Gå til innhold

Spørsmål Ang. Pentax DA 55-300

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Nå er tiden kommet til at jeg skal kjøpe mit første objektiv. Jeg har nå levd med pentax 18-55 alII siden jeg kjøpte k200d for litt over et halvt år siden. Jeg her funnet ut at jeg savner en del tele (særlig til fuglebilder) og har derfor bestemt(?!?) meg for dette objektivet. Det jeg nå lurer på er om det følger med norsk garanti hvis jeg kjøper det herfra?

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iID=7435965

I og med at det ikke står noe om dette på siden (ihvertfall ikke det jeg fant) og den er priset drøyt 700 kr billigere enn den billigste i prisguiden.

Et siste kjapt spm. er dette et bra objektiv. Siden jeg ikke har prøvd det eller lignende vil jeg gjerne ha noe innspill fra dere som har vært i denne hobbyen/yrket lenger enn meg og er gjerne mer erfaren. Kom gjerne med fordeler og i forrhold til andre.

Takk så mye :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje et raskt objektiv, eg hadde også satt pris på et litt meir lyssterk objektiv (men da er vi plutselig i en annen prisklasse..) Kjøpte k200d kit med 18-55+55-300 og angrer egentlig ikkje, selv om eg var litt skuffet over objektivene (mtp lys) i forhold til Sony F-828 som eg hadde før.

Lenke til kommentar
Det jeg nå lurer på er om det følger med norsk garanti hvis jeg kjøper det herfra?

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iID=7435965

I og med at det ikke står noe om dette på siden (ihvertfall ikke det jeg fant) og den er priset drøyt 700 kr billigere enn den billigste i prisguiden.

Du får produsentens garanti og norsk reklamasjonsrett.

http://www.scandinavianphoto.no/kopvillkor.aspx

Lenke til kommentar

Scandinavian.no har .no adresse, og da må de følge norsk lov. Dvs. at kjøpsloven gjelder.

Ellers så er desverre ikke dette det idelle pippeobjektivet. I hvert fall ikke hvis du vil fotografer andre fugler en daffe parkender og brettpipper. Det er nemlig ofte krevende å komme nær nok med med "bare" 300mm.

Samtidig så bruker jeg faktisk mye 300mm på fugler selv, men da ofte med kamuflasje, artskunnskap og mye tålmodighet som ekstra våpen.

Det at det har lysstyrke 4-5,8 betyr også at du lett får problemer uten stativ i når lyset er dårlig.

Men, du må desverre en god del opp i pris for å få noe som egner seg særlig bedre. Vi snakker fort en dobling av pris, og gjerne mer. Alternativet er å lete opp eldre brukt optikk uten autofokus og automatikk.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg vil si at Pentax 55-300mm gir veldig mye for pengene hvis du skal ha teleobjektiv. Som noen har nevnt tidligere så er ikke lysstyrken spesielt god, men så lenge det er lyst ute så burde det ikke være noe problem. Du kan jo alltids brukes Auto-ISO, slik at kamera velger ISO selv.

Jeg tror du kommer til å bli fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Hvis forventningene går på at objektivet skal gjøre fuglefoto til en lek, da er det muligheter for store skuffelser :(

Fuglefoto er omtrent fotografiets ekstremsport. Det stiller store krav til utstyr og personen bak kamera. Vi vet ingen ting om hvilke forventninger trådstarter har. Jeg gjør gjerne med medaljens bakside i sånne "mitt første fugleobjektiv" tråder. Jeg nemlig har selv vært der, banna og klaga over at jeg ikke kommer nær nok.

Men med mye tålmodighet, og de rette forholdene, kan dette fungere. Helt klart.

Hvis det derimot er en vanlig telezoom trådstarter er ute etter, så er det ingen grunn til og advare. Alt tyder nemlig på at objektivet er bra, sett i forhold til prisen.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Når det gjelder fuglefoto kan en vel aldri få nok tele :p Men personlig tror jeg at jeg skulle klart meg med en slik:

i_200535.jpg

Sigma 300-800mm til ca 50 000 kr.

I dag bruker jeg Tamron 70-300mm til fuglefoto, den er litt billigere enn Pentax 55-300mm men skulle jeg valgt idag hadde det nok blitt sistnevnte. Af på Tamronen er ikke så veldig rask, og det trengs mye nedblending til før den begynner å yte godt.

Lenke til kommentar

Bor (desverre) i oslo området...

Jeg tror det blir dette objektivet selvom det ikke er av de raskeste til å fokusere og liten blender, men jeg får tele, noe jeg virkelig ønsker meg. Fuglefoto blir da mer utfordrene, men det får det bare bli i og med at jeg ikke har anledning til å putte så mye penger i tele.

På den positive siden skal dette objektivet være ganske skarpt gjennom hele zoom området :)

takk for hjelpen alle sammen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...