Gå til innhold

Urban/nåtids Sci-Fi eller fantasy

Anbefalte innlegg

Er ute etter fatasy elelr sci fi som er satt i ca. nåtid.

Av fantasy så har jeg nylig lest. Sookie Stackhouse og Twillight. Enda de har med vampyrer og gjøre så er jeg ikke nødvendig vis kun ute etter noe med vampyrer, kann være andre ting også. Leste for litt lenger tilbake noen Urban Shaman bøker, husker ikke om jeg har lest noen fler. Enda alle disse har kvinner i hovedrollen så kan det godt være mann i hovedrollen også. Leste foresten noe om en gutt som kunne teleportere også.

Av sci fi er jeg ute etter noe som er satt i nåtid og er ganske likt værden vi lever i, men med noen vesentlige forskjeller. Komme rikke på noen bøker som ligner, men kan nevne noen tv serier som har teknologi eksempler og ligger i ca. det området jeg er ute etter. Dollhouse, Kyle XY, Bionicwoman, Terminator shara conner cronicle.

Kann godt være romase inne i bildet, men hellst ikke mer enn det som er i Sookie Stackhouse og Twillight. Mengden der er ok, men om det blir mye mer så blir det fort litt kjedelig. Det er det samme om helten er svak i kamper eller en sikkelig ass kicker, det jeg er ute etter er hovedaselig att det er satt i nåtid.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et par tips

The Apocalypse Troll - UFOer kriger over altanteren og skytter på US navy

Mutineers Moon - Føste flyvning på baksiden av månen ender dårlig, det er ikke en base på månen, skipet er månen. Er også i Empire from the Ashes og er første del der, men de andre delene er mindre nåtid. De her er av David Weber

Noe annet du kan se på er Harry Turteldoves Worldwar serie der øgler angripper midt i 2 verdenskrig. Vet ikke om det er for lenge siden. Jeg syntes det ble for mye gjentakelser med først 4 bøker i første serie, så 3 bøker i andre serie, men den siste boka var veldig bra.

Fantasy har jeg vel ikke lest noe annet enn bøker der hovedpersoner blir transportert fra vårt univers til andre steder i starten etter dine kriterier. Kan se om det er mer jeg kommer på senere

Lenke til kommentar

Om du leser bøker på engelsk er bøkene til Anne Rice meget bra lesestoff. Jeg foretrekker Lestat og den gjengen der, men Mayfair Chronicles er heller ikke så verst og handler om hekser. Seriene møttes før øvrig i boken Merric. ;)

Ellers har vi jo Alien, Predator og Witchblade i bokform, og Terminator i tegneserie-form.

Lenke til kommentar

Går for det meste i engelsk... for å vere helt nøyaktig så går det for det meste på engelsk lydbok. Blir sliten av å lese non stop i lengere perioder, så slik lang lesing blir avsatt til studier, og lydbøker til resten.

Trur jeg har flere av Ann Rice bøkene liggende, de er sett i vår tid?

Burde kasnkje spesifisert det tidligere. Jeg vill helst ikke ha UFOer og romvesener av sci fi satt i vår tid. Men det kan vel til nød gå så lenge det ikke tar helt over.

Lenke til kommentar
Anbefalt tidligere, og anbefaler igjen, Dresden Files, fantasy satt i nåtid. Kjempemessig bokserie. Vet ikke om den er kommet på lydbok, men hvis du ikke har noe imot å lese engelsk, så :)

De eksisterer på lydbok.

Lenke til kommentar
Mutineers Moon - Føste flyvning på baksiden av månen ender dårlig, det er ikke en base på månen, skipet er månen.

Ja nå fikk jeg lyst til å lese den.. :roll:

Bra å høre, dette er hva dødstjerna i Star Wars vil være når den vokser opp. I bok 2 i serien finner de et skjold som dekker indre delen av et solsystem og kamp med 3milloner skip.

Tror ikke jeg har så mye for trådstarter i hva jeg kan tenke på. Eneste er Ender's game som er barn skal styre kampen mot noen aliens.

Lenke til kommentar

Begynte på "The Hollows - dead wiitch walking". Ikke hundre prosetn innen det jeg var ute etter, værden er hakket for mye foreandret, men den virker til nå ok.

Hadde tenkt til Harry Dresent, men jeg fannt ikke bok en, fant bare noen bøker lenger ut i serien. Hvet jeg har starten liggende ett sted, må nokk rydde litt.

Lenke til kommentar

Anbefaler Stephen King - Cell.

I fare for å spoile for mye så handler den som mennesker som blir til zombier og en gruppe mennesker som prøver å komme seg unna til et sikkert sted. Høres kanskje døll ut, men den er veldig spennende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hmm... de urban/nåtids fantasy bøkene jeg har lest har kunn hatt kvinner/jenter i hovedrollenne. Har jeg havnet borti en chickLit shanger (Likte dem like vel, så kan ikke bare være chickLit, med mindre jeg er mer femi en jeg ante... noe jeg IKKE er :p )

Har lest.

Sookie Stackhouse - jente.

Twilight - jente.

Meredith Gentry - jente.

The Hollows - Jente.

Kate Daniels - jente.

Urban Shaman - jente.

Vurderer å lese.

Vampire academy - jente.

Cassandra Palmer - jente.

Hadde lest om de fantes på lydbok.

Mercy Thompson - jente.

Weather Warden - jente.

Kitty Norville - jente.

Anita Blacke - jente.

Fintes det noe lingnende bare med menner/gutter i hovedrollen. Har ikke noe imot jenter i hoverollen. Er bare det at jeg kom plutselig til og tenke på att det jo kunn var joenter i alle sammen. Akkuratt som att det er nesten alltid gutter/menner i hoverollen i fantasy satt i middelalderen.

Jeg for sjekke Harry Dresent bøkenne, der er det noe så uvanlig som en mann i hovedrollen i en urban fantasy.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...