hojohansen Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hvordan skal en beskjære frukttrær? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Først bør du lære deg å lage de rette snittene. Først kutter du et lite kutt under greinen ca 30 cm fra stammen, før du noen cm lengre utpå greinen sager den helt over. Da vil du slippe at du river av barken på undersiden av greinen i det den knekker. Dette gjøres for å slippe spennet i greinen før du skal gjøre det gjeldene kuttet.. Det finnes utallige forskjellige vinkler du skal ha på dette kuttet alt etter hvordan greinen er festet, men hovedpoenget er å få vekk hele greinen, uten å skade stammen (og greinputen). Når det kommer til hva du skal ha vekk må du se an treet. Du bør i det minste fjerne konkurrerende topper, kryssende greiner og stammeskudd. Dette er egentlig et helt fag, og veldig vanskelig å forklare ut i fra noen få setninger på et forum. Her kan du se en veldig enkel illustrasjon. Dette er helt generelt for beskjæring av ungtrær. Når det gjelder frukttrør generelt er ikke det helt mitt område, men det er de samme reglene som gjelder. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Takker så mye! Greit og enkelt forklart bildet var det også. Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Her er det vel også forskjell på de ulike trærne også, ser jeg for meg? eple, plomme, kirsebær etc... Har sett epletrær blitt ganske kraftig beskjært, men at plommetrær får stå med litt tettere greiner. Noen som har erfaring her? Denne var også enkel å forstå: http://www.hagehjelp.no/hagetips/ Endret 11. mars 2009 av romhelten_spiff Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Noen av grenene er meget høye, har det noe å si hvor hen jeg kutter den, eller kan jeg forme de nesten slik som jeg vil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå