Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Xbox 360 ødela spill, Elkjøp kan ikke gi samme spill tilbake, hva nå?

Anbefalte innlegg

Hei. Min bror fikk en 360 i julegave av foreldrene, den er innlevert fordi den ripet opp spill og det var greit nok. Problemet er at jeg dro på nett for å kjøpe spillet Earth Defence fordi det ikke var å oppdrive her. Første kveld med spilling og skiva var ødelagt. Leverte inn konsoll og spill og det er her problemet oppstår. Elkjøp har ikke spillet i sitt utvalg og tilbyr oss å velge ett spill fra hyllen. Problemet er at det er Earth Defence jeg vil ha, ikke alt annet. Hva nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra forbrukerkjøpsloven:

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

(...)

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper.

(...)

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

(...)

Det at Xboxen din riper opp spilla, er altså en mangel i følge forbrukerkjøpsloven.

Du kan i utgangspunktet da få penger til nytt spill fra Elkjøp. Dette gjelder bare hvis det er under 6 måneder siden du fikk/kjøpte Xboxen (med mindre det er selgers feil at feilen med Xboxen oppsto).

Etter erstatningsreglene i forbrukerkjøpsloven, har du rett på erstatning for ødelagt spill.

Problemet blir vel at de ikke har spillet du vil ha i butikken (såvidt jeg forstår). Men siden de tilbyr deg å velge et spill fra hylla, ville jeg prøvd å spørre om å få penger i stedet (og nevnt forbrukerkjøpsloven). Hvis de er opptatt av å gi god service burde det ordne seg.

Natrich

Lenke til kommentar

Rett på erstatning for ødelagt spill ja.. Får jeg da velge valgfritt spill på hylla etter spill tilsvarende pris på netthandelen?

Penger får jeg ikke, bare et gavekort til samme pris som spillet kitt kostet meg. Blir ikke det feil? Burde det koste det samme som elkjøp ville prisgitt det da ettersom de ikke vil sette ned prisen på en gjenstand som er lavere priset på nett?

Vanskelig å forklare.. Eksempel på hendelse:

1. Xbox ødela spill, leverte inn før 6 mdn var gått.

2. Spillet kan ikke bli erstattet med identisk spill

3. Jeg får muligheten til å velge (A) nytt spill eller (B) gavekort (pris på spill er 199)

Her er da det jeg er usikker på:

A:

Vil jeg dersom jeg velger nytt spill få velge et nytt spill til si 599 eller samme som det på nett

B:

Dersom jeg velger gavekort, burde jeg ikke da få til samme som Elkjøp ville priset det? Det er det jeg føler blir korrekt ettersom de ikke vil konkurrere med nettbutikker. Men på en annen måte er det jo 199 jeg betalte.

Noen som har en oppklaring?

Lenke til kommentar

For å få erstattet spillet, kan vi jo se på en litt mer relevant paragraf enn §§ 15 og 16 som kun omhandler mangel på selve Xboxen kjøpt hos Elkjøp. Det er jo ikke noe problem med avhjelp på denne, så litt poengløst å trekke de frem.

Det som blir relevant her er §34.

§ 34. Produktskader

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

Det er altså klart at trådstarter kan kreve erstatning for spillet. Spørsmålet blir da hva han kan kreve.

§ 52. Erstatningens omfang

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

Trådstarter kan altså kreve å få dekket faktiske tap, i dette tilfellet prisen på spillet som ble ødelagt. Dette må i så fall kunne dokumenteres.

Lenke til kommentar

Da ber du om å få et gavekort og ber de bestille spillet du ønsker.

Så kan du gå tilbake når det er kommet og bruke gavekortet.

Elkjøp er kun pliktig å gi deg pengene spillet kostet deg, men de vil nok dekke det spillet koster ut for dem slik at du ikke må betale mellomlegg,

Lenke til kommentar

Dokumenteres kan det. Har mail og konto med med bevis på. Men da dekkes 200 kroner i form av tilgodelapp/gavekort, noe som ikke er det mest attraktive. Hadde jeg fått dem kontant kunne jeg bestilt et nytt spill. Da er det bare frakt på 40 kroner som utgjør noen prosenter av spillets pris på 200 som blir tapt og det får jeg leve med. Men det er ikke aktuelt at jeg får pengene "ut av elkjøp".

Dette er en kjip situasjon.

Lenke til kommentar

Veldig glad i den forbrukerkjøpsloven så tar med den her også:

§ 52. Erstatningens omfang

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

Erstatningen omfatter ikke

a) tap som følge av personskade

b) tap i forbrukerens næringsvirksomhet.

A. Det må du nesten spørre Elkjøp om.

B. Enig med deg.

PS! Ta med disse relevante paragrafene når du snakker med Elkjøp, da har du litt "backup"

Du finner hele forbrukerkjøpsloven her!

EDIT: Ser jeg var litt treg på skrivingen :p

Natrich

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

Du er den første jeg har hørt om som faktisk liker dette spillet, selv hadde jeg vært glad hvis jeg hadde betalt for dette spillet og maskina mi var skylda i at det ikke funka. ;)

Det eneste som er sikkert er at hvis Elkjøp ikke kan skaffe spillet på annen måte så skal du i hvert fall ikke ta til takke med en tilgodelapp, men ha pengene tilbake prompte.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Det går faktisk an og ha forskjellig spillsmak. Jeg spiller jo mye av de "aktuelle" spillene og men Earth Defence er faktisk litt underholdning. Jeg har noen venner som ser på Gundam og annen spesiell anime gele tiden. Hos han spilte jeg Earth Defence for første gang. Det at spillet ser veldig japansk ut samt den dårlige oversettelsen bryr ikke meg. Gameplayet er ok, dog litt "slapt" men jeg har lært meg å like litt av hvert fra han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...