskinen, så hun fikk ny. Sure greier, så lykke til!! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Hvordan rettigheter har jeg som forbruker? ps. jeg har kvitering på at dem har mottatt den. Du kan kreve kjøpet hevet, fordi avhjelp (reparasjon) har tatt for lang tid. Ref forbrukerkjøpsloven kapittel 6. Hvor lang tid har dem lov å bruke på å reparere/leite etter pcen? Rimelig tid er litt flytende, men 4-5 uker anses ofte som maksimal ventetid. Du er jo over dette. Fremgangsmåten du kan bruke er slik: Gi dem én uke på å ha maskinen ferdig og levert til deg. Hvis ikke denne fristen overholdes, vil du kreve å heve kjøpet. Da gjør de kanskje en ekstra innsats på letingen, og du har i tillegg vært grei å gi dem litt ekstra tid. Heving innebærer at kjøpet omgjøres og du får refundert kjøpskostnadene. Endret 10. mars 2009 av klilleng Lenke til kommentar
riroil Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hei, hvor lang tid har en forhandler på å reparere en feil på en bærbar pc. Jeg leverte den inn den 29. januar. Jeg ringte på fredag til forhandleren (mpx.no) de sier at de ikke kan finne pcen på deres systemer. Jeg ringte dem på nytt i dag for å spørre om de hadde funne datamaskinen. Det hadde dem ikke. Hvordan rettigheter har jeg som forbruker? ps. jeg har kvitering på at dem har mottatt den. noen som vet? BTW pcen er rundet 2 år nu i mars. Kostet ny 14 tusen. Hvor lang tid har dem lov å bruke på å reparere/leite etter pcen? Hei, du har rett til ny pc. De har ikke rett til å bruke mer enn 10 virkedager før du skal ha den tilbake. Sjekk lovdata.no Hvor står det nevnt 10 dager? Trodde det bare sto "rimelig tid". Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Enig, om de har brukt over en måned på å gjøre absolutt ingenting (bortsett fra å miste PCn), må de jo finne den igjen omgående eller erstatte den. Du er jo ikke ansvarlig for at reparatørene har uorden i systemet. Lenke til kommentar
Krofarn89 Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Ringte dem i dag, og etter en time fikk jeg en mail med forslag til hvordan pc jeg skulle få som erstatning. på grunn av dette har jeg et par spørsmål, Har jeg krav på tilsvarende pc eller til samme verdi som den hadde når den va ny? Og dere som har skrevve til meg, tuusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Krofarn89, det spørs litt hvor kjip du vil være på det. Det står vel i loven at de har lov til avhjelp innen rimelig tid. Avhjelp betyr BÅDE reprasjon OG omlevering. Dersom de ikke klarer å yte avhjelp innen rimelig tid, kan du heve kjøpet. § 30 - Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. De har jo tydelig ikke klart å yte avhjelp innen rimelig tid i dette tilfelle. Derfor har du lov til å benytte deg av følgende paragrafer: § 31 -Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. § 32 - I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Så, du kan mest sannsynelig fremme et krav om heving av kjøpet på grunn av at §-30 ikke er overholdt. Problemet er at de kommer nok til å sette seg skikkelig på bakbeina, og det kan bli en sak som drar ut. Men, som forbrukerforkjemper så håper jeg du tar tak i saken og står på rettighetene dine. At et stort firma kan så til de grader drite i norske regler er helt på tur. Bruk derfor de virkemiddlene du har, og krev rettighetene dine. Det du gjør vidre i saken nå, er at du sender dem et skriftelig brev og gir dem en svarfrist på 1-2 uker. Svarer de ikke, eller du er uenige med dem, kan du gå til forbrukerrådet. Dette tar lang tid, men om de nekter er dette eneste vei å gå. Var selv nettopp igjennom en tilsvarende sak. Det tok meg 5 måneder, men jeg endte opp med å få utbeltat 700 kr mer en jeg ga for produktet for 1 år siden. Endret 10. mars 2009 av SimDaDim Lenke til kommentar
Krofarn89 Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) med andre ord hvis de gir meg en pc som ikke står til min standard kan jeg kreve å heve kjøpet og dermed få alle pengene tilbake? Endret 10. mars 2009 av Krofarn89 Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Vell, du må velge. Vil du ha avhjelp, altså en tilsvarende PC, eller vil du heve kjøpet. Om du vil ha avhjelp, kan du foreslå en PC. Merk at den skal ha tilsvarende funksjonalitet, ikke tilsvarende pris. Nekter de deg, og ikke kommer med noen gode forslag, gå vidre og hev kjøpet. Endret 10. mars 2009 av SimDaDim Lenke til kommentar
Krofarn89 Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Men hevekjøpet vil si at jeg får HELE kjøpesummen tilbake? og ikke noe avskrivning av verdi Endret 10. mars 2009 av Krofarn89 Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Hevingen skjer på en av to måter: 1. Du krever renter fra reklamasjonsdato, og hele kjøpssummen hevet. 2. Selger krever at du gir avslag for vesentlig nytte du har hatt av tingen. Da regner man ut varens antatte brukstid, deler opp kjøpssummen på denne, og trekker fra den tiden du har hatt bruk for den. Det vil si at de kan velge å utbetale ca 3/5 av kjøpssummen i dette tilfellet. I tillegg kan du da kreve renter fra dagen du kjøpte produktet. Dette kan du regne ut på www.forsinkelsesrente.no. Normalt sett vil dette resultere i at du får utbetalt det du ga for varen. Endret 10. mars 2009 av SimDaDim Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Men hevekjøpet vil si at jeg får HELE kjøpesummen tilbake? Kanskje, alternativet er vel at dei trekker (omtrent?) 20% per år og kaller det bruksfradrag og så betaler dei renter fra kjøpsdatoen på toppen av den summen. Hadde pc'en kostet deg 12000 ny, får du 7200 tilbake + 1687 i renter? Uansett en god deal vil eg tro.. Lenke til kommentar
nefarian Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hei, hvor lang tid har en forhandler på å reparere en feil på en bærbar pc. Jeg leverte den inn den 29. januar. Jeg ringte på fredag til forhandleren (mpx.no) de sier at de ikke kan finne pcen på deres systemer. Jeg ringte dem på nytt i dag for å spørre om de hadde funne datamaskinen. Det hadde dem ikke. Hvordan rettigheter har jeg som forbruker? ps. jeg har kvitering på at dem har mottatt den. noen som vet? BTW pcen er rundet 2 år nu i mars. Kostet ny 14 tusen. Hvor lang tid har dem lov å bruke på å reparere/leite etter pcen? Hei, du har rett til ny pc. De har ikke rett til å bruke mer enn 10 virkedager før du skal ha den tilbake. Sjekk lovdata.no Hvor står det nevnt 10 dager? Trodde det bare sto "rimelig tid". Ifølge rettslære boka mi så er rimelig tid definert som 10 virkedager i slik sammenheng. du finner det sikkert ett eller annet sted på nettet også Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Ifølge rettslære boka mi så er rimelig tid definert som 10 virkedager i slik sammenheng. du finner det sikkert ett eller annet sted på nettet også 10 dager er ikke realistisk, og heller ikke dagens praksis. Tar det mer enn en uke kan man kreve lånegjenstand. Det i seg selv tilsier at lovens intensjon ikke er bare 10 dager. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Ifølge rettslære boka mi så er rimelig tid definert som 10 virkedager i slik sammenheng. du finner det sikkert ett eller annet sted på nettet også Hva heter denne rettslæreboka for noe, og hvilke kilder har den på sin tolkning? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) De har ikke rett til å bruke mer enn 10 virkedager før du skal ha den tilbake. Sjekk lovdata.no Hvor står det nevnt 10 dager? Trodde det bare sto "rimelig tid". Ifølge rettslære boka mi så er rimelig tid definert som 10 virkedager i slik sammenheng. du finner det sikkert ett eller annet sted på nettet også Fri fantasi. Før du skriver "sjekk lovdata.no", så kan det kanskje være kjekt om du selv har kontrollert hva som står der. Som andre her påpeker står det kun "rimelig tid". Du får verken Forbrukerrådet, FTU eller Elektrobransjen med på at 10 virkedager er det maksimale man kan definere som rimelig tid. Endret 10. mars 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
Krofarn89 Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 tar fadern mæ 10 daga å sende en pakke fra harstad til oslo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå