Gå til innhold

Første hund, hvilken rase?


Anbefalte innlegg

Heisann. Nå har det seg sånn at jeg har tenkt å kjøpe en hund, har lest en del igjennom forumet her og en del på canis.

Men vil også ha noen innslag av folk med hund som har hatt de ifra valp av.

 

Jeg har lyst på en brun og svart hund, som kan minne litt om rottweiler. Men som ikke blir like stor.

En leksom og kosete hund, men ikke super aktiv. Har fint skogstereng utenfor blokken her, og har en masse fritid.

Når jeg tenker på størrelsen så tenker jeg helst ikke over en halvmeter. Men etter å ha sett str. på canis så blir jo det middels 35 - 50cm, så noe rundt der.

 

Noen hunder som virkelig satt ett, "auch! denne hunden vil jeg ha" inni meg er:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16604343 - Far: Dachs - Mor: dachs/beagle

http://cache.finn.no/mmo/1/165/875/11_-1888229434.jpg - Far: St.Bernhard/Australsk Kelpie - Mor: Golden rettriver/Border Collie

 

Noen som har lyst å komme med noen tips, innslag, etc..? :D Åpen for alt.

Vil som sagt leite en god stund før jeg går til innkjøp siden dette er noe jeg trossalt skal ha i mange år. Vil helst at det skal være rundt i hordaland så jeg har muligheten til å komme på besøk i forkant.

 

Edit: Ville bare legge til at dette vil bli min første hund.

Endret av Erixn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke tid til å skrive så mye nå, men:

- Sats heller på en rasehund (kan utdype dette mer, eller kanskje noen gjør det før meg ;) )

- Ikke kjøp hund basert på om selgeren bor i nærheten. Det er viktigere å få seg en mentalt god og frisk hund, enn at man kan gå på tur bort til oppdretter.

 

Kanskje Linn Christin her kan fortelle litt om dvergpincher? De ligner jo i fargen hvertfall :p

Lenke til kommentar

Ikke velg bruks/gjeterhund rase eller blanding, som førstegangshund, det er hvertfall mitt råd. Du kan ende med å ta vann over hodet. Og det er ikke noe kjekt. Jeg har holdt på med hund så lenge jeg kan huske, og jeg har dager hvor jeg merker at bikkja mi er veeldig mye hund :p

 

Dachs OG beagle, er ikke den beste kombinasjonen å ha i hus :p

Jakthund med instinkt, ganger to. Dessuten egner hvertfall Beagle seg aller best i et hjem hvor den får bli brukt til det den er lagd for -nemlig en jakthund.

Lenke til kommentar

Turtlis, tusen takk for denne informasjonen. Har lest litt om dvergpinscher på canis og wikipedia, dette ser faktisk ut som en hund som kan passe meg og resten av familien og veldig fin er de å :D

 

Men liker de å gå mest i skogsterreng, assfalt eller grus? Kan velge mellom alle terreng her :D Trenger de lange og mange turer for dagen? Tenkte halvtime/times tid morgen, ettermiddag og kveld.

 

Og er det noen andre steder man kan kjøpe hund enn på finn.no og dyrenett? Vil se igjennom flest mulig.

 

Og, igjen tusen takk til alle som hjelper meg her =)

 

eRixn

Endret av Erixn
Lenke til kommentar

Besøks raseklubbens hjemmesiden, og ta kontakt med en valpeformidler :) Det er vel et eget forum også, for Pinscherene.

Det er ei her inne som har Dvergpinscher, og hun tittet nok innom tråden for å fortelle litt om rasen.

 

En halvtime om morgen og langtur om ettermiddagen er noe som fungerer hos de fleste rasene :) Variasjon i turene er jo kjempe flott.

Lenke til kommentar
Turtlis, tusen takk for denne informasjonen. Har lest litt om dvergpinscher på canis og wikipedia, dette ser faktisk ut som en hund som kan passe meg og resten av familien og veldig fin er de å :D

 

Men liker de å gå mest i skogsterreng, assfalt eller grus? Kan velge mellom alle terreng her :D Trenger de lange og mange turer for dagen? Tenkte halvtime/times tid morgen, ettermiddag og kveld.

 

Og er det noen andre steder man kan kjøpe hund enn på finn.no og dyrenett? Vil se igjennom flest mulig.

 

Og, igjen tusen takk til alle som hjelper meg her =)

 

eRixn

Heisann, her er jeg! Så hyggelig at du vurderer dvergpinscheren!

 

Mine hunder går både i skogsterreng, asfalt og grus. Jeg går for tiden tur på 30 min om morgenen i nabolaget, og mellom 40min-1 time etter jobb i fint turterreng i området. Nå for tiden tar jeg meg også en tur på 15-20 min om kveldene, men det er mest for min egen skyld :) De hadde nok tålt å få mindre tur enn dette, og om vinteren går jeg ikke like lange turer siden de har kort pels og lett for å fryse. Da blir de 10-15 min om morgenen og 20-30 min om ettermiddagen.

 

Hundene mine er rolige innendørs, røyter ikke (enorm fordel!!) og de er lette å ha med seg. De tåler å være med på lange turer i fjellet i mildvær, men går ikke på veggene om de ikke får særlig til tur en dag heller (mine hunder nekter faktisk å gå tur når det er stygt vær med regn og vind)

 

Jeg har to tisper, og kommer nok aldri til å slutte å ha dvergpinscher :)

 

n647811012_2572243_6306.jpg

 

n647811012_1869132_8341.jpg

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar

De var døds fin, litt tidig med at de ikke gidder å gå tur når det er stygt vær :D

Men har snakket litt med en oppdretter på mail, nikidion.org - Virker veldig hyggelig og hun har hatt flere kull, hun skal ha ett nytt kul nå i mai.

 

Syntes de med sort og brun er veldig, veldig fin. Ikke det at de lyse-/brune ikke er fine , for det er de, men jeg liker litt mørke farger.

 

Men er 100% sikker på hvilken hund jeg skal ha nå iallefall.

 

Men hvordan blir det med tog og slikt, hun oppdretteren jeg snakket med sa det kom til gå greit med tog fra oslo til bergen med valpen.

Håper på å få litt tid der oppe, så jeg kan bli litt kjent med valpen før vi reiser med tog tilbake sånn at den ikke blir så nervøs.

Leste også litt i slutten av "Den store hundetråden" om en som skulle kjøpe en valp og ta tog. Der var det anbefalt, stikklaken, hundebein, kanskje noe vann, papir og kanskje en hunde bag/væske.

 

Noe mere jeg burde vite om tog turen?

Har også tenkt litt på dressurkurs, ser at noen mener litt forskjellig med når man bør begynne. Noen sier 8, andre 10 og noen 12uker. Noen råd her?

 

Og er det noen forskjell på hannhunder og tisper innen dvergpinscher rasen?

 

Og, igjen. Tusen takk for alle svar. (Veldig fine hunder du hadde, Linn)

Endret av Erixn
Lenke til kommentar

Jeg hentet mine i Stockholm. Fly fra stockholm til Oslo, og videre fra Oslo til Kristiansund. Jeg møtte oppdretter på flyplassen, vi satt der og pratet litt, fylte ut kontrakter og slik i en halvtimes tid.

 

Det gikk med en god del timer på flyplasser den dagen , men det gikk kjempebra. Valper er tilpasningsdyktige, og hun hadde tillitt til meg fra første sekund . Sov søtt mesteparten av tiden, og ikke et kny under noen av flyturene :love:

 

Hannhunder og tisper i denne rasen er som hannhunder og tisper i de fleste andre raser vil jeg tro:)

 

Jeg velger tisper fordi ... jeg liker tisper.

 

Jeg tør ikke å ha hannhund av denne rasen fordi en slåsskamp med en større hannhund kan ende i tragedie. Jeg føler meg 100 ganger tryggere med å gå i skogen med tispene mine løse. De finner liksom ikke på å angripe andre hunder, og andre hunder har heller ikke til vane å angripe de.

 

Jeg er enig med deg anng. brun vs black/tan. Jeg liker black/tan best. Synes den er mye kulere . De brune er søte de også, men ikke på samme måte. Skulle jeg hatt en til nå derimot, skulle det vært ei brun tispe :ph34r:

Lenke til kommentar

Husk at du må ta deg ut ferie når valpen kommer da, den bruker en mnd eller to på å klare å være alene hjemme en arbeidsdag. Noen kan ta lengre tid.

Små valper skal heller ikke gå tur, de skal bare lekes og sosialiseres, så lange turer får du nok ikke gått med den før etter sommeren :)

 

Hvis ikke du kan så mye om valper og hundeoppdragelse generellt kan det være lurt å ta seg en tur innom canis.no og kjøpe deg en bok eller to!

Lykke til ;)

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Husk å kjøp halsbånd i størrelse miiini :p Halsen på en slik er mindre enn du tror. Til og med min hund, på over 30 kg, var overraskende liten rundt halsen som bebis :)

Vannskål, papir, bæsjeposer, reisebur med teppe, og kanskje en leke. Kommer an på hvor lenge du må ta tog.

Min fikk en leke i bilen, og den brukte jeg når han ble litt sytete. Fikk han på andre tanker. Som oftes sover de hele halve veien, med mindre de spyr og hyler.

 

Valpekurs.

Jeg ville ha ventet til hunden var minst tolv uker. Den må aller først bli kjent med familien og omgivelsene hjemme. Så kan den møte hunder i nabolaget og bli trygg på seg selv rundt fremmede hunder. En valp på valpekurs er som oftes noe usikker, eller det helt motsatte :p Det går seg heldigvis fort til, og de finner fort ut at valpekurs er morsomt :)

 

Biblioteket har også en del bøker, som du kan låne gratis.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Det med aleine hjemme skal ikke bli noe problem, men skal iallefall ta fri den første uken jeg får valpen. Så kan jeg begynne litt i det små, med en liten butikk tur på 15min, så han venner seg til at jeg alltid kommer tilbake. Men som oftest er det folk hjemme.

 

Tusen takk for den infoen, Turtlis. Skal ta med alt du anbefalte. Om det blir i oslo eller fredrikstad så blir det vell rundt 7 - 8t tog tur.

 

Men om noen vet om noen dvergpinscher oppdrettere andre steder (les: nærmere bergen) er det bare å gi meg hjemmeside.

 

Tusen takk.

 

eRixn

Endret av Erixn
Lenke til kommentar
Men om noen vet om noen dvergpinscher oppdrettere andre steder (les: nærmere bergen) er det bare å gi meg hjemmeside.

 

Det er oppdrettere over hele landet. Det bor masse dvergpinschere i Bergen, men jeg kommer ikke på hvilke oppdrettere..

 

Mitt beste tips er å registrere deg på forumet : www.pinscher.no/forum og skrive en presentasjon der inne. Da kan det hende du er så heldig at noen medbergensere melder seg frivillig til å møte deg med dvergpinscheren sin :)

 

Og ikke minst : Ikke velg oppdretter etter hvor i landet oppdretteren befinner seg :) Det er ikke sikkert det er den beste ;)

 

Husk å kjøp halsbånd i størrelse miiini :p

 

Godt poeng! Jeg kjøpte det aller aller minste de hadde. Når jeg skulle ha det å valpen var det aaaalt for stort, og jeg måtte som en nødløsning stikke nytt hull i halsbåndet slik at det skulle passe bedre. Det var ikke lite det var snakk om heller :p

Endret av Juliess
Dobbelpost
Lenke til kommentar
Jakthund med instinkt, ganger to. Dessuten egner hvertfall Beagle seg aller best i et hjem hvor den får bli brukt til det den er lagd for -nemlig en jakthund.

 

Har store planer om å skaffe meg en drevervalp, kanskje ikke før neste vår. Hvordan er de å ha i hus, i forhold til dachsen?

 

Beagle er uaktuelt :)

Lenke til kommentar
Jakthund med instinkt, ganger to. Dessuten egner hvertfall Beagle seg aller best i et hjem hvor den får bli brukt til det den er lagd for -nemlig en jakthund.

 

Har store planer om å skaffe meg en drevervalp, kanskje ikke før neste vår. Hvordan er de å ha i hus, i forhold til dachsen?

 

Beagle er uaktuelt :)

 

Har en nabo med en drevervalp, han er grei og rolig inne, men trenger masse mosjon og aktivitet. Han kan ikke være løs for jaktlysten er meget stor. Dette er en halsende jakthund som forfølger byttet til jegeren er på skudddhold, og er en meget selvstendig og utrolig utholdende. De var ikke helt klar over at dreveren har så stor jaktlyst da de fikk ham, og angrer nok litt på valget. Men som sakt er han rolig innendørs og finnes ikke nervøs eller engstelig.

Lenke til kommentar
Har en nabo med en drevervalp, han er grei og rolig inne, men trenger masse mosjon og aktivitet. Han kan ikke være løs for jaktlysten er meget stor. Dette er en halsende jakthund som forfølger byttet til jegeren er på skudddhold, og er en meget selvstendig og utrolig utholdende. De var ikke helt klar over at dreveren har så stor jaktlyst da de fikk ham, og angrer nok litt på valget. Men som sakt er han rolig innendørs og finnes ikke nervøs eller engstelig.

 

Innendørs jeg tenker på ja. Jaktlysten er jo enorm i mange drevere. Den vi jakter med har faktisk alt for mye. Følger bambi i mange, mange kilometer. Mine erfaringer med beagle er litt omvendt, at de jager dårlig og at jaktlysten ikke er stor i mange. Men finnes selvfølgelig mange unntak. Dachs blir vel i minste laget, selv om rådyret kommer sent og behagelig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvis du skal ha en enkel familiehund, er en Labrador eller Golden Retriver bra. De passer for de som ikke har hatt hund før. Personlig har jeg en Labrador selv, og det er en ganske enkel hund og håntere (selv om jeg bare er 14 år).

 

Skal også være veldig glad i hundehår også da disse to røyter hele året (mye)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...