Gå til innhold

Hva slags kondensator er dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det tredje beinet er kun for større mekanisk stabilitet. Med andre or er det en helt "vanlig" kondensatoer med maks spenning 44V og kapasitet på 4700uF. Tipper du har tatt den ut av en høytalerforsterker?

space

tok den ut av en Toshiba Stereo Amplifier Model SB-M20 tilsvarende denne:

Toshiba%20SB-M30.jpg

pga. brom bytta jeg ut de gamle kondensatorene med et par kondensatorer uten stabilisator, endte med at jeg ikke lenger kan spille på høyere volum uten at det hakker i musikken..

fins det flere enn elfa som leverer kondensatorer i oslo-området?

Lenke til kommentar

Vet ikke om noen andre en Elfa som selger løse komponenter.

Det viktigste når du skal bytte de ut er å finne nye med samme verdi som de gamle, altså 4700 uF. Om de er noe større går også greit. De bør også tåle like stor spenning som de gamle.

De fysiske målene har ingenting å si annet enn at de ikke bør være større enn at du får på igjen lokket. :)

Grunnen til at du merket at musikken begynte hakke skyldes at de er for små. De fungerer som batterier og gjør likestrømmen jevn. Når de ikke er store nok tømmes de for strøm, dette gjør at spenningen blir hakkete og fører igjen til dårlig lyd.

Lenke til kommentar
Vet ikke om noen andre en Elfa som selger løse komponenter.

Det viktigste når du skal bytte de ut er å finne nye med samme verdi som de gamle, altså 4700 uF. Om de er noe større går også greit. De bør også tåle like stor spenning som de gamle.

De fysiske målene har ingenting å si annet enn at de ikke bør være større enn at du får på igjen lokket. :)

Grunnen til at du merket at musikken begynte hakke skyldes at de er for små. De fungerer som batterier og gjør likestrømmen jevn. Når de ikke er store nok tømmes de for strøm, dette gjør at spenningen blir hakkete og fører igjen til dårlig lyd.

Elfa hadde ingen kondensator som passer til forsterkern min.. Ingen som veit om noen bra nettside hvor du kan få bestilt slike kondensatorer?

Lenke til kommentar
Hvordan vet du at kondensatoren du har tatt ut er gåen? Er du sikker på at det ikke er andre ting som er problemet med forsterkeren din?

space

Jeg tok med forsterkern på skolen for å feilsøke på den, og lærern min så feilen omtrent med én gang. Kondensatoren har bynt å bule ut på toppen, som han sa at var årsaken til brom på min forsterker.

Lenke til kommentar

Ja da kan det være en forklaring. Ser bare ikke ut som den buler på bildet.

Hvis du har problemer med å finne kondensatorer som passer akkurat, kan du bruke kondensatorer som fester i nærheten og koble de til via ledninger mellom kondensatorene og printkortet. Elfa har mange som vil passe til dette.

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...