Luftbor Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Slik jeg opplever det, så siterer du innleggene mine for så å ikke gi et avklarende svar. Det er jo noe helt annet enn det du anklagde meg for. At du ikke liker mine svar gir jeg rimelig blanke f i. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Slik jeg opplever det, så siterer du innleggene mine for så å ikke gi et avklarende svar. Det er jo noe helt annet enn det du anklagde meg for. At du ikke liker mine svar gir jeg rimelig blanke f i. Det er da aldeles ikke "noe helt annet" enn hva jeg i utgangspunktet påpekte; "Du siterer meg, for så å ikke svare meg" - av dette tok du deg den frihet å mistolke dette som at det å sitere og skrive noe i etterkant i seg selv er å svare, noe det ikke ér. Når jeg nå presiserer at du ikke gir noe svar med hensyn til konteksten, sammenhengen, ved å si at du ikke gir noe "avklarende svar", at du da ikke gir noe svar som tar stilling til de spørsmål som blir stilt, eller de innvendingene som blir gjort - så er ikke dette å forandre på et utsagn, det er å presisere for de som ikke skjønte det. Det handler ikke utelukkende om at "jeg ikke liker dine svar", det handler like mye om at dine svar ikke er konstruktive - og det mye fordi de ikke svarer konkret, direkte eller avklarer eventuelle misforståelser e.l., de er rett og slett bare ytterligere konstanteringer av hva vi har kunnet lese deg gå "hakk i platen" på i nesten tre sider nå. Motstridende argumenter gjøres, andre innvendinger blir framsett, og du svarer disse innleggende uten å fremlegge ny eller moderert argumentasjon - du svarer altså ikke på det du siterer. Nå begynner dette å bevege seg veldig utenfor trådens emne, så om en moderator ønsker å fjerne denne sidedebatten, så har jeg ingen innvendinger på dét. Endret 29. august 2009 av cuadRo Lenke til kommentar
znicon Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Det står ikke noe om at homofili er galt i bibelen. Men til spørsmålene: For min del kan homofile få adoptere. Argumenter som at de ikke får to kjønnrollemodeller er dårlig. Det finns barn som har mistet enten mor eller far, eller begge, og det finns skillsmissebarn som nesten aldri ser far eller mor. Derimot er sjangsen for at et barn, som har homofile foreldre, blir mobbet i skolen større, men samtidig er det jo også de som selv har problemer med homofile som faktisk bruker dette argumentet. Kristendommen har jo blitt en mer og mer liberal, tullereligion som knapt kan kalles noe mer enn en tittel man setter på sitt eget liv. De fleste kristne drikker, banner og puler og følger ikke bibelen og de 10 bud noe mer enn oss ateister. Det eneste som opptar dem er vel homofili og abort. Så ja, tiden er nok inne for homofile pastorer og prester. Har ikke noe i mot homofile Lenke til kommentar
O3K Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Det står ikke noe om at homofili er galt i bibelen. Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse. De brydde seg ikke om å kjenne Gud, derfor overga Gud dem til en sviktende dømmekraft, så de gjør slikt som ikke sømmer seg. De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø. Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom... ..Gjør dere ikke urene med noe slikt! For med alt dette har de gjort seg urene, de folkeslag som jeg vil drive ut for dere. Landet er blitt urent, og jeg vil straffe det for synden, så det spyr ut dem som bor der. For alle som gjør slike avskyelige gjerninger, alle som finner på slikt, skal utryddes av sitt folk. Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder, eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn, eller som lar seg ligge med, verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike. Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem. og du sa? Lenke til kommentar
znicon Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Det står ikke noe om at homofili er galt i bibelen. Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse. De brydde seg ikke om å kjenne Gud, derfor overga Gud dem til en sviktende dømmekraft, så de gjør slikt som ikke sømmer seg. De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø. Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom... ..Gjør dere ikke urene med noe slikt! For med alt dette har de gjort seg urene, de folkeslag som jeg vil drive ut for dere. Landet er blitt urent, og jeg vil straffe det for synden, så det spyr ut dem som bor der. For alle som gjør slike avskyelige gjerninger, alle som finner på slikt, skal utryddes av sitt folk. Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder, eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn, eller som lar seg ligge med, verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike. Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem. og du sa? Dette er vel ikke sitater fra bibelen? Er det ikke et av alle disse tilleggstekstene som kristne følger? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Dette er vel ikke sitater fra bibelen? Er det ikke et av alle disse tilleggstekstene som kristne følger? Alt er i bibelen. Lenke til kommentar
Heimlaga Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Dette er vel ikke sitater fra bibelen? Er det ikke et av alle disse tilleggstekstene som kristne følger? Alt er i bibelen. etter min mening er bibelen verdes mest kjente eventryrbok så, bare eventyr. at vi skal nekte homofile rettigheter på grunnlaget av at det står i en eventyrbok, blir etter min mening helt feil Endret 25. september 2009 av TheJan Lenke til kommentar
karlh1802 Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Greit nok, det står utrolig mye forskjellig i Bibelen. Noe er til og med selvmotsigende, og dermed tvinges man til å fokusere på noe og velge å se bort fra noe annet. Man kan ikke tolke Bibelen ordrett. Bare tenk på alle de feilene en oversettelse kunne ført med seg. Hvordan veit man forresten at Bibelen virkelig er guds ord? Så vidt jeg veit var Bibelen muntlige overleveringer før den blei skrevet ned. Lenke til kommentar
Heimlaga Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Greit nok, det står utrolig mye forskjellig i Bibelen. Noe er til og med selvmotsigende, og dermed tvinges man til å fokusere på noe og velge å se bort fra noe annet. Man kan ikke tolke Bibelen ordrett. Bare tenk på alle de feilene en oversettelse kunne ført med seg. Hvordan veit man forresten at Bibelen virkelig er guds ord? Så vidt jeg veit var Bibelen muntlige overleveringer før den blei skrevet ned. men hvis vi ikke tolker det ordrett, kan det tolkes på uendelig mange måter. det kan føre mye ondt med seg at noen "mistolker" det som står, feks kan det føre til kvinneundertrykking og i verste fall heksebrenning, som ble drevet med før. før trodde folk også at jorda var flat og at den var midten av universet pga at de tolket det Endret 25. september 2009 av TheJan Lenke til kommentar
znicon Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Greit nok, det står utrolig mye forskjellig i Bibelen. Noe er til og med selvmotsigende, og dermed tvinges man til å fokusere på noe og velge å se bort fra noe annet. Man kan ikke tolke Bibelen ordrett. Bare tenk på alle de feilene en oversettelse kunne ført med seg. Hvordan veit man forresten at Bibelen virkelig er guds ord? Så vidt jeg veit var Bibelen muntlige overleveringer før den blei skrevet ned. men hvis vi ikke tolker det ordrett, kan det tolkes på uendelig mange måter. det kan føre mye ondt med seg at noen "mistolker" det som står, feks kan det føre til kvinneundertrykking og i verste fall heksebrenning En bok som ikke kan tolkes ordrett er åpen for tolkninger man selv behager. Med andre ord er bibelen meningsløs svada fra ende til annen proppfull med selvmotsigelser og grunnløse påstander. Bra eventyrbok, riktig nok, med mange spennende historier for de minste. Lenke til kommentar
karlh1802 Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Du har helt rett, TheJan. Slik jeg ser det må man selvsagt være kritisk til Bibelen som til alt annet. Man kan ikke sluke alt rått. Man må bruke sin fornuft. Hvis man må velge mellom to motstridende deler av Bibelen, kan man f.eks. velge den delen man føler er mest riktig. Hvis man liker å bruke fantasien sin i tilegg, kan man komme fram til ting som ikke står i Bibelen. Så får man velge da, hva man vil tro på. Det er opp til enselv, men jeg vil jo oppfordre folk til å ha et åpent sinn og utforske verden mer. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Dette er vel ikke sitater fra bibelen? Er det ikke et av alle disse tilleggstekstene som kristne følger? Alt er i bibelen. etter min mening er bibelen verdes mest kjente eventryrbok så, bare eventyr. at vi skal nekte homofile rettigheter på grunnlaget av at det står i en eventyrbok, blir etter min mening helt feil Det er så. Min påpekning var dog at sitatene var i bibelen. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Hva mener du om Homofili? Unaturlig Hva har dette med "Religion, filosofi og livssyn" å gjøre ? Passer bedre under "Seksualitet" Endret 28. september 2009 av IHS Lenke til kommentar
karlh1802 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Hva mener du om Homofili? Unaturlig Hva har dette med Religion, filosofi og livssyn å gjøre ? Hvis du vil ha litt mer overbevisningskraft i påstanden din om at homofili er unaturlig må du selvsagt begrunne hvorfor. Av en eller annen grunn skal alltid noen blande religion inn når man diskuterer homofili, som f.eks. si at det står i Bibelen at homofili er det verste som kan skje en. Men ellers har det med filosofi å gjøre fordi man må finne ut hvordan man vil leve sammen med andre mennesker. Da sier det seg vel selv at det også har med livssyn å gjør. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Artig egentlig hvordan samfunnet har endret seg, fra det forkastelige synet om at homofili er straffbart og værre er, til i dag det like forkastelige synet at man forherliger homofile som noe enestående fordi de er homofile. Hva så om folk ikke liker homofile? Jeg antar homofile ikke liker de som ikke liker homofile. Det er gjensidig. Move on. Endret 28. september 2009 av Luftbor Lenke til kommentar
karlh1802 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Artig egentlig hvordan samfunnet har endret seg, fra det forkastelige synet om at homofili er straffbart og værre er, til i dag det like forkastelige synet at man forherliger homofile som noe enestående fordi de er homofile. Hva så om folk ikke liker homofile? Jeg antar homofile ikke liker de som ikke liker homofile. Det er gjensidig. Move on. Det er selvsagt vanskelig å like noen som ikke liker enselv, men alt i alt er det jo en dialog som må foregår da. I dialogen lærer man om hvordan det er å være homo og hetero og annet. Da kan må forstå hverandre og slutte med fjollete fordommer. Jeg vil ikke akkurat si at samfunnet forherliger homofile som noe enestående, men folk vil jo ikke lære seg selv å kjenne, så da blir de jo utrolig provosert av at noen kan minne dem om at de kanskje ikke er hundre prosent streite. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Tråden flyttet pga. feilposting. Vi har liknende tråder på forumet, men siden denne har overlevd såpass lenge og har vokst til en viss størrelse så lar jeg den leve. MVH KVTL Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Hva mener du om Homofili? Unaturlig Hvordan kan noe som kommer fra naturen være unaturlig? Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Eneste unaturlige her er bibelen og dens budskap. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Eneste unaturlige her er bibelen og dens budskap. Bibelen er et resultat av god fantasi og dårlig kunnskap. Endret 28. september 2009 av Myagos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå