Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp til gammel harddisk

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en veldig gammel pc som ikke har blitt rørt på flere år. Da min bærbare pc (HP Pavillion) tok kvelden, bestemte jeg meg for å begynne å pusse litt opp på denne. Desverre er det slik at når jeg koblet inn pc'en fikk jeg opp følgende melding

"Non-system disk or disk error. Replace and strike any key when ready". Ingen Cd-er (eller Floppyer) er inne i pcn. Uansett, etter dette fikk jeg tak i en floppy med windows 98 på. Jeg brukte dette og kom videre, men når pcn skulle startes opp (med windows 98) får jeg opp at disken ikke er av FAT eller FAT32. Etter dette kommer det at jeg kan kjøre "FDISK" for å "partition" harddisken... Jeg prøver, men det står at den ikke registrerer noen disk... Jeg skrudde pcn fra hverandre for å muligens prøve å redde det som er på harddisken. Jeg lurer på om det er noen her som vet hvordan jeg kan ordne dette problemet eller noen som kan si meg hvordan jeg skal få tatt dataene rett ut av harddisken.

Info:

Drive parameters:

13328 cyl

15 heads

63 spl

6448,6 mb

40 pin connection

Legger også ved noen bilder av harddisken

img1184.jpg

img1185q.jpg

img1189.jpg

Håper noen kan hjelpe meg : )

Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vanligste problemet er korrosjon (irr) på kontakter. Forsøk å ta ut og plugg inn igjen kontaktene (både strøm og datakontakt), både på hardsisk-siden og på hovedkortet.

Dette har jeg allerede prøvd uten resultater dessverre.

Blir disken funnet i BIOS ?

Det står at den finner en disk, men dersom jeg prøver å kjøre "sys" fra windows 98 floppy disken, får jeg opp at det er " No fixed disk present".... Er det en sikker metode for å sjekke?

Lenke til kommentar
Sjekk at verdiene til disken ser OK ut i BIOS,

prøv deretter

fdisk

og fortell oss hva som skjer der.

Er ingen bios oppstart. Eneste som kommer opp er "Compaq" logoen, og deretter den samme error meldingen (invalid system disk....)dersom jeg ikke har floppyen inne i pcn

Kjører "FDisk" og får opp denne meldingen "No Fixed Disks Present"...

Var den gamle maskinen satt opp med NTFS eller FAT/FAT32?

Hvis det er tilfelle vil Win98-disketten ha problemer (kan ikke gjenkjenne partisjonen).

Maskinen skal være satt opp med Fat/Fat32, men tydeligvis greier ikke Windows 98 å lese den allikevel :hmm:

Takk for all hjelp hittil :)

Lenke til kommentar
for å komme inn i biosen på den maskinen må du trykke F10 mens det blinker en liten hvit markør øverst i høyre hjørne på skjermen

Evt. bare hamre på F10-tasten under hele oppstarten...

Prøvde å trykke på F10, og jeg fikk se et glimt av noe som lignet på BIOSen før den samme feilmeldingen kom opp... Så jeg prøvde også å hamre under hele oppstarten, fikk se det samme glimtet av BIOSen, men fikk ikke kommet innpå den... :ermm:

Lenke til kommentar

OK, mens jeg venter har jeg tenkt å kjøpe en ny harddisk, etter dere har sett på infoen øverst, kan jeg da bare kjøpe en ny og "moderne" harddisk? Lurer på om den gamle harddisk kablen blir for gammel : p

Hurtig svar settes pris på! : D

Endret av dan1023
Lenke til kommentar

Prø å kjøre et av windows installasjons programmet til du kommer til siden du godkjenner finner Windows-instalasjonen disken lar du den starte med å formatere disken i det ønskede filsystem.

Så når formateringen er ferdig(ikke hurtigformater) vil maskinen gjøre en omstart.

Når maskinen så endelig skrur seg av bryter du inn og stopper/slår av maskinen så den ikke får omstartet. da vil den begynne Windows instalasjonem,

Etter fomat skulle du ha en klar disk.

Beklager skrivefeil.

Endret av tommorner
Lenke til kommentar
Prø å kjøre et av windows installasjons programmet til du kommer til siden du godkjenner finner Windows-instalasjonen disken lar du den starte med å formatere disken i det ønskede filsystem.

Så når formateringen er ferdig(ikke hurtigformater) vil maskinen gjøre en omstart.

Når maskinen så endelig skrur seg av bryter du inn og stopper/slår av maskinen så den ikke får omstartet. da vil den begynne Windows instalasjonem,

Beklager skrivefeil.

Har ikke mere tid til å jobbe med dette idag, men skal prøve dette imorgen! ; D

Endret av dan1023
Lenke til kommentar

Beklager skrivefeil.

Dette fungerte heller ikke da systemet ikke finner disken når jeg skal formatere : /

For å beskrive litt mer nøyaktig hva som skjedde: Når jeg starter opp pcn med windows 98 floppyen inni, prøver den å installere windows 98, og det ser ut til at den greier dette helt til den skal starte maskinen. Da står det at windows ikke kan startes fordi disken ikke er av Fat.... (står i første post). Deretter får jeg opp "A:/" med muligheter til å prøve å formatere osv. Jeg prøvde som sagt å formatere uten resultater... : (

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...