Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man blit tatt for marijuana i bagasjen?

mnemic

Anbefalte innlegg

Hadde en liten diskusjon med noen homies som mente at man blir tatt for marijuana i bagasjen, den blir, i følge dem sjekka av bikkjer. Mens jeg syns det virker noe usannsynlig at de har bikkjer som sniffer over 150-200 bagger. Vi snakker altså om flystasjoner.

Er det noen her som kan gi meg et endelig svar? Og samtidig backe det opp med noe form for fakta eller kilder.

Endret av mnemic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På de aller fleste flyplasser har de bare regelmessige skjekker hvor de har med hundene og sniffer på bagasjene. Politiet og kripos har også rett til å åpne og skjekke bagasjene om dem er i tvil om det kan være noe der. :p tror det er slik hvertfall.

De som smugler narkotika i det heletatt blir jo tatt før eller siden uansett.

Lenke til kommentar

Du må gjennom en liten minidings før du kommer ut med baggene. Har de en bikkje der, som er trent til å sniffe opp div. godsaker, så trenger den ikke å stikke snuten oppi baggen som om det var rassen til nabotispen, de merker det fra en relativ god avstand. De tar og stikkprøver.

Lenke til kommentar
Du må gjennom en liten minidings før du kommer ut med baggene. Har de en bikkje der, som er trent til å sniffe opp div. godsaker, så trenger den ikke å stikke snuten oppi baggen som om det var rassen til nabotispen, de merker det fra en relativ god avstand. De tar og stikkprøver.

I tollen er det ofte hunder. Ved mistanke er det også ofte hunder nede i baggasjeannlegget som sniffer etter narkotika etc. - men juridisk sett er det bedre å ta deg med bagasjen selv, da du da neppe kan hevde det ikke er din bag...

På Gardermoen er det ihvertfall hunder fast, på daglig basis. De tas ofte ut i forbindelse med ankomster fra Amsterdam eller andre risiko-destinasjoner... I tillegg skjer det at tollvesenet i sammarbeid med politiet kjører en ID-kontroll av alle passasjerer på vei ut av flyet, hvor de også ofte stiller med hund, altså i broen på vei ut av flyet.

Lenke til kommentar

Kan ikke akkurat se at dette er noe ren juridisk problemstilling.

Hunder brukes vel på de fleste større flyplassene hvor det flyes til og fra utlandet. Det foretas stikkprøver men det er nok neppe slik at hunden(e) sniffer på hver eneste bag eller koffert daglig. Til det er det verken nok tid eller hunder til disp.

Derimot hender det at dem innimellom lar hundene sniffe hele bagasjeannlegg / transportbånd.

5 poselag, masse tape og "shit" hjelper nok heller lite mot luktesansen til disse hundene.

Det finnes også elektroniske sniffere ved flyplassene.

Denne tråden kan vel minne mer om en "hvordan kan man smugle narko uten å bli tatt av ei bikkje på flyplassen" tråd enn en ren juridisk problemstilling.

Når man blir tatt derimot snakker vi juss :evil:

Når det gjelder å backe opp påstandene til "homiesene" dine så er det første som slår meg tollforskriften § 13-3-1 som sier at hund kan brukes til søk. Annet enn det så finnes det nok ikke noe som backer opp påstanden om at man blir tatt fordi det brukes hunder på all bagasje.

Men det er uansett høyst sannsynlig at man blir tatt grunnet andre "tells" uten at det er nødvendig med en logrende hund.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar

For å seie det slik så er det nok større sjangs for at folk som smugler narkotika blir tatt om dei kjem inn til landet med fly kontra andre transportmiddler.

Er mykje lettare og billigare for tollvesenet å ha narkohunder på vakt 24/7 på gardermoen en på alle andre grenseovergangar og havner.

Kan ikkje komme på å ha sett noken rapport om kor effektive hundane er, men eg rekner det som sannsynleg at ein hund vil markere om ein av baggane har vært i kontakt med eller inneholder narkotika. Markerer hunden på eit parti med bagasje så vil nok tollerane undersøke alle 150-200 baggane nøye til dei finn den baggen som hunden merka.

Som nemt så treng ikkje hunden å lukte så nøye på kvar enkelt koffert for å kunne markere at det finnest narkotika i lokalet.

Blir litt slik som vist eg går inn i eit lokale med 10-15 personer der en av dei har ete kvitløk. Eg kan umiddelbart merke at noken har ete kvitløk, men eg må gå rundt lukte litt nærmare for å finne ut kven.

Lenke til kommentar

Spørsmål: Kan man bli tatt for marijuana i bagasjen?

Svar: Ja, man kan naturligvis bli tatt.

Kilder? Nei.

Hunders nese er utrolig fintfølende. De trenger - som det står over her - ikke lange tiden for å få ferten av noe.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

"Tror ikke hundene kan lukte det gjennom kaffe."

--------------------------------------

Åjoda,uten problemer ;-)

Den sansen hos hunden vi mennesker har gjort oss mest nytte av når det gjelder tjenestehunder er uten tvil luktesansen. Det er ved hjelp av hundens formidable luktesans at vi er i stand til å løse de fleste søksoppdrag med hundene våre. Det være seg sporsøk, søk etter kriminelle, søk etter saknede, søk etter omkomne og søk etter substanser vi er interessert i å bekrefte eller avkrefte tilstedeværelsen av (narkotika, sprengstoff, liklukt, sopp, råte, brennbare væsker osv). Hunder har kunnet påvise mennesker som ligger begravet under opptil 7 m snø, og døde som har ligget nedsenket i vann på flere meters dyp. Mye er sagt og skrevet om hundens luktesans, og det er blitt forsket mye på temaet. Det er hevet over tvil at hundens luktesans er flere tusen ganger bedre enn menneskets.

Endret av OlaOlablakken
Lenke til kommentar
Tror ikke hundene kan lukte det gjennom kaffe. :)

Mao. man bør ikke prøve å smugle det i bagasjen uansett hvor godt det er pakket inn.

Om kaffe eller hva som helst annet kunne sikret varene fra å bli oppdaget så er det påfallende at det fortsatt er noen som faktisk blir tatt for smugling.

Lenke til kommentar

De gangene jeg har lest om folk som blir tatt i tollen med store mengder har det vært kaffe rundt det. Jeg tviler ikke på at det fungerer. Men problemet er at når det blir vanlig å bruke kaffe lærer man bare bikkjene til å lukte kaffe. Store mengder kaffe er veldig mistenkelig.

Endret av b-real
Oppfordring til smugling er fjernet.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Denne tråden kan vel minne mer om en "hvordan kan man smugle narko uten å bli tatt av ei bikkje på flyplassen" tråd enn en ren juridisk problemstilling.

Har et litt annet juridisk spørsmål. La oss si at Per Persen er i Amsterdam, kjøper marihuana, pakker det godt inn og sender det hjem til selv selv. Men på pakken skriver han ikke sitt navn, men Nils Nilsen.

Kan Per bli tatt for dette dersom pakken blir stoppet i tollen?

Lenke til kommentar

Har et litt annet juridisk spørsmål. La oss si at Per Persen er i Amsterdam, kjøper marihuana, pakker det godt inn og sender det hjem til selv selv. Men på pakken skriver han ikke sitt navn, men Nils Nilsen.

Kan Per bli tatt for dette dersom pakken blir stoppet i tollen?

Sjølvsagt kan "Per" bli tatt for dette, det er sjølvsagt også skjerpande omstendigheiter om han prøver legge skulda på Nils.

Utan at eg veit dette sikkert så reknar eg med at tollvesenet har nokre ekstra rutiner på å sjekke pakkar som er frå ein privat person i Nederland til ein privat person i Noreg.

Lenke til kommentar

Hunder har enorm luktesans, vi klarer ikke en gang å lage maskiner som kan lukte like bra.

Hunder kan lukte en del i en quadrillion som ifølge wiki er (alt etter hvilket system man bruker):1,000,000,000,000,000 (one thousand million million; 1015; SI prefix peta-) /

1,000,000,000,000,000,000,000,000 (one million million million million; 1024; SI prefix: yotta-)

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...