Felon Musk Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hei. I det siste har jeg lagt merke til noen flekker på bildene mine ved bruk av liten blenderåpning (se bilde nr.1). Ved større blenderåpning er det ikke like lett å se disse flekkene (se bilde nr.2). #1 #2 Spørsmål: 1. Kan dette være støvkorn? 2. Finnes det noen rimelig måte å fjerne disse? Japanphoto selger en blåsebelg til 99,- noen her som har erfaring med denne? Vil den holde i de fleste tilfeller? 3. JP selger også "Sensor Swab" og noe som heter "Dust Wand Kit", men så lenge man ikke har smurt inn CMOS-brikken med meierismør så har man kanskje ikke bruk for disse? Mvh. - Hiss Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Blender åpning f/11 der ja. Det er greit og prøve en blåse først,bare husk på og holde kameraet opp-ned når du blåser.Gjerne i et rom som er forholdsvis støvfritt "la det renne varmtvann på badet en stund først" Du får også kjøpt en sådan blåser"øreskyllepumpe" på apoteket også. Ved bruk av sensorswab skal man være veldig sikker på hva man gjør og følge bruksanvisningen til punkt og prikke. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg vil anbefale en dedikert blåsebelg. Det er mer "trøkk" i denne enn en øreskyllepumpe. Men det kan være at støvet "sitter" litt. Da må du nok over på de andre alternativene. Jeg pleier å blåse bildebrikken jevnlig for å unngå at støv setter seg. For støv kommer det inn uansett. Det går helt fint å rense bildebrikken selv med litt forsiktighet etter å ha lest bruksanvisningen. Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Takk for svar! Noen som vet om det ligger en fotobutikk på Gardermoen flyplass? Stikker til Paris i morgen , men rekker ikke stikke innom JP før jeg skal dra. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg har klart meg i årevis med "ørepumpe" - funker dom bare det. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg har en del støv på speilet og rundt om i fatningen, så det jeg lurer på er om det går fint å støvsuge fatningen? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg har klart meg i årevis med "ørepumpe" - funker dom bare det. Dette samt at de ikke har hot-pixels sier alle jeg kjenner helt til jeg har avkreftet det for dem Ørepumpe hjelper ikke for alt, samt _ALLE_ sensorer har hot pixels i en eller annen fasong. Muligens Anew er en av 0.001 promille som faktisk ikke har verken støv som henger eller hot pixels Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Hot pixel fremtreder ikke på den måten som du ser i bildene fremlagt i førstepost. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Hot pixel fremtreder ikke på den måten som du ser i bildene fremlagt i førstepost. Var bare en generell kommentar uten skumle baktanker, eller rettet mot noen spesielle Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Takk for svar!Noen som vet om det ligger en fotobutikk på Gardermoen flyplass? Stikker til Paris i morgen , men rekker ikke stikke innom JP før jeg skal dra. Nå er du sikkert allerede på Gardermoen, men jeg vet at de haren stor elektronikkbutikk der som selger alt mulig..egentlig. Om de selger kameraer, så er det garantert dyrere enn hos JP. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Jeg har klart meg i årevis med "ørepumpe" - funker dom bare det. Dette samt at de ikke har hot-pixels sier alle jeg kjenner helt til jeg har avkreftet det for dem Om jeg har støv eller ikke gir jeg fullstendig blanke i, så lenge det ikke syns på bildene. D300'en har så velfungerende selvrensing at jeg aldri har hatt noe støvproblem. D200 er en annen historie, men pumpen løser alltid problemet med synlig støv. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Jeg har en del støv på speilet og rundt om i fatningen, så det jeg lurer på er om det går fint å støvsuge fatningen? Jeg har prøvd en gang. Effekten var nok noe begrenset. Blåsepumpen gir mer konsentrert lufttrykk og er mer egnet til å flytte støvet. Jeg fikk masse prikker på noen fine solnedgangsbilder etter å ha hatt kamraet i et år. Da ble støvsuger prøvd først uten noe særlig resultat. Deretter prøvde jeg ørepumpe. Denne var ganske liten så jeg tror den ble for svak, støvet bare vandret rundt på bildet. Da kjøpte jeg et rensesett med både blåser, sensorbørste og swabs for våtrensing. Jeg dro over en gang med børsten og blåste litt så var alt ok! Siden har jeg pleid å blåse jevnlig for å holde den ren. Dette var tre år siden. Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket bildebrikken siden, men har heller ikke merket noe på bildene. Sensorbørsten har ligget urørt siden, og utstyret for våtrensing er ikke åpnet engang. Tor Endret 12. mars 2009 av TOH65 Lenke til kommentar
PorridgeHaus Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Er ogsa enig med blasebelg. De fjerner de meste. Det kan hende at noe sitter igjen, da bruker jeg en sensor borste (eller blader litt till) og til slutt bruker jeg swabs hvis det der noen som absolut ikke vil bort. Jeg likker giottos blowers som dette http://www.rentkamera.no/index.php/renseut...ower-170mm.html øreskyllepumpe er nok billiger fortsatt, men det kommer kanskje ikke sa mye luft fra dem, som noen nevnt tidliger Endret 17. mars 2009 av dataleaf Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Takk for svar!Noen som vet om det ligger en fotobutikk på Gardermoen flyplass? Stikker til Paris i morgen , men rekker ikke stikke innom JP før jeg skal dra. Det er som de sier en elektronikk-butikk på internasjonal avdeling på Gardermoen - ligger til høyre etter at du kommer ut av taxfree'n. Med litt flaks så har de en blåsebelg i det minste.. Om de ikke har så kan du søke på "camera store paris" på maps.google.fr Lenke til kommentar
PorridgeHaus Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 men sjekk prisen pa Gardermoen, det kan hende det er radyrt. Jeg skulle kjope en liten adapter dings til ipoden en gang to prisen var noen hundrelapper. Fant det isteden nar jeg kom fram i en butikk og priseen var 20 kroner. Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Da var jeg tilbake igjen i Norge. Jeg fant butikken på flyplassen , den heter Capi. Her er settet jeg kjøpte: Innhold: - Q-tips (ehm..) - Noe tynnt kreppapir (ehm..) - En liten grov klut - Børste - Blåser - Rensevæske Kostet meg 99,- det var vel ikke så ille? Til andre som har kjøpt dette settet: hva bruker dere rensevæsken til? Pumpen fjernet det meste, men det er fortsatt noen korn igjen som ikke vil vekk Kan man bruke børsten forsiktig på sensoren? - Hiss Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Da var jeg tilbake igjen i Norge. Jeg fant butikken på flyplassen , den heter Capi. Her er settet jeg kjøpte: Innhold: - Q-tips (ehm..) - Noe tynnt kreppapir (ehm..) - En liten grov klut - Børste - Blåser - Rensevæske Kostet meg 99,- det var vel ikke så ille? Til andre som har kjøpt dette settet: hva bruker dere rensevæsken til? Pumpen fjernet det meste, men det er fortsatt noen korn igjen som ikke vil vekk Kan man bruke børsten forsiktig på sensoren? - Hiss Børsten er egentlig beregnet på objektivene. Denne børsten kan legge igjen støv på sensoren. Børster som er beregnet for sensorrens oppbevares lukket og blir "ladet" før bruk. Enten ved å gni den mot et spesielt papir, eller man blåser tuppen med trykkluft. Da blir støvet sittende fast i børsten og blir med ut av kamraet. Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Da var jeg tilbake igjen i Norge. Jeg fant butikken på flyplassen , den heter Capi. Her er settet jeg kjøpte: Innhold: - Q-tips (ehm..) - Noe tynnt kreppapir (ehm..) - En liten grov klut - Børste - Blåser - Rensevæske Kostet meg 99,- det var vel ikke så ille? Til andre som har kjøpt dette settet: hva bruker dere rensevæsken til? Pumpen fjernet det meste, men det er fortsatt noen korn igjen som ikke vil vekk Kan man bruke børsten forsiktig på sensoren? - Hiss Børsten er egentlig beregnet på objektivene. Denne børsten kan legge igjen støv på sensoren. Børster som er beregnet for sensorrens oppbevares lukket og blir "ladet" før bruk. Enten ved å gni den mot et spesielt papir, eller man blåser tuppen med trykkluft. Da blir støvet sittende fast i børsten og blir med ut av kamraet. I see Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Sannsynligvis så bruker du rensevesken og papiret til å fjerne fingeravtrykk/fettflekker fra linseellementene på objektiver og kameraskjermen. Men prøv først vesken på noe annen plast for og skjekke at den ikke løser opp plasten,tenker på at kameraet kan få stygge merker hvis rensevesken er veldig sterk. Lenke til kommentar
kornelen Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Denne produsenten har flere forskjellige renseprodukter, blant annet noe som man drar over brikken, samt masse annet. Noe av det koster kanskje litt mye, men det er valigvis verdt det. En blåsebørste kan holde, men hvis støvet sitter godt hjelper ikke dette. Endret 16. mars 2009 av kornelen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå