Staind Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hei, noen som veit hva slags kondensator dette er, og hvor jeg kan få tak i nye sånne? Kondensatoren har tre bein, veit ikke hva det tredje er til:S Lenke til kommentar
space17 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det tredje beinet er kun for større mekanisk stabilitet. Med andre or er det en helt "vanlig" kondensatoer med maks spenning 44V og kapasitet på 4700uF. Tipper du har tatt den ut av en høytalerforsterker? space Lenke til kommentar
janingar Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 En tilleggsopplysning. Om jeg ikke tar helt feil er det en elektrolyttkondensator som er polarisert. Den hvite stripen på siden angir minus. Lenke til kommentar
troari Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Artikkel nummer 67-014-60 https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/start.do Lenke til kommentar
Staind Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Det tredje beinet er kun for større mekanisk stabilitet. Med andre or er det en helt "vanlig" kondensatoer med maks spenning 44V og kapasitet på 4700uF. Tipper du har tatt den ut av en høytalerforsterker? space tok den ut av en Toshiba Stereo Amplifier Model SB-M20 tilsvarende denne: pga. brom bytta jeg ut de gamle kondensatorene med et par kondensatorer uten stabilisator, endte med at jeg ikke lenger kan spille på høyere volum uten at det hakker i musikken.. fins det flere enn elfa som leverer kondensatorer i oslo-området? Lenke til kommentar
Staind Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 størrelse på kondensatoren er; høyde: 50mm diameter: 25mm Lenke til kommentar
janingar Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Vet ikke om noen andre en Elfa som selger løse komponenter. Det viktigste når du skal bytte de ut er å finne nye med samme verdi som de gamle, altså 4700 uF. Om de er noe større går også greit. De bør også tåle like stor spenning som de gamle. De fysiske målene har ingenting å si annet enn at de ikke bør være større enn at du får på igjen lokket. Grunnen til at du merket at musikken begynte hakke skyldes at de er for små. De fungerer som batterier og gjør likestrømmen jevn. Når de ikke er store nok tømmes de for strøm, dette gjør at spenningen blir hakkete og fører igjen til dårlig lyd. Lenke til kommentar
Staind Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Vet ikke om noen andre en Elfa som selger løse komponenter. Det viktigste når du skal bytte de ut er å finne nye med samme verdi som de gamle, altså 4700 uF. Om de er noe større går også greit. De bør også tåle like stor spenning som de gamle. De fysiske målene har ingenting å si annet enn at de ikke bør være større enn at du får på igjen lokket. Grunnen til at du merket at musikken begynte hakke skyldes at de er for små. De fungerer som batterier og gjør likestrømmen jevn. Når de ikke er store nok tømmes de for strøm, dette gjør at spenningen blir hakkete og fører igjen til dårlig lyd. Elfa hadde ingen kondensator som passer til forsterkern min.. Ingen som veit om noen bra nettside hvor du kan få bestilt slike kondensatorer? Lenke til kommentar
space17 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hvordan vet du at kondensatoren du har tatt ut er gåen? Er du sikker på at det ikke er andre ting som er problemet med forsterkeren din? space Lenke til kommentar
Staind Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Hvordan vet du at kondensatoren du har tatt ut er gåen? Er du sikker på at det ikke er andre ting som er problemet med forsterkeren din? space Jeg tok med forsterkern på skolen for å feilsøke på den, og lærern min så feilen omtrent med én gang. Kondensatoren har bynt å bule ut på toppen, som han sa at var årsaken til brom på min forsterker. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Ja da kan det være en forklaring. Ser bare ikke ut som den buler på bildet. Hvis du har problemer med å finne kondensatorer som passer akkurat, kan du bruke kondensatorer som fester i nærheten og koble de til via ledninger mellom kondensatorene og printkortet. Elfa har mange som vil passe til dette. space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå