Gå til innhold

Verdi av min ps3!

Anbefalte innlegg

Men hvorfor selger Lefdal GTA IV til 489 kr på nettsiden sin hvis du fikk den for 100 kr i butikken?

Frakt og moms kommer i tillegg. £18 blir dermed ikke det samme som 200 NOK (EDIT: Ser at kursen ligger på rundt 10 nå, så da ville man nok sluppet moms). Prisen ligger på £24 nå, og hvis du regner med frakt og moms er du fort oppe i mer enn 300 kr.

Hvorfor prisen har økt igjen har da ikke jeg peiling på, jobber ikke der. Siden det ikke ser ut som du tror meg. post-126487-1237058508_thumb.jpg

Frakt er strengt tatt gratis på play.com, så blir ikke £18 det samme som 200 NOK nei, det blir 170,96 med kursliste oppdatert: 13. mars 2009 - kl:09:04. Det går glatt gjennom tollen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor prisen har økt igjen har da ikke jeg peiling på, jobber ikke der. Siden det ikke ser ut som du tror meg.

Det er ikke det at jeg ikke tror deg, men det virker bare veldig rart at de selger det såpass mye billigere i butikken enn på nettet. Vanligvis er det omvendt. Og 100 kr for GTA IV er nok ikke noe vanlig tilbud hvis en sammenligner med mange andre (nett)butikker :)

EDIT: Tok en nærmere titt på lappen din. Det er jo en kvittering for XBOX-versjonen! Solgte de PS3-versjonen til samme pris?

Frakt er strengt tatt gratis på play.com, så blir ikke £18 det samme som 200 NOK nei, det blir 170,96 med kursliste oppdatert: 13. mars 2009 - kl:09:04. Det går glatt gjennom tollen.

Du betaler aldri moms for frakten uansett :) (det er bare verdien på innholdet) Jeg fant ut at kursen hadde falt til rundt 10, og da vil pakken gå igjennom tollen uansett (se kommentar over). Men som sagt så er prisen satt opp, og da må du i utgangspunktet regne med moms siden spillet ikke lenger havner under momsgrensen.

Uansett så bruker jeg ikke utenlandske priser som grunnlag når jeg anslår verdien på bruktvarer jeg selger. Norske butikker følger samme prinsipp når det gjelder prisgaranti (dvs. at butikken selger varen billigere hvis du finner den til salgs for lavere pris et annet sted): Garantien gjelder vanligvis kun for norske butikker (ikke nettbutikker), og det forutsettes at de andre butikkene kan levere varen.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Hvorfor prisen har økt igjen har da ikke jeg peiling på, jobber ikke der. Siden det ikke ser ut som du tror meg.

Det er ikke det at jeg ikke tror deg, men det virker bare veldig rart at de selger det såpass mye billigere i butikken enn på nettet. Vanligvis er det omvendt. Og 100 kr for GTA IV er nok ikke noe vanlig tilbud hvis en sammenligner med mange andre (nett)butikker :)

EDIT: Tok en nærmere titt på lappen din. Det er jo en kvittering for XBOX-versjonen! Solgte de PS3-versjonen til samme pris?

Du betaler aldri moms for frakten uansett :) (det er bare verdien på innholdet) Jeg fant ut at kursen hadde falt til rundt 10, og da vil pakken gå igjennom tollen uansett (se kommentar over). Men som sagt så er prisen satt opp, og da må du i utgangspunktet regne med moms siden spillet ikke lenger havner under momsgrensen.

PS3 versjonen kostet det samme ja.

Jo, om prisen på varen havner over 200kr må man betale moms for frakten også.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke meningen at du skal betale moms for frakten. Men dersom portoen ikke er oppgitt så kan ikke Posten vite hvor mye varen egentlig er verdt (siden portoen og prisen på varen er slått sammen), og da risikerer du å måtte betale moms for både innholdet og portoen.

De fleste nettsteder jeg handler hos oppgir imidlertid portoen (bruker også FedEx og UPS expressleveranser, og der står det klart spesifisert hva frakten koster), så i praksis er det sjeldent et problem.

Du kan lese mer om regelverket her:

http://www.posten.no/Produkter+og+tjeneste...tolling/760.cms

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke meningen at du skal betale moms for frakten. Men dersom portoen ikke er oppgitt så kan ikke Posten vite hvor mye varen egentlig er verdt (siden portoen og prisen på varen er slått sammen), og da risikerer du å måtte betale moms for både innholdet og portoen.

De fleste nettsteder jeg handler hos oppgir imidlertid portoen (bruker også FedEx og UPS expressleveranser, og der står det klart spesifisert hva frakten koster), så i praksis er det sjeldent et problem.

Du kan lese mer om regelverket her:

http://www.posten.no/Produkter+og+tjeneste...tolling/760.cms

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO

"Varer fra 200 kroner må fortolles

Varer som til sammen koster fra og med 200 kroner må fortolles. Toll og avgifter beregnes ut ifra summen av:

* varens verdi

* fraktkostnader for sending av varen

* eventuelle forsikringskostnader for sendingen"

Du må definitivt betale merverdiavgift av frakten, dersom varen koster over 200 kr. 200 kr er grensen for denne typen varer, dersom det ikke er gaver. Tollvesenet er en sikrere kilde til tollspørsmål enn Posten. På linken du ga, står det ikke hva det skal beregnes avgifter av, eller bare ser jeg det ikke?

Lenke til kommentar
Du må definitivt betale merverdiavgift av frakten, dersom varen koster over 200 kr. 200 kr er grensen for denne typen varer, dersom det ikke er gaver.

På siden du linket til står det ingenting om at du skal betale moms for portoen også, såvidt jeg kan se. Utgiftene der er knyttet til eventuelle tollavgifter og de fleste varer er tollfrie.

På samme side står det til og med:

Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto, trenger du ikke betale toll og avgifter for DVD-en.

Her er totalsummen 239 kr., men du slipper å betale moms siden selve verdien på innholdet er 199 kr.

Jeg kjøper mye ifra utlandet og i praksis betaler jeg ikke moms for forsendelsen så lenge portoen eller forsendelseskostnadene er oppgitt.

Tollvesenet er en sikrere kilde til tollspørsmål enn Posten.

Linken jeg viste til tok utgangspunkt i regelverket til tollvesenet.

På linken du ga, står det ikke hva det skal beregnes avgifter av, eller bare ser jeg det ikke?

Jo, under Spørsmål og Svar. Sitat:

Spørsmål 3: Vareverdien på min sending er bare litt over 200 kroner inkludert porto. Posten må da forstå at porto ikke skal regnes med i grunnlaget når den avgiftsfrie grensen på 200 kroner vurderes. Hvorfor kan ikke Posten være litt mer serviceinnstilt og utlevere sendingen min avgiftsfritt?

Svar:

Posten må forholde seg til Tollvesenet sitt regelverk og er ikke gitt mulighet for å utøve skjønn ved vurdering av den avgiftsfrie grensen på 200 kroner. Ved vurdering av om en sending kan utleveres avgiftsfritt, må portoen være tydelig spesifisert på fakturaen/forsendelsesdokumentene som medfølger sendingen. Er ikke portoen spesifisert, så har heller ikke Posten lov til å trekke denne fra ved verdifastsettelsen. For å få sendingen utlevert avgiftsfritt, må du snarest be avsender om å sende deg en faktura som spesifiserer portoen. Dersom du sender denne til Posten i tide, så kan status for sendingen endres og deretter utleveres avgiftsfritt. For at Posten skal yte den service du forventer, må du selv forsikre deg om at din avsender i utlandet spesifiserer portoen på fakturaen/forsendelsesdokumentene som medfølger sendingen.

Lenke til kommentar

På siden du linket til står det ingenting om at du skal betale moms for portoen også, såvidt jeg kan se. Utgiftene der er knyttet til eventuelle tollavgifter og de fleste varer er tollfrie.

På samme side står det til og med:

Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto, trenger du ikke betale toll og avgifter for DVD-en.

Her er totalsummen 239 kr., men du slipper å betale moms siden selve verdien på innholdet er 199 kr.

Jeg kjøper mye ifra utlandet og i praksis betaler jeg ikke moms for forsendelsen så lenge portoen eller forsendelseskostnadene er oppgitt.

Linken jeg viste til tok utgangspunkt i regelverket til tollvesenet.

Jo, under Spørsmål og Svar. Sitat:

Spørsmål 3: Vareverdien på min sending er bare litt over 200 kroner inkludert porto. Posten må da forstå at porto ikke skal regnes med i grunnlaget når den avgiftsfrie grensen på 200 kroner vurderes. Hvorfor kan ikke Posten være litt mer serviceinnstilt og utlevere sendingen min avgiftsfritt?

Svar:

Posten må forholde seg til Tollvesenet sitt regelverk og er ikke gitt mulighet for å utøve skjønn ved vurdering av den avgiftsfrie grensen på 200 kroner. Ved vurdering av om en sending kan utleveres avgiftsfritt, må portoen være tydelig spesifisert på fakturaen/forsendelsesdokumentene som medfølger sendingen. Er ikke portoen spesifisert, så har heller ikke Posten lov til å trekke denne fra ved verdifastsettelsen. For å få sendingen utlevert avgiftsfritt, må du snarest be avsender om å sende deg en faktura som spesifiserer portoen. Dersom du sender denne til Posten i tide, så kan status for sendingen endres og deretter utleveres avgiftsfritt. For at Posten skal yte den service du forventer, må du selv forsikre deg om at din avsender i utlandet spesifiserer portoen på fakturaen/forsendelsesdokumentene som medfølger sendingen.

Jeg siterer meg selv;

"Varer fra 200 kroner må fortolles

Varer som til sammen koster fra og med 200 kroner må fortolles. Toll og avgifter beregnes ut ifra summen av:

* varens verdi

* fraktkostnader for sending av varen

* eventuelle forsikringskostnader for sendingen"

Der står det i klartekst at "fraktkostnader for sending av varen" er en del av hva som det beregnes toll og avgifter fra (bla mva.).

Selvfølgelig slipper du å betale mva i nevnte eksempel med DVDen. Hvorfor? Jo, fordi den koster 199 kr og ikke over 200 kr. Det er på 200 kr grensen går, ikke 199 kr. Hadde derimot ikke frakten vært spesifisert, så hadde posten/tollvesenet trodd at verdien var 239 kr, og følgelig må du betale. Frakten blir trukket fra, og man slipper hele avgiften. Det er ikke det samme som at man ikke betaler mva av frakt. Hadde DVDen kostet 300 kr, og frakten vært 10 kr, ville beregningsgrunnlaget vært 310 kr, ikke 300 kr.

Hvor i ditt sitat står det hva man skal betale avgifter av? Det det står er at en må betale avgifter dersom varen koster mer enn 200 kr, eller dersom posten/tollvesenet tror det koster mer enn 200 kr. Grunnen til at det snakkes om å trekke fra porto/frakt, er jo at de vil fastsette verdien på varen. Derfor "Er ikke portoen spesifisert, så har heller ikke Posten lov til å trekke denne fra ved verdifastsettelsen.". Verdifastsettelse er ikke det samme som beregningsgrunnlag.

Jeg er enig med Bebeluv. Du er nødt til å betale mva på frakten også om varen koster over 200 kr.

Endret av Blodappelsin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg er enig med Bebeluv. Du er nødt til å betale mva på frakten også om varen koster over 200 kr.

Nei, jeg synes teksten på Postens side som jeg linket til er ganske klar på dette området. Dessuten har jeg ikke måttet betale frakt på varer som tilsammen koster godt over 200 kr (der frakten er spesifisert). Det illustrerer også hvordan regelverket fungerer i praksis.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Nok en gang, det står i klartekst at "fraktkostnader for sending av varen" er en del av hva som det beregnes toll og avgifter fra (bla mva.).

http://www.ung.no/okonomi/1635_Slik_beregn...oll_og_mva.html

Der er det to relevante eksempler, og det ene er vi helt enige om;

Jeg har kjøpt en dvd på nettet, til 199 kroner, fraktutgiftene er 40 kroner. Hva skal jeg betale i toll og mva?

Artikler som cd’er, dvd’er, elektronisk utstyr og bøker er eksempler på tollfrie varer. Her må du ikke betale toll for kjøpet. Fordi varens verdi er inntil 200 kroner, holdes fraktutgifter utenfor når det beregnes mva. Derfor må du ikke betale mva når du handler en dvd til 199 kroner på nettet.

Totalt betaler du bare 239 kroner for dvd og frakt.

Jeg har kjøpt en cd til 210 kroner på nettet, fraktutgiftene er 40 kroner. Hva skal jeg betale i toll og mva?

Cd’er er som tidligere nevnt tollfrie varer. Her skal du ikke betale toll. Fordi varens verdi overstiger 200 kroner, må du derimot betale merverdiavgift av kjøpet.

Her betaler du 25 % av 250 kroner(cd og frakt), og må ut med 62,50 kroner i mva.

Totalt koster cd’en deg 312,50 kroner.

Hvor i ditt sitat står det hva man skal betale avgifter av? Det det står er at en må betale avgifter dersom varen koster mer enn 200 kr, eller dersom posten/tollvesenet tror det koster mer enn 200 kr. Grunnen til at det snakkes om å trekke fra porto/frakt, er jo at de vil fastsette verdien på varen. Derfor "Er ikke portoen spesifisert, så har heller ikke Posten lov til å trekke denne fra ved verdifastsettelsen.". Verdifastsettelse er ikke det samme som beregningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Hvor i ditt sitat står det hva man skal betale avgifter av?

Det står i selve spørsmålet :)

Verdifastsettelse er ikke det samme som beregningsgrunnlag.

Det er jeg klar over, og det er også grunnen til at man ønsker å sette et skille mellom porto og selve varens verdi.

Jeg har imidlertid sjekket noen andre kilder (via Google) som hevder det samme som Ung.no-siden du linket til. Hvis det virkelig stemmer at man må betale moms for frakten også så er jeg litt forbauset (en telefon til Tollvesenet kan nok gi et definitivt svar på dette), fordi jeg kjøper ofte fra utlandet men betaler sjelden moms for frakten (jeg snakker da om FedEx/UPS og EMS, som ikke akkurat er billige forsendelsmåter). Jeg synes også Postens forklaring kan virke villedende i så måte.

De samme kildene kommer også med forklaringer i forhold til selvfortolling o.l. men dette er også forhold som ikke ser ut til å være relevante for meg (drev med selvfortolling for noen år tilbake, men nå får jeg istedet tilsendt regningen i etterkant).

Lenke til kommentar

Blodappelsin har rett, selv om det er way OT.

På den listen til bebeluv syntes jeg COD4 er litt underpriset.

Du sliter fortsatt med å få COD4 til noe særlig under 300kr nytt, så 50kr brukt er et knalltilbud. Hadde nok klart å få 150kr for det og.

Edit;

http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCal...amp;Vare=DVD/CD

+ et gebyr til posten for fortolling, som er omtrentlig 100kr for slike småting.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...