dincene Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Låsen på førersida fryser igjen ved -6 og kaldere. Ja jeg vet jeg kan gå inn på andre sida, MEN nå har jeg holdt på slik hele vinteren og jeg er skikkelig lei av det! Ingen nytte av olje osv... på verksted ble det sprøyta inn olje her og der... så gikk det greit i 2 uker men etter det var det som før igjen. Bilen er 3 år gammel. Var alstå litt over 2 år da problemet starta. Skal på verksted i morga men jeg er nok redd at dem skal bare ta ut låsen for å se og ikke skal klare å finne noe som er galt med den.. Selv kunne ønske å få dette fiksa på nybilsgarantiet men det var visst ikke så aktuelt. Som han ene karen sa - har er det med pleie å gjøre. Men hva slags pleie skal man forvente da? Jeg har gått rundt hele vinteren med låsolje i veska mi... bilen står i garasjen... passer på den bedre enn de fleste gjør... Er det noe som har hatt lignende ting? Er det anna løsning enn bare åpne fra andre sida? og det der er ikke en løsning - har en bil 2 dører så skal det gå an å åpne begge to! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Låsen på førersida fryser igjen ved -6 og kaldere. Ja jeg vet jeg kan gå inn på andre sida, MEN nå har jeg holdt på slik hele vinteren og jeg er skikkelig lei av det! Ingen nytte av olje osv... på verksted ble det sprøyta inn olje her og der... så gikk det greit i 2 uker men etter det var det som før igjen. Bilen er 3 år gammel. Var alstå litt over 2 år da problemet starta. Skal på verksted i morga men jeg er nok redd at dem skal bare ta ut låsen for å se og ikke skal klare å finne noe som er galt med den.. Selv kunne ønske å få dette fiksa på nybilsgarantiet men det var visst ikke så aktuelt. Som han ene karen sa - har er det med pleie å gjøre. Men hva slags pleie skal man forvente da? Jeg har gått rundt hele vinteren med låsolje i veska mi... bilen står i garasjen... passer på den bedre enn de fleste gjør... Er det noe som har hatt lignende ting? Er det anna løsning enn bare åpne fra andre sida? og det der er ikke en løsning - har en bil 2 dører så skal det gå an å åpne begge to! Nå aner ikke jeg hvordan låsene på en Getz ser ut, men jeg synes det virker som noe svak service at de ikke kan fikse dette permanent. Men bare for å være helt sikker: Hva er det du har pleid å dytte inn i låsene? Ja, bortsett fra nøkkelen da ,-) Er det låsspray, eller låsOLJE? Er det spray (eller låstiner, eller diverse andre navn), er det helt naturlig at låsen tuller seg nå. Bruker du vanlig låsolje, burde du normalt ikke fått problemer. Om du ikke får skikkelig hjelp, så kan du selvsagt "gå hele veien", forbrukerråd, klage til de rette instanser, etc. Det tror jeg vil koste langt mer enn det smaker, i dette tilfellet. Men du må jo få orden på dette da .-) Om låsene på din bil er noenlunde lik f.eks VAG (VolksWagen / Audi, som i mange år har laget låser som har en tendens til å fryse dønn fast når det er fuktig og minusgrader ute), så er det ganske enkel mekanikk, som kan løses relativt enkelt, forutsatt at du er noe fingernem: Plukk ut hele låssylinderen: På noen biler er det en enkelt skrue i "enden" av døren som skal løsnes, så kan du trekke ut sylinderen, på andre må du mer drastisk til verks, og ut med hele dørpanelet på innsiden. Rengjør grundig i f.eks parafin eller annet fettløsende. Etter rengjøring og tørking, fyller du hele sylinderen med godt gammeldags sjøvannsbestandig fett. Dette fungerer utmerket i minst 1 års tid, på selv den mest gjenstridige VW Golf Dette er arbeid som en mekaniker idag sjeldent gidder å gjøre, og det er vel ikke så mange verksteder som har slik fett liggende lenger, men dette er iallfall en metode som virker, på "ordinære" dørlåser. Her jeg bor på vestlandet, hvor det ofte er temperatur rundt frysepunktet, er det ganske normalt å høre om / se folk som sliter med å få opp døren, og det virker på meg som at det kan skje alle biltyper, og hvor ny/gammel den er spiller ikke nødvendigvis særlig rolle. Noen modeller er bare mer "grinete" enn andre. Og det burde verkstedet kjenne til, om det er et merkeverksted. Lenke til kommentar
dincene Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 takk for svaret. Bor i Molde. Og i vinter har jo vaert under 0 hele tida... Forresten er en dame... som ikke gidder og ikke kan noe med biler... og siden samboer har sin egen bil så jeg må vel kjempe for min selv jeg. Om låsolje og sprayer... det vet jeg ikke. Jeg tror vi har begge deler i garasjen. Jeg prøvde begge to. Det jeg lurer på - kan ikke hjelpe å sette inn en helt ny lås på verksted? Det hørtes vel ut at dem skal ta ut - tørke - smøre... Klage... det kan jeg ikke Jeg kan godt klage her på forumet men da jeg står der på verkstedet så føler jeg meg som en dumming som ikke vet hva han snakker om... Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Med pleie å gjøre, hvis han skal nekte å bruke garantien på dette må han utdype hva du skulle gjort for å pleie låsen riktig. De fleste biler på over 20 år har låser som fungerer uten pleie.... Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 takk for svaret. Bor i Molde. Og i vinter har jo vaert under 0 hele tida...Forresten er en dame... som ikke gidder og ikke kan noe med biler... og siden samboer har sin egen bil så jeg må vel kjempe for min selv jeg. Om låsolje og sprayer... det vet jeg ikke. Jeg tror vi har begge deler i garasjen. Jeg prøvde begge to. Det jeg lurer på - kan ikke hjelpe å sette inn en helt ny lås på verksted? Det hørtes vel ut at dem skal ta ut - tørke - smøre... Klage... det kan jeg ikke Jeg kan godt klage her på forumet men da jeg står der på verkstedet så føler jeg meg som en dumming som ikke vet hva han snakker om... Molde har vel også endel fukt og temp rundt frysepunktet, så det er nok der problemet ligger. Flytt til syden Litt seriøst: Du vil sikkert ikke at de skal bytte lås. I de fleste tilfeller bytter de hele låsen, og du ender opp med en nøkkel til førerdøren, og en nøkkel til resten... Det er mulig å bygge en ny lås som passer med den gamle nøkkelen, men mange verksteder vet ikke hvordan de skal gjøre dette. Dessuten tipper jeg at lååsen din egentlig er helt fin, men den trenger stell, i form av rengjøring, og grundig innfetting. Det vil neppe hjelpe at de spruter inn olje inn i nøkkelhullet, da er det mye som en ikke når fram til med oljen. De må nok ta den ut, rengjøre og fette inn. Vil sterkt anbefale deg å styre unna sprayer av type "låstiner", og annet som ikke er ment for å smøre. De tørker ut låsen, og gjør den mer vanskelig, på sikt. Om de tar betalt for arbeidet, bør det ikke bli så veldig dyrt. Maks 1 arbeidstime, og ikke bilen din "er bygget rundt låsen" Lykke til! Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Litt seriøst: Du vil sikkert ikke at de skal bytte lås. I de fleste tilfeller bytter de hele låsen, og du ender opp med en nøkkel til førerdøren, og en nøkkel til resten... Bytter man lå skal man bestille originalt fra leverandør og de skal ha oversikt over hvilken lås du har slik at nøkkelen du har kommer til å passe, noe annet ville ha vært uaktuelt. Endret 10. mars 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå