thekid Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Litt dumt spørsmål, men spør likvel. Siden jeg har underpronasjon når jeg tråkker har jeg joggesko som har stivere demping for å kompansere for dette. Blir denne dempingen ødelagt/mindre effektiv ved høy belastning når jeg f.eks kjører knebøy med 120-140 kg? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Noen folk veier jo så mye ;P Så jeg regner med at den skal takle det, om du ikke vet noe om at man må ha en annen type sko avhengig av vekt. Aner ikke noe om det der. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det kommer helt an på hvilken type sko det er, men det er rimelig å anta at dempingen kan trykkes mer sammen med din kroppsvekt + 140 kg. Nå er ikke jeg en fotortoped selv, men jeg har litt underpronasjon selv, og det som har funket for meg er bare å være bevisst på at knærne ikke kommer innover under knebøy. Du har ikke skrevet hvilke type sko du trener med, men for vektløfting er det optimale null demping, slik som tradisjonelle vektløftersko, Converse eller bare føtter. Sjekk med din ortoped om Chucks med innleggssåler kan fungere. Føttene dine er plassert statisk på bakken i motsetning til når du løper og går, så det er mulig at du kun trenger støtte, og at demping er unødig. Dog snakker jeg bare av erfaring med mine egne føtter, så dette er bare et forslag, og ingen fasit Lenke til kommentar
War Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Disse får mye skryt Laget fra en slik filosofi. Mr. Fagerli har kjøpt dem og nå føles de vanlige skoene ut som gummistøvler. Han skriver samtidig dette Jeg er en tilhenger av å trene med så flate såler som mulig, eller i sokkelesten/gymsokker. Spesielt gjelder dette ettbeinsøvelser og markløftvarianter. Har man mangel på ankelmobilitet kan det selvfølgelig være noe å hente på sko med opphøyd hæl på knebøy og frontbøy. Noen argumenterer for at belastningen på tunge løft blir såpass høy at man bør ha en spesialsko med tøffere oppbygging (stropper som på Adistar-skoene) for dette - men da snakker vi vel helst om løft på 140kg og oppover... Selv merker jeg at mine joggesko ikke støtter bra nok og jeg sklir ut av sålen i enkelte baseøvelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå