Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

P-piller - tanker og risikoer

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at jeg har tenkt en stund på å få skaffet meg p-piller da jeg og kjæresten sannsynligvis vil ha sex snart. Jeg har vurdert å gå på p-piller før på grunn av uren hud. Jeg har snakket med moren min om å ta opp det med legen, da jeg skal dit uansett.

Fordi foreldrene mine er veldig konservative skal de bare vite at jeg tar pillene på grunn av huden. Men de er likevel veldig skeptiske fordi de mener jeg ikke bør godta risikoene som kan komme av p-pille-bruk. Jeg skjønner jo det forsåvidt fra deres synspunkt da jeg kan prøve andre middel for å bedre huden. Men jeg vil ikke ha sex uten p-piller (fordi jeg vil bruke både piller og kondom. Ja, det er omstendelig, men jeg vil absolutt ikke komme i en situasjon hvor jeg må velge abort, adopsjon eller bli tenåringsmamma. Sånn er det bare, så da vil jeg beskytte meg maksimalt)

Men jeg derfor veldig usikker, for det med blodpropp- og brystkreftrisiko ser jeg faktisk ganske alvorlig på.

Mot:

Økt risiko for blodpropp

Økt risiko for brystkreft (og det gjelder bare om man begynner før man er 20 år som da er ganske frustrerende)

For:

Får den beskyttelsen mot graviditet jeg vil ha

(Forhåpentligvis) blir huden bedre

Jeg kan få mindre og mindre smertefull mens, som jeg hadde hatt nytte av...

Det mindrer risiko for eggstokk- og livmorkreft og cyste på livmoren

Noen som har noen gode råd eller tanker?

Endret av Sweeny_girl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er gutt. Så skal ikke akkurat komme her å tro at jeg vet alt.

Men synes at det er dumt å begynne "bare" pga huden din. Så hvis du skal begynne burde hovedgrunnen din være å ha mer sikker sex. Det finnes mange andre måter å få mer "ren" hud på.

Nå er P-piller helt vanlig. Faren for blodpropp og brystkreft øker ikke betraktelig hvis du bruker p-piller (hadde det gjort det, ville det ikke ha blitt solgt).

Det er mitt syn på det :)

Lenke til kommentar

Men så må du tenke over hvor mange som egentlig bruker p-piller? At de vil finne ut at p-piller øker sjans for noe skal du ikke se bort ifra. Men hvis du finner et annet legemiddel som blir brukt like mye, vil det nok være noen som har funnet ut at det kan øke risikoen for noe det og.

Og hva er sjans for at du får det?

Og jeg regner med at legen til ville ha sagt det. Tviler på at han bare gi deg p-piller for å unngå høye aborttall. Og ikke tenke på din helse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...