Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Formatere før salg av pc. nødvendig?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal selge laptopen min, og vil derfor at ALT skal bli slettet, men får ikke til og formatere. Kommer opp en melding om at jeg må avslutte program osv, uansett om jeg har noen program oppe og går eller ikke.

Noen forslag til hva jeg burde gjøre? :)

Endret av Orjan-90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg skal selge laptopen min, og vil derfor at ALT skal bli slettet, men får ikke til og formatere. Kommer opp en melding om at jeg må avslutte program osv, uansett om jeg har noen program oppe og går eller ikke.

Prøver du og formatere den i selveste Windows?

Tror du burde satse på å boote den fra windowsplaten din, å formatere den derfra heller :)

Lenke til kommentar
Hei

Prøver du og formatere den i selveste Windows?

Tror du burde satse på å boote den fra windowsplaten din, å formatere den derfra heller :)

Jeg bare høyreklikker på harddisken og trykker "formater..."

Har ikke noe windows-cd liggende. Finnes det ikke noe annen løsning? takk for svar

Lenke til kommentar

Jeg har ingen windowsplate, så det blir vanskelig.. Om jeg sletter internett-logg og bilder osv så er det vel kanskje ikke så my som kan missbrukes alikevel?(så om jeg bare kan droppe og formatere før jeg selger den?) Har ikke så mye greie på det der. Solgte den på qxl, så det er ikke til noen jeg kjenner.

takk for svar

Endret av Orjan-90
Lenke til kommentar

Vel, du kan gjøre det, eller gjøre som Hårek foreslår og kjøre det aktuelle programmet på Ultimate Boot CD. Da blir det vanskeligere å gjenopprette den gamle informasjonen som måtte ha ligget der. Men sannsynligheten for at du selger den til en som aldri vil gidde å gjøre noe slikt er vel stor nok.

Lenke til kommentar
... Er vel ikke så mye av informasjon på pc`en som kan misbrukes uansett..?

Det må du spørre deg selv om. Her er det avhengig av hva du har brukt maskinen din til og hvilken type informasjon som har vært lagret på den, dette inkluderer brukernavn/passord for steder har logget deg på og bedt maskinen huske.

Lenke til kommentar

Har du solgt den med windows, eller uten.

Hvis du har solgt den uten så er det bare å gjøre som Hårek sier.

Hvis du har solgt den med windows så må du få lagt den inn på nytt.

Vet ikke om du har klistremerke på maskinen med lisensnummer eller hvordan den var når du kjøpte den. Hvis du sier litt mer om hva slags pc det er så blir det kanskje litt enklere for mange leverandører legger ved cder med diverse restore osv disse kan du kanskje bruke til å formatere maskinen din.

Men snakk med kjøperen om han forventer å få med Windows på den.

Må bare si at for meg så hadde det ikke vært noe alternativ å selge en Pc uten å kjøre en total formatering.

Lenke til kommentar
Må bare si at for meg så hadde det ikke vært noe alternativ å selge en Pc uten å kjøre en total formatering.

Helt enig. Jeg installerer alltid en ny versjon av windows på pc'er jeg skal kvitte meg med. Better safe than sorry...

les denne artikkelen om salg av harddisker på ebay.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar.. så litt på den linken du skrev "Subsmurf" og fant fram til programmet WipeDrive 3.1.1 som er beskrevet "Remove all your personal data from your computer before selling, donating, or rebuilding it"

Tenkte å prøve det.

SmoPe: Det står ingenting om d i annonsen på qxl, men jeg vil ikke ta sjansen på at det blir misbrukt, så da får han heller bli litt irritert over at det ikke følger med windows..

Kvanli: Det er en Acer Aspire :)

Endret av Orjan-90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...