ck90 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Hei. Jeg lurte på om det var fysisk mulig å bruke en router som modem til en DSL linje? Jeg har ADSL Mega Fri Fart 20000 1000 fra NGT og jeg fikk nettopp en D-Link Dir-855 trådløs Gbit router levert på døra Jeg vil gjerne sløye NGT sin router og plugge Dlinken rett i vegg uttaket og samtidig få en funksjonell linje, er dette mulig? Jeg vet at ADSL Fri fart abb. mitt bruker ADSL2+ teknologi, om det skulle være relevant? og DNS serverne kan jeg se fra info siden til NGT sin Inteno modem/router. Anyone? Endret 9. mars 2009 av ck90 Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Nei, dessverre er det ikke mulig. DIR-855 er bare en router, ikke routermodem. Lenke til kommentar
ck90 Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Jeg som så fram til å bli kvitt en unødvendig box Forsovet en av grunnene til at jeg kjøpte den, få alt i ett... bli kvitt kabler og rot. Anyways den andre grunnen til at jeg kjøpte den var for å kunne overføre filer trådløst i en kjempefart Og her leverer den faktisk! NGT sin Inteno Router med 54mpbs leverte rett i underkant av 900 kByte i sekundet ved overføring av fil fra rask stasjonær med gbit ethernet kort til HP HDX 16 laptop med Intel 5100 trådløs kort med bla Wireless N. Jeg prøvde på 2.4ghz båndet til Dlink sin DIR-855 og fikk mer enn 5x så rask hastighet med en jevn meget stabil hastighet på 5,2-5,8 mByte i sekundet. Og med 5ghz båndet fikk jeg som regel 6,8mByte i sekundet. Som i praksis betydde at jeg kan dra over en DVD .img fil på 4,4GB på under 13 minutter. Samt jeg kan streame den fra den stasjonære til laptopen i perfekt kvalitet da opplegget funket veldig stabilt. Dette har vel mer å gjøre i en bruker test å gjøre... Men jeg følte for å dele det med noen som kanskje søkte etter info om denne routeren. Uansett så anbefales routeren varmt og selv om den ikke holder det den lover så er den fortsatt mer enn 6x raskere enn en 54mbps router. Du kan streame HD filmer fra en hjemme pc til den andre uten kvalitetstap og trådløs funksjonaliteten viste seg å være veldig stabil. Når jeg koblet til laptopen med kabel så fikk jeg en stabil overføringshastighet på 28 mByte i sekundet fra pcen til laptopen. Noe som burde være ganske nært skrivekapasiteten til selve laptopen da den kun spinner på 5400 rpm. Uansett tusen takk for svar Da er vel spørsmålet videre... Når kommer routermodemene? For de må jo komme, er vel ikke så mye som skal til? Modemet som fulgte med fra nextgentel er jo faktisk så nærme du kommer... det eneste som virkelig skiller den fra den nye dlinken er at WAN porten er liten og ynkelig og er laget for ISDN kabel som er mindre enn vanlig så det er fysisk umulig å presse inn en RJ-45 kabel der. Mens veggkontakten er jo praktisk talt laget for TP kabel, men den aksepterer ISDN kabel også. Videre så har NGT routeren 4x lan porter på baksiden og som dere har lest 54mpbs trådløs funksjonalitet. utseendet er ikke så vert det heller med kun 1 monsterantenne sammenlignet med 3 monsterantenner på dlinken. Eneste problemet er at de 4 lan portene ikke er GBit lan porter men 100mbps, noe som kanskje ikke er et problem i virkeligheten ved nærmere ettertanke såfremt du ikke har pc med SSD hardisk. Men det ser iallefall 10x så dårlig ut på papiret. Neste flaskehals er at trådløs delen er mer enn 6x tregere enn markedslederen. Men alt i alt ganske brukbart mtp at den faktisk følger med internett abbonnementet uten ekstra kostnad eller etableringsavgift (mulig jeg bestilte i en kampanje). Kort oppsummert Dlink = Verdt pengene, stabil og mer enn 6x raskere enn 54mbps routerr med stabil trådløs overføring på gjennomsnittlig 6,3MB/s. NGT INTENO = Akseptabel når den følger med gratis, men trådløs delen er for treg med i underkant av 0,9 MB/s. Men fungerer greit til surfing, kun et problem når du skal overføre filer over LAN fra 1 pc til en annen. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Da er vel spørsmålet videre... Når kommer routermodemene? Routermodemer finnes allerede de, men det er langt mellom gode routermodemer med 802.11n WLAN og gigabit ethernet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå