Gå til innhold

hva er best treningopplegg?

Anbefalte innlegg

Heisann jeg er en gutt på snart 20 som har begynt å trene litt styrke, hovedsaklig med manualer. Målet mitt er ikke å bli så stor, men bare åfå litt mer former enn det jeg har. Jeg bare lurte på om den måten jeg trener på er grei nok?

Mandag trener jeg biceps og triceps

Tirsdag trener jeg armhevinger

og onsdag trener jeg mage ( situps, planken)

også begynner jeg med biceps og triceps igjen på tors og fortsetter slik utover uka. Trener jeg kanskje for mye?

Og hvor mye må man trene for å overtrene seg??

Noen som evntuelt har noen tips? :)

Endret av muummi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du gjør en feil som mange gjør, og det er at de glemmer å trene ryggen. Dette er noe som går igjen hos mangen ungdommer som trener i dag, og resultatet blir en dårlig holdning (de blir krokbøyd fremover) som et resultat av at brystmuskelene blir stramme grunnet svak ryggmusklatur i forhold til brystmusklatur.

Det er også viktig og tøye ut etter trening slik at en ikke får alt for korte musker, og legge inn ihvertfall en hviledag slik at du får restituert. Det er også viktig å spise riktig. Før eller rett etterpå er det viktig å få i seg kaloriholdig mat, som gjerne også inneholder mye proteiner også. Tunfisk, ris o.l er fint til dette.

Håper dette hjalp litt, spør gjerne om mer.

Endret av reef91
Lenke til kommentar
Ser du gjør en feil som mange gjør, og det er at de glemmer å trene ryggen. Dette er noe som går igjen hos mangen ungdommer som trener i dag, og resultatet blir en dårlig holdning (de blir krokbøyd fremover) som et resultat av at brystmuskelene blir stramme grunnet svak ryggmusklatur i forhold til brystmusklatur.

Det er også viktig og tøye ut etter trening slik at en ikke får alt for korte musker, og legge inn ihvertfall en hviledag slik at du får restituert. Det er også viktig å spise riktig. Før eller rett etterpå er det viktig å få i seg kaloriholdig mat, som gjerne også inneholder mye proteiner også. Tunfisk, ris o.l er fint til dette.

Håper dette hjalp litt, spør gjerne om mer.

Takker for svar:) Trodde ikke tøying hadde noe for seg jeg:P

Har du forresten en link for trening av ryggen?

Lenke til kommentar

Tøyning har ikke noe for seg når det kommer til ømme muskler dagen etterpå, men derimøt så gir det økt smidighet.

For ryggtrening kan du ligge på magen og løfte brystkassen ved hjelp av ryggmusklaturen.

Her har du også to videoer som demonstrerer flere øvelser for rygg:

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle begynne på dette:

Mandag: Biceps, triceps

Tirsdag: Rygg, mage

Onsdag: Bryst, kondisjon

Torsdag: Biceps, triceps, rygg, mage

Fredag: Bryst, kondisjon

Lørdag og søndag: hvile

Høres dette greit ut?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Høres dette greit ut?

sorry...men det opplegget der er useless spør du meg. du trener ikke bein, korsrygg eller skuldre. hvis du kun har manualer kan du kjøre følgende øvelser:

ettbens knebøy med manualer

skulderpress med manualer

chins (her trenger du bare ett eller annet å henge i)

dips (ha en manual i fanget og gjør dips mellom to stoler f.eks.)

manualroing

manualpress

da får du hvertfall aktivert bena litt, samt trent stort sett hele overkroppen. så slipper du å se ut som en tufs med store armer og pinglekropp :)

Lenke til kommentar

Høres dette greit ut?

sorry...men det opplegget der er useless spør du meg. du trener ikke bein, korsrygg eller skuldre. hvis du kun har manualer kan du kjøre følgende øvelser:

ettbens knebøy med manualer

skulderpress med manualer

chins (her trenger du bare ett eller annet å henge i)

dips (ha en manual i fanget og gjør dips mellom to stoler f.eks.)

manualroing

manualpress

da får du hvertfall aktivert bena litt, samt trent stort sett hele overkroppen. så slipper du å se ut som en tufs med store armer og pinglekropp :)

Hvis du leser hva jeg har skrevet, så står det jo at jeg har tenkt å trene ryggen. Og beina trener man jo når man jogger.

Når det gjelder chins, er det skuldrene man trener da? har en følelse av at det går mye på biceps :p

Lenke til kommentar
Har du noen gang sett en person med muskuløse lår som har hevdet at han har bygd dem med jogging? Nei, tenkte meg det. Jogging er ikke bentrening! :)

Angående chins så trener du primært ryggen, men også biceps og bakside skuldre.

Du har faktisk rett i det. Men nå harjeg som sagt ikke tenkt å bli stor eller veldig muskuløs heller :p Meningen er egentlig bare å få litt mer markerte muskler. Vil helst ikke ta meg vann over hodet heller med å gjøre alt for mye ut av det siden det da kan være lett å bli lei :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456

Høres dette greit ut?

Jeg synes at ett slikt opplegg for en som netopp har begynt med styrketrening er overkill, 5 ganger styrke i uken synes jeg er for mye, og styrke og kondisjon på samme dag er ikke noe for nybegynnere. Men men, sikkert noen som er uenig med meg.

Endret av Slettet+4123456
Lenke til kommentar

Lær deg skikkelig utførelse på benk, mark, overhead press og bøy...så bruker du det som basisøvelser...med et par isolasjonsøvelser til hver muskelgruppe i forhold til hvordan splitt du legger opp.......bøy er den øvelsen som aktiverer så og si hele kroppen din....så få for all del med den...bare pass på å kjør dype, riktige bøy....ikke egobøy som så mange driver med

Lenke til kommentar

Jeg skiftet nylig program etter 2 år trening (både styrke og utholdenhet). Før brukte jeg mye tid på samme muskel, typisk bryst og skuldre en dag der jeg tok 3, 4 øvelser for begge muskelgruppene. Mitt nye program går ut på å trene effektivt! Kun basisøvelser som trener flere muskler, og jeg kombinerer med intervalltrening på mølla som oppvarming

dag 1:

intervalljogging (4x4 min = 32 min totalt)

benk

roing

skulderpress

chins

extensions (franskpress)

benhev (nedre mage)

dag 2:

intervalljogging

hangups (evt med ekstra vekter)

skråbenk

oppoverro (trener øvre rygg og skuldre)

dips (evt med ekstra vekter)

curls

rygghev (vanlig og skrå)

Må bare fortelle at dette programmet fungerer så te de grader! tenk deg at isolasjonsmuskler løfter man kanskje 10 til 30 kg, mens basis styrkeøvelser (benk, roing osv) løfter/trekker man 30-80 kg (gitt at man ikke er proff). Dette er ren fysikk, hvis man vil bli sterkere, er dette programmet for deg. Intervalljoggingen fører dessuten til at det til slutt bare er muskler og bein igjen :):)

Lenke til kommentar

Kanskje du burde gjøre mange forskjellige øvelser så du ikke blir så fort utslitt og at du trener mange andre steder enn Biceps og Triceps , Tenk på bryst, rygg , skulder , osv..

Det holder med 1-2 styrke treninger i uken (overkropp) mens må du også huske på å trene lår og andre kroppsdeller.

Vel , som sagt . Du har ikke lyst å bli stor , så du burde holde deg unna store vekter. Bruk smått og formene kommer (Noen er kanskje uenig med meg , men snakker etter egen effaring)

Endret av opijos
Lenke til kommentar
Du har ikke lyst å bli stor , så du burde holde deg unna store vekter. Bruk smått og formene kommer (Noen er kanskje uenig med meg , men snakker etter egen effaring)

Vell, flott at du sprer feilinformasjon da. Store muskler kommer ann på gener...

Lenke til kommentar

Stor er ikke noe man blir over natta, at folk er redde for å trene tungt fordi de er redd for å bli så store vitner enten om overdreven tro på egen kropp\potensiale eller uvitenhet :) Det tar for de fleste av oss mange år med nitidig trening og kosthold. Man blir ikke nødvendigvis stor selv om man løfter tunge vekter. Se f.eks på mange av karene og damene som deltar i vektløfting eller styrkeløft. De ser jo jevnt over veltrente ut med definerte muskler (ikke i de tyngste vektklassene da), men mange av de har ikke så enorme muskler at det gjør noe, likevel løfter flere av de vekter selv de største og sterkeste bodybuilderne kan drømme om. Trener du mye rundt 3-4 reps på tunge vekter vil du faktisk vokse mindre enn om du trente rundt 8-10 reps på litt lettere vekter da man på tunge vekter og lave reps trener nervesystemet i større grad enn hypertrofi (muskelvekst).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...